sondre Skrevet Mai 23, 2017 Share Skrevet Mai 23, 2017 Batteriet på min 2002 e39 525dat får aldri høyere spenning enn 14,0V ved lading (både fra dynamo og ekstern lader), er batteriet dårlig eller er det innafor? Har slitt med problemer knyttet til lite strøm på batteriet slik at dieseltrykket ikke blir høyt nok med en gang - må en sjelden gang la tenningen stå på mellom 30 og 60 sek før den starter. Batteriet er ca 1,5 år gammelt og er Biltema batteri: SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V100AH - http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V100AH-2000029820/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Mai 23, 2017 Share Skrevet Mai 23, 2017 Ladespenning har ikke noe ned startproblemer å gjøre i seg selv, men jeg antar at en celle kan delvis være defekt, og at det gir problemer med begge disipliner. Har du mulighet til å teste med et annet batteri? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Mai 23, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 23, 2017 Har dessverre ikke mulighet å teste med et annet batteri i nærmeste fremtid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 23, 2017 Share Skrevet Mai 23, 2017 Hva måler du batteriet til når det har stått over natta da? (hvilespenning) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Mai 23, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 23, 2017 6 minutter siden, hsd skrev: Hva måler du batteriet til når det har stått over natta da? (hvilespenning) Godt spørsmål, skal prøve å måle det i morgen før jeg reiser på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jckf Skrevet Mai 23, 2017 Share Skrevet Mai 23, 2017 14 volt høres innafor ut, men husk at batterier skal testes under last, ikke bare med likespenningsinnstilling på et multimeter. Hawkon88 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Mai 23, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 23, 2017 Har volt "leser" i sigarett tenner også, den varierer mellom 13,7 og 14,0 ved kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 23, 2017 Share Skrevet Mai 23, 2017 (endret) Synest egentlig det hørest normalt ut jeg også. mellom 13.7 og litt over 14 avhengig av bil og spenningsregulator. men du kan jo se i morgen, ligger det på litt over 12v etter en del timer uten bruk tror jeg det er ok. Er det derimot under 12 er det nok noe rart med ei celle som nevnt lengre oppe. Endret Mai 23, 2017 av hsd sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Mai 23, 2017 Share Skrevet Mai 23, 2017 Hvilespenning et døgn etter lading: 12,7 V fullt oppladet. 12,2 V halvt og 11,7 V utladet. Ladespenning varierer med temperatur og ladestatus. 14,4 V er vel perfekt like etter oppstart. Jeg har voltmeter bare på Chevroletene og det er alltid 14,2 V eller mer under drift. Grønt område på voltmeteret går helt til 17,4V. Originalt voltmeter. Høyeste jeg har sett er 15,2V. Ladespenning reguleres også etter forbruket. Skrur man på hovedlys på Tahoen øker ladespenninga. Jeg vil tro at BMW er minst like avansert, men min E 39 har ikke voltmeter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Mai 24, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2017 12,4V i dag tidlig. Ladespenningen øker ikke om jeg skrur på lysene, hvis den er på 14.0 med motor i gang uten lys på, så synker den til 13,9 når jeg skrur på lysene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mai 24, 2017 Share Skrevet Mai 24, 2017 Synes dette høres normalt ut. Den enkleste måten og sjekke tilstanden på et batteri på er og koble et multimeter rett på batteripolene og kjøre startmotoren. På et fulladet batteri bør ikke spenningen synke mere enn 1,5-2 volt. Jeg ville ikke stolt alt for mye på en slik måler man stikker i sigarettenneren. Man kan ha mange kilder til spenningsfall mellom batteriet og sigarettenneren. Hvis du kobler til et multimeter på batteriet og samtidig sjekker den i sigarettenneren så får du en indikator på hvor nøyaktig den er. Ellers er ideell ladespenning 14,5 volt men som regel så ligger en BMW litt lavere så 14 volt er helt normalt. Hvorfor BMW og de fleste andre europeiske biler har litt for lav ladespenning vet jeg ikke. En grunn kan være at hvis den blir stort høyere enn 14,5 volt så synker levetiden på batteriet. Da er det tryggere og legge seg litt lavere og beholde batteriet lenger. Der er det litt forskjellig filosofi mellom merkene, at Chevrolet har litt høyere ladespenning forundrer meg ikke. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Mai 24, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2017 Forskjell på måler i sigarettenner og multimeter på batteri polene er mellom 0 og 0,1 Slår meg til ro med at det er som det skal være, og får heller legge "skylden" på Webasto bruk, selv om jeg alltid (stort sett...) kjører mer enn 1 time mellom hver kjøring av Webasto. Får jo ingen feilmeldinger på lading ved diagnose... Har kjøpt en Jumpstart "batteribank" som jeg vil ha liggende i bilen just i case https://bilpleiekongen.no/produkt/robust-jumpstart-powerbank-12000mah-400a/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå