Gå til innhold

Bytta AC kompressor - Dårligere en orginal?


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har endelig fått bytta ac kompressoren min, etter mange års irritasjon da den har hatt en summe/jamrende lyd på lavere turtall.
Kjøpte ny kompressor, av typen Behr Hella. Bytta tørkeflaska i samme slengen.

Fikk fylt på gass sist fredag, og anlegget så ut til å kjøle fint. Var ikke så mye bruk for mye ac før nå de siste dagene.
Da har jeg merket at det ikke virker som det kjøler like godt som det har gjort, blir liksom ikke iskald luft som kommer ut, bare kald..

Så da lurer jeg på om denne kompressoren, ikke fungerer like godt som den orginale? Pumper den mindre?
Eller har de som fylte på rett og slett ikke fylt på nok? Betalte 1500,- for å fylle helt tomt anlegg..
Et annet toyota merkeverksted skulle ha 2500,- for samme jobben.

Nå skal det sies at jeg har ikke fått kjørt kupevifta på fult da jeg ikke har fått bytta den etter havariet jeg hadde, så det er mye ubalanse i den å jeg tør ikke kjøre på fult da den subber borti.
Skal bytte den innen et par dager da. Så kan det rett og slett være så enkelt at siden kupevifta ikke blåser nok gjennom radiatoren, og fjerner nok kulde, at den ikke pumper
fult? Eller at jeg ikke får utnytta kulda nok siden ikke vifta går så fort?

Så lurer jeg på, om jeg kan finne ut med feks INPA om det er lite gass, eller om trykket blir så høyt som det skal etter kompressor?
Vet man kan lese av trykk osv. Men jeg vet ikke hvilke verdier den SKAL ha.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen kjøleteknikere eller hva de kaller seg her inne som vet noe? :P
Er ikke så gira å få sjekket på verksted med påfallende regning igjen om det er mulig å se tegn på dette selv.. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan måle temperaturen på lufta som kommer ut hvis du setter det på minimun som vel er 16 grader. Mener ca 2-5 grader er godkjent. Usikker på om vifta må stå på full spiker. 

Tror det er slik de tester varmepumper også. Han som var hos meg målte da 50 grader på lufta og da var gasstrykk ok. De unngikk helst å koble til for å måle gasstrykk fordi det alltid var en fare for at de lekket ut litt gass ved måling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.teknologi.bil.narkive.com/V5LQYxFg/a-c-hvor-kald-skal-lufta-vaere

Her er en diskusjon fra 2006 om dette emnet. Ser ut som +3 grader er minimum før det fryser men lufta kan være +8 og kanskje enda mer avhengig av om bilen står på tomgang eller forhøyet tomgang eller kjører med fartsvind etc. I tillegg spiller viftehastighet og utetemperatur inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører temp test en gang i året på a/c på mine 3 biler. 

Digitalt termometer stikkes inn i luftdyse midt i bilen over midtkonsollen. Kjører på landevei 60 kmt, viftehastighet 4 prikker, utetemperatur kan være opptil 28 som er det høyste jeg har observert. Tahoe og E 39 gir ned til 2,3 grader. Alltid under 3.

Camaroen har en varmluftlekkasje/ dårlig patent så den ender på 4-5, men det holder i massevis.

I shop manual til Camaroen står det at den prøver å holde +1 grad der kontollsensoren er montert inne i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si 6-7 km. Kald luft kommer etter max 5-10 sekunder på mine biler. Jeg er imponert. Tahoen har forøvrig aldri hatt noe service på anlegget og har snart gått 200 000 km. Så lenge ytelsen er så god synes jeg det er litt å kaste penger ut av vinduet.

Ved lekkasje er jo anlegget beskyttet mot skade ved at det ikke kan kobles inn når kjølemediumtrykket er for lavt.

Camaroen fikk ny kompressor i sommer. De gamle slangene fra 1982 er tette og derfor fremdeles en del av anlegget.

Endret av orala
Utdyping.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute å sjekka litt med kalibrert testutstyr fra jobb.. :P

Etter et par km (muligens kortere, jeg tenkte ikke så mye på akkurat denne målinga), ligger lufta på ca 7-8 grader, og apparatet er innstilt på 16 grader og vifta på middels.
Etter ca 12 km/15 min med litt 80/60 fartsgrense så går den plutselig ned på 5 grader. Og det er det laveste jeg får målt før jeg kommer hjem. Men så ikke ut til å gå noe mer ned. Men da ble d såpass kaldt at det er nok i nærheten av slik det var før.
Jeg testa jo aldri det med måleutstyr så jeg vet ikke hvor kaldt det faktisk var.

Dette var ved 18c ute temp.. 

Men jeg mener det ble så pass kaldt kun etter kanskje en km elns.. Så virker som det går treigere nå en tidligere..
Og det virker som om at dne plutselig sank til 5 grader fra ca 7 ganske plutselig.. SPørs om jeg ikke må gjøre et par flere test turer å måle..

Men hva kan gjøre at det tar tid å bli kaldt?

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stiller inn på 16 grader, altså kaldest mulig, så tror jeg at anlegget skal gi kald luft selv om det kun er 10 grader inne i bilen. Slik er det ihvertfall andre veien med 32 grader bestilt, så pøser den på med maks varme uten termostatstyring.

Jeg har kjørt både BMW og Camaro i dag og sjekket på Camaroen at fra jeg skrur på A/C til jeg kjenner kald luft i dysene tar det ca 5 sekund. Det er selvsagt ikke 5 grader med det samme. For å oppnå lavest temp. må jo kanalene bli kalde, så det tar jo noen minutter/km å kjøre. Brukbar kald luft blir det likevel ganske så kjapt. BMWn har vel elektriske aktuatorer på luker som styrer varme og kuldeblanding som på Tahoen, og hvis det er trøbbel med disse kan et sånn forsinket kjøling oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...