Martin-D Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 Heisann! Handlet en nydelig E32 730i i fjor, men det er et litt merkelig problem med den. All setejustering (elektrisk) samt speil, går feil vei, i forhold til retning på knappen. Dytter man knappen for å justere setet forover, går det bakover, og motsatt. Samme med speil (og takluke mener jeg også). Alt fungerer jo plettfritt, men er litt merkelig å justere. Tips til hva som er årsaken her? Bilde av bilen ligger vedlagt, kommer nok en tråd på den og etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 At den som har koblet opp har blandet pluss og minus er det første som detter inn i hodet mitt Akkurat som at en pumpe begynner å suge til seg i stedenfor f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin-D Skrevet April 27, 2017 Forfatter Share Skrevet April 27, 2017 Like greit å bare prøve å snu om. Har hatt denne teorien selv, men tenkte det var greit å lufte det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 Bytt om + og - på størmstikkene ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 Ikke gjør dette før du har sett på skjema/koblingsdiagram og kanskje hørt med et bra BMW verksted mener. Hadde en E32 750IL for noen år siden. Elektronikken var ganske omfattende. Så en liten feil kan fort bli dyrt. Husker jeg fant koblingsdiagram på nettet ganske enkelt. Prøv dette søket "https://www.google.no/search?q=bmw+e32+wiring+diagram" På meg høres dette litt rart ut at feilen skal være så gjennomført på alt av kontroller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 Det går jo an å prøve å snu polariteten på feks en stol. Går det rett vei da, ville jeg fulgt ledningene videre, og sett hvor de ender. Disse bryterne som går feil vei, står de på den samme sikringen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 (endret) 1 time siden, Hawkon88 skrev: Det går jo an å prøve å snu polariteten på feks en stol. Går det rett vei da, ville jeg fulgt ledningene videre, og sett hvor de ender. Disse bryterne som går feil vei, står de på den samme sikringen? Nei gjør man det så vil man kunne ende opp med å svi av det som måtte være av kontroll-logikk lokalt i stolen. Hvis jeg også husker riktig var det kontroll sytem som het ZKE (Zentral Karoserie Elektronic). Under den er det en modul som heter General Module (GM) Mye av styringen som for eksempel soltak går via den. Hadde gremlings i den og da var det umulig å betjene soltaket og mye av den andre elektronikken som vindusviskere. Veldig kjekt når man har åpnet soltaket og blir overrasket av regn. Denne modulen sitter under venstre baksete. Ved å rote rundt uten å vite hva man gjør kan faktisk ende opp med å svi av den også i samme slengen. Kan fort bli veldig dyrt Endret April 27, 2017 av t06afre Mer info Hawkon88 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 Såpass! var ikke klar over at e32 er så komplisert.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin-D Skrevet April 28, 2017 Forfatter Share Skrevet April 28, 2017 Takker for svar! Det er ikke store feilen akkurat, og alt fungerer jo sånt sett. Må bare tenke motsatt. Men, tror jeg skal forhøre meg med et verksted før jeg begynner å rote med elektronikken i en såpass komplisert bil selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå