Tommy Ranum Skrevet September 29, 2017 Share Skrevet September 29, 2017 (endret) Hei, Gjelder en 2001 e53 diesel. Siste året har den tatt knekken på 3 batterier. Måler med dører igjen osv, så det ikke er noe lys som står og trekker strøm. Strømtrekket er ca 0,42 amp, synes det er litt høyt. Noen som vet hva det ca skal ligge på? En annen ting er at kompressoren til luftbelgen plutselig setter igang noen sek ved måling, som gjøre at sikringene ryker på multimeteret. Kan det tyde på problemer med den? Når jeg drar ut 30 amp sikringen for kompressoren, så er det ikke noe utslag ellers på strømtrekket. Endret September 29, 2017 av Tommy Ranum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet September 29, 2017 Share Skrevet September 29, 2017 Strømtrekket skal vel ligge i mA området når tenningen er av, og den har gått i "dvale" Bare det å låse opp bilen kan vekke til liv en del enheter som gjør at strømtrekket går opp. Jeg kjenner ikke biltypen din så jeg kan ikke gi noe eksakt svar. Men 0.42A er ikke riktig dvale strøm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Ranum Skrevet September 29, 2017 Forfatter Share Skrevet September 29, 2017 Fant en annen post nå her, så skal få målt dette litt bedre. Mulig den ikke var gått i dvale osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
landego1 Skrevet September 30, 2017 Share Skrevet September 30, 2017 Hadde en e39 med litt strømtrekk. Får å måle etc. så måtte bilen gå i dvale som nevnt. Åpne bilen og nødvendige dører. Vent til prikken/led ved girstanga slukker (tar ca 15min). Da hadde bilen min slått seg av og kan sjekkes for diverse strømtrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet September 30, 2017 Share Skrevet September 30, 2017 Strømforbruket bør ikke overstige 0.05A. Høres ikke helt bra ut om kompressoren går i tide og utide. Om en belg leker så må vel motoren gå på tomgang før kompressor kan kompansere trykktapet? Mulig styreenhet til kompressor har tatt kveld, er jo ofte styreenheter som er strømtyver. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 1, 2017 Share Skrevet Oktober 1, 2017 (endret) Det er riktig at kompressoren går selv om bilen er parkert og låst. Dermed blir det et problem hvis systemet lekker luft. Den forsøker å fylle systemet med luft 8 ganger. Etter det går også kompressoren i dvale. Den sjekker hver 6. time. Så styreenheten er nok i orden. For å stoppe dette problemet må luftfjæringen fikses eller bygge om til std fjærer. Motoren trenger ikke å gå for at kompressoren starter. Derfor er bilene som har luftfjæring utstyrt med kraftig dynamo. Endret Oktober 1, 2017 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 1, 2017 Share Skrevet Oktober 1, 2017 Her er litt teknisk litteratur. E39_E53_E65 Air Suspension Level Control System.pdf Øyvind.J og quandt1960 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Ranum Skrevet Oktober 4, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2017 Takk for info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kokkn2r Skrevet Februar 21, 2019 Share Skrevet Februar 21, 2019 Hei Tommy....fant du ut av problemet? Min E53 tapper 0.42A og...so lure på kor problemet ditt var der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 22, 2019 Share Skrevet Februar 22, 2019 På 29.9.2017 den 9.58, Tommy Ranum skrev: Fant en annen post nå her, så skal få målt dette litt bedre. Mulig den ikke var gått i dvale osv. Du kan sjekke relle som styrer hvilemodus, hvis det er dårlig så går den aldri i dvale. Skal selv sjekke min E39 for det samme da det er noe som trekker men jeg ikke vet hva ennå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kokkn2r Skrevet Februar 22, 2019 Share Skrevet Februar 22, 2019 No har eg dratt ut 1 og 1 sikring på heile bilen uten at eg finne feilen. Står konstant på 0.42A uansett. Håpe noen har opplevd samme og kan fortelle meg hva som er problemet her... Hvilemodus relé? Aldri hørt om🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 22, 2019 Share Skrevet Februar 22, 2019 Ved å se på diagrammet så oversatte eg feil, det er et såkalt cut off relay men bare kun når starteren aktiveres for at den skal minske lasten på batteriet ved motorstart. Hvilemodus styres såvidt jeg har lest av GM (general module) og problemet med de såvidt jeg har lest meg opp er en eller flere resistorer som tørker ut og vekker systemet oftere enn det skal slik at batteriet svekkes. Spesielt ved lave utetemperaturer. Sliter med det samme på E39 som jeg feilsøker nå. Dette er mitt problem sannsynligvis, forbanna parasitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå