Gå til innhold

E91 320D defekt batteri?


Skare1
 Share

Anbefalte innlegg

Var på langtur med min 06 320D, og etter den sto parkert stille en dag ville  den brått ikke starte når jeg trykker på startknappen. Startmotoren dro rundt ett par ganger, men ikke nok til å starte. Fikk start etter å ha ladet opp batteriet, men når den skulle brukes neste gang var det samme leksa. Kan starte bilen på trill og ved hjelp av startkabler, hvis jeg prøver å starte bilen rett etter å ha kjørt en lengre tur, så er det litt reaksjon, men igjen ikke nok til å få start. Lar jeg bilen stå litt er det null reaksjon når jeg trykker på start-knappen.

Tenkte først at batteriet har tatt kvelden, da dette er fra da bilen var ny, men det som jeg stusser over er at interiørbelysningen og sentrallåsen har vært funksjonell når den har vært "strømtom", med ett unntak- da var funket ingenting. Er det slik at det spares strøm til interiørbelysning og sentral-lås, eller kan det være noe annet enn batteriet som er en typisk feil på E9X?

Jeg drar bort et par uker, og har da ikke muligheten til å se noe på det selv. Jeg har fått mye god hjelp her tidligere, så tenkte kanskje noen kan bekrefte eller avkrefte at det er batteriet som er synderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilbatteri skal vare i 5-6 år, utover dette er lånt tid, selv om mange kjører i 10-11 år før de bytter :) Jeg måtte bytte på min 2011 E91 nå i Mars. Jeg ante ugler i mosen da AE ikke kom på når jeg låste opp bilen. Etterhvert kom det melding i iDriven også. Det hjalp noe på å kjøre i et par timer med langkjøring for å lade opp, men etter et par dager var jeg tilbake. Inn på BMW å få nytt batteri og kode dette(ja det MÅ kodes inn). Fresht batteri og alt tipp topp :)

Interiørlyset virket og alt hos meg før byttet, bare AE og lyspakken utv. som ikke kom på når jeg fjernlåste opp.

Prøv å bytt batteri :) Det er en liten kostnad, men det må nok gjøres av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte batteri uten å ha målt det er dumt. Mål batteriet og se hvor mye volt det har. Alt under 11.8 volt kan kanskje skape trøbbel. Da er det best å lade batteri først evt bytte det.

En skikkelig lader koster fort 800-1200,- så for enkelte kan det være greit å kjøpe batteri hos feks biltema og kode selv.

Skal man dra på BMW og kjøpe originalt fremfor å kjøpe lader så er det dumt. Ihvertfall uten å ha målt batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hvordan "vinteren" blir i Østfold i år. For to år siden var det nære på at bilen ikke startet ved et tilfelle. Senere har det fungert godt. Nå har bilen (118d)  rundet 177 000 kilometer, så etter hva jeg leser her er batteriet godt på overtid. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Otis skrev:

Å bytte batteri uten å ha målt det er dumt. Mål batteriet og se hvor mye volt det har. Alt under 11.8 volt kan kanskje skape trøbbel. Da er det best å lade batteri først evt bytte det.

En skikkelig lader koster fort 800-1200,- så for enkelte kan det være greit å kjøpe batteri hos feks biltema og kode selv.

Skal man dra på BMW og kjøpe originalt fremfor å kjøpe lader så er det dumt. Ihvertfall uten å ha målt batteriet.

Kan man kode selv er vel det greit, jeg har ikke greie på koding. Har man ikke lader kan man ta bilen på en par timers langtur, ikke like effektivt som å lade med lader, men man ser ihvertfall om det blir noen endring eller ei. Å måle batteriet selv er klart en lur idé, jeg gjorde det ikke da informasjon kom opp i iDrive om at det var på tide slik jeg tolket det, og det viste seg å være rett. BMW tar blodpris for batteri og skift. Jeg gikk for originalt, fordi jeg føler bilen er for ny til å benytte uorg.. Hadde den vært en tidligere modell hadde jeg sikkert valgt alternativ vare, noe BMW tilbydde. Biltema-batteriene er bra de, men må fortsatt kodes inn. :)

IMG_3145.JPG.c9842993c5dc787d297f0ac14817e1e1.JPG.314296b6570199f2ce02ebd44c345aac.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang det skjedde hadde jeg kjørt en langtur på ca 600km, deretter sto bilen stille en dag og var brått strømtom. Ladet batteriet i ett par timer, og bilen startet. Kjørte en liten tur før jeg satt den fra meg igjen.

Dagen etter var den tom igjen. Satt bilen på lading igjen, men etter å ha stått i mange timer var det ikke nok strøm til å starte. Har prøvd å lade batteriet en gang etter dette, men til ingen nytte.

Har lykkes med å lade opp tomme batterier med denne laderen tidligere, så skulle ikke tro problemet lå der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Skare1 skrev:

Mener å ha lest tidligere at ikke batteriet behøves å kodes hvis det er av samme størrelse? 

Må registreres i bilen om det er samme size, kode om det er forskjellig... Kode inn/registrere, same same, but different. Bruker samme uttalelse på begge, men jeg skal være mer spesifikk heretter. Uansett må du inn med et apparat å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lesere som skulle ha samme symptomer som jeg hadde, så var jeg en kjapp tur hjemom og fikk byttet batteri på bilen. Alt fungerte som normalt igjen, også uten å kode batteriet. 

Kjørte bilen rett ned til en lokal BMW-spesialist for å få registrert det nye batteriet, for å være på den sikre siden :) 

Takk for god hjelp!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...