fretit Skrevet Oktober 19, 2017 Share Skrevet Oktober 19, 2017 Det lekker 1,5L kjølevann ut fra bilen, men vet ikke hvor siden eg bor inærheten av bergen og har defor problemet med kronskt vått motorrom. Eg har ikke fylt kjøle vann på bilen på flere måneder av den enkle grunn at når den blir fylt til topp så tar det ca 1-2minutter så er 1,5L lekkt ut igjenn og etter det lekker det ikke mere ut.... eg har byttet vanntanken da den mistenkelig er på ca 1,5L, men ingen forbedringer der. Hjelp. Takk på forhånd for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Oktober 19, 2017 Share Skrevet Oktober 19, 2017 Når du sier til topp er det da til det renner over, eller til pinnen er på full? fyller du for mye så vil det ekspandere slik at overflødig væske kommer ut derva renner det ut. Da vil du få luft i systemet slik som at det det ikke kommer varme fra varmappratet og du kan risikere at topp pakningen din gir etter. Dette må du ikke tulle for mye med. Er det slik at du har fylt riktig mengde som pinnen viser og luftet og det fremdeles er problemer så må den en trykk test til, kan være lekasje i systemet kommer ann på hvilken motor du har. Du burde uansett oppsøke gs bildeler eller noe slikt, for trykk test. Da det er vanskelig og svare deg igjenom en krystall kule. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet Oktober 21, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2017 Når eg soer til topp mener eg til pinnen er på max. Ikke til det renner over, men ja bilen henter ikke varm luft fra motor rommet uansett hvor mye eg setter opp varmen. Har vert uheldig og overkokt motoren ett par gamger, dette skjer som regel bare på langturer som til sverige eller veldig varme sommerdager. Sålenge det ikke lekker olje burde eg vell ikke bekymre meg for at topppakningen er røket vell? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Oktober 21, 2017 Share Skrevet Oktober 21, 2017 Det er høres jo bra ut, det kan være mange årsaker til at det lekker, jeg har selv sett strekkbolt som har knekt pga varme som har presset denne ut, Mao alt for mye varme, og du kan ta hode på bolten, lekasje pga ikke press nokk på pakningnen+ planing av topp. Det er jo bare tipp topp. Men når det kommer til kjølevann, så når det kokker så har du rundt 140 grader pluss et trykk på rundt 10 bar. Ved bruk av vann så synker kokepunkte til 92 grader og ved bruk av frostvæske så får du et koke punkt på 110-120 grader varierer fra fabrikat. Det kan være mange årsaker til , eller evntuelt dårlig termostat eller vannpumpe, har til og med vært utefor får dårlig kjøling i radiator, da noen har helt kanel i radiatoren, for og tette liten lekasje. Diesel biler koker skjeldent. så jeg går ut i fra det er bensin bil. E 46 4 syl bil har vært en del plaget med at tanken sprekker+ noen koblinger. Det letteste er og kjøpe et trykktest verktøy og sjekke. koster rundt 2000 for testverktøy. eller så kan du levere bilen og få testet dette av radiator service, eller slikt som svendseneksos og slikt trur jeg og driver med dette. Men er neste umulig og hjelpe deg over internett. Da det kan være mange faktorer til kokingen. Luft i systemet er også noe mange sliter med, da dette må gjøres. eller så kokker det da luft boblen stopper sirkulasjonen av vann og vil ikke ta med seg varmen til radiatoren, og da vil heller ikke varmeregisteret funger og du får kald luft ut der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet Oktober 21, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2017 Det er 320 disel facelift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet Oktober 21, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2017 Når motoren blir varm holder det som regel og slippe gassen i 2-3 sekunder så detter måleren rett ned på 90c igjenn. På varme dager så hender det at den ligger rett under den røde lit før den fortsetter enten rett ned til 90c eller full overkoking. Er som regel veldig spontane bevegelser på måleren både når den blir varm og når den blir kald igjenn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Oktober 21, 2017 Share Skrevet Oktober 21, 2017 (endret) Kan være egr kjøleren/vann pumpe. Mye luft som kommer etter lufting? Endret Oktober 21, 2017 av Sand1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet Oktober 21, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2017 Har ikke prøvd lufting enda, men det hører eg at absolutt burde prøves 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 21, 2017 Share Skrevet Oktober 21, 2017 Disse BMW diesel lufter seg selv nesten. Svært enkelt å luft da det er kontinuerlig sirkulasjon på en bitteliten slange. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet Oktober 21, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2017 Lufter NESTEN seg selv? Vil det si at eg ikke trenger å lufte eller at eg fortsatt burde lufte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 21, 2017 Share Skrevet Oktober 21, 2017 Grov lufting må gjøres, men det tar bare 5-10 min så er all luft ute. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet Oktober 21, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2017 Bare å opne lufteventil også helle vann på tanken til det bare kommer vann ut uten bobler utav luftehullet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 22, 2017 Share Skrevet Oktober 22, 2017 Ja. Også forsvinner det nok litt til via den lille slangen så er alt klart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Oktober 22, 2017 Share Skrevet Oktober 22, 2017 For meg føres det ut som vannpumpe er defekt. Det som renner ut er nok overekspansjon når motoren blir for varm. Men ville absolutt trykktestet først som det nevnes her. Bytt vannpumpe og termostat etterpå, en god luterunde, så tror jeg du er i mål Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet Oktober 22, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 22, 2017 Den e god. Tusentakk for svar. Vil bilen hente god varm luft fra motor rom etter vannpumpe og termostat bytte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå