Gå til innhold

Moment trekking generelt


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, xracer skrev:

Takk for tips, der. Nå er det bare toppDEKSELpakningen jeg skal til med nå, så der er det bare generelt ang moment og smøring, men klart når det gjelder topppakningen så må man gjøre det etter prosedyren ja. Forresten så skal jeg til med å overhale Vanos'en snart pga begynner å få disse periodiske dippene i RPM mens motoren er kald og da sier en som kan litt om dette at det er viktig å ikke trekke til boltene på lokkene for mye pga kan ødelegge o-ringene man nettopp har byttet. Vet ikke om det er riktig, men momentet skulle visst være rundt 10Nm på de...uten smøremiddel regner jeg med da

Jeg bruker moment på viktige bærende komponenter og alltid felger, det er viktig pga vibrasjon og riktig mekanisk sammenkoblingsstyrke men uten smøring. Bruker du f.eks Molycote så er det et annet moment som er spesifisert i tabellene du skal stille momentnøkkelen på. Det må være rett strekk på boltene på viktige bærende elementer. Men når det gjelder toppdekselpakning jeg byttet nå selv nylig så brukte jeg ikke momentnøkkel da det er snakk om 10Nm (Bentley Manual) og at den har en gummipakning som skal være passe skvist men ikke for mye. Topplokk er ikke så kritisk da den har gummipakninger og mange bolter ift trykket, om det er for høyt trykk så ryker oljepåfyllokket leeeeenge før noe annet om du har tett veivhusvent.

Som en digresjon, såg noen nevnte Hytorc her, det er morro greier når boltene blir King Kong størrelse på :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er vel bl.a. usikkerheten over hvor tørre boltene er som gjør at på topplokk så skal det ofte etterdras med grader. BMW begynte vel med dette på M30 motoren rundt 1980. Alle som har montert et topplokk på en gammel M30 kan sikkert skrive under på at det er forbausende stor forskjell i motstanden på boltene når det draes med moment først for deretter og etterdra med grader.

Ellers pleier det vel og stå i spesifikasjonene om boltene skal smøres eller ikke.

Sikker på du ikke tenker på selve toppen? Hvertfall på M52 skal boltene mellom toppen og til blokken skrus til med moment og vinkel etterpå, så skal det også være en hviletid imellom alt avhengig etter omgivelsestemperaturer ref. BMW sine tabeller. Det er utrolig viktig for at toppen skal legge seg jevnt med korrekt press mot blokk og toppakningen ellers kan du få komp.lekkasje. Når det gjelder selve topplokket så er det hvertfall små 10Nm som er passe håndfast og ikke kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Det er vel bl.a. usikkerheten over hvor tørre boltene er som gjør at på topplokk så skal det ofte etterdras med grader. BMW begynte vel med dette på M30 motoren rundt 1980. Alle som har montert et topplokk på en gammel M30 kan sikkert skrive under på at det er forbausende stor forskjell i motstanden på boltene når det draes med moment først for deretter og etterdra med grader.

Ellers pleier det vel og stå i spesifikasjonene om boltene skal smøres eller ikke.

Er gjengene og boltene OK og man smører med olje er det veldig likt. Vi har snap on momentnøkkel på jobben som vi kan trekke grader med. Denne er digital og piper når den har oppnådd ønsket vridning. So er veldig praktisk so vi slipp og ta av pipa for og sjekke merkinga. Når den piper viser den også momentet vi har brukt og det stemmer somregel veldig bra og er somregel innenfor + - 10 NM so eg vil påstå er akseptabelt på 330 NM  som eit eksempel fra råder på ein caterpiller med 90 NM forspennong

90 grader er veldig mykje i endring på momentet på ein 12.9 bolt menst det utgjør mykje mindre på ein 8.8 bolt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, quandt1960 skrev:

Sikker på du ikke tenker på selve toppen? Hvertfall på M52 skal boltene mellom toppen og til blokken skrus til med moment og vinkel etterpå, så skal det også være en hviletid imellom alt avhengig etter omgivelsestemperaturer ref. BMW sine tabeller. Det er utrolig viktig for at toppen skal legge seg jevnt med korrekt press mot blokk og toppakningen ellers kan du få komp.lekkasje. Når det gjelder selve topplokket så er det hvertfall små 10Nm som er passe håndfast og ikke kritisk.

Jeg mener selvfølgelig topplokket. eller toppen som man også kan si. Toppdekselet som sitter over topplokket igjen og beskytter bl.a kamakselen skal skrues med 10Nm og det er som du sier ikke kritisk.

Det med korrekte betegnelser på motordeler er viktig og var noe vi brukte endel tid på og da jeg jobbet som høgger. Spesielt når kunden var på telefon var det greit og spørre en ekstra gang for og være sikker.

Det mest vanlige er vel hvis vi regner bra topp til bunn. Toppdeksel, topplokk, motorblokk og bunnpanne til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...