bmw316ie46 Skrevet November 7, 2017 Share Skrevet November 7, 2017 (endret) e39 2.2i 2002 modell med el-feil hjelp Hei til dere. Jeg sitter her med nykjøpt bruktbil, og føler at jeg har kjøpt katta i sekken. Før jeg tenker på å levere bilen tilbake til tidligere eier fikk jeg et tips av en venn å prøve dere her inne. Håper noen kloke hoder kan synse litt for meg, selv om det er vanskelig å svare på slikt når dere ikke har bilen foran dere, og eller uten diagnose. 1. Bilen driver av og til å jager på tomgang før den faktisk kubber. Dette lever jeg med 2. Bilen har en tendens til å bruke mer drivstoff, gjerne opp mot to liter pr mil. Dette holder jeg på å feilsøke. Så kommer vi til punkt 3. Jeg skiftet om til vinterdekk. Raskt etter dette begynte det å tulle seg med lys. Mens bilen går på tomgang og lysbryter står på null, er det kun lys i knappene i døren og i selve bryteren. Står jeg på bryteren forsvinner lyset i knappen og i døren, men lys i dash kommer ikke på. Plutselig under kjøring kommer det lys i dash, blinker gjerne litt, er på en liten stund, for så å kubbe igjen. Da ser man hverken speedometer eller noe. Jeg føler ikke dette er typisk dårlig sikring eller kontakt, og har derfor lagt ved en video som beskriver problemet. Håper noen kan synse litt og hjelpe meg i riktig retning. PS jeg har sjekket alle sikringer jeg har funnet. EN boks ved hanskerom og en boks bak i høyre hjulbrønn. Fikk lest ut feilkoder og ingen som kan kobles mot noe av dette. Video av probleme ligger under tråd!:)) takker på førehand:)) Snapchat-1261932396.mp4 Endret November 7, 2017 av bmw316ie46 Dårlig forklart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 Mål batterispenning på tomgang med forbrukere på. Vifte, langlys osv. Kanskje regulatoren/generatoren, reima eller strammer som er dårlig. Kan nesten virke slik siden lys kommer blinkende tilbake under kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw316ie46 Skrevet November 12, 2017 Forfatter Share Skrevet November 12, 2017 Hyler fra vifteteim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 Hvis dette er feil som ikke er opplyst om eller du ikke kjente til når du kjøpte bilen, ville jeg ikke begynt å tukle med bilen før du har en avtale med selger. Bilen burde hatt en diagnose, men hvem skal betale for det? Feilene du beskriver kan koste en del å utbedre på et verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 Har dere noen form kjøpsavtale? Har du konfrontert forrige eier? Ingen tvil om at det er noe tull med reim/strammer. Enig med Maxmek, dere bør gjøre en avtale. Klart er det bare en reim så kan du kanskje bytte denne selv? evt strammer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw316ie46 Skrevet November 12, 2017 Forfatter Share Skrevet November 12, 2017 Vi har vel ingen kjøpskontrakt, har snakka mdd forgje eiger men han nekter på alt så eg vet ikkje kva e ska gjere e lei.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 Nja, du skal ikke se så mørkt på det. Om du har en m54b22 motor så koster det 1995,- for reim og strammer til din på GS Drit i forrige eier og kjøp deg delene du behøver. Dette skjer hver dag over hele verden, man kjøper noe som må fikses på. Om du ikke merka noe til problemet før du kjøpte bilen, men skjedde helt plutselig. Så vet vi jo at tiden var omme for reim/strammer. Er ikke engang sikkert du behøver strammer, men bare reima;) Den koster 288,- på gs. Dessuten er det enkelt å bytte selv, på strammer har du en boltskalle man setter en kopp/hylse på og slipper på spenningen mot reima. Så trer du bare av og på med en ny. Vipps, så fungerer alt igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 (endret) Hvis reima kviner, så er jo den slitt og/eller reimstrammere er defekt. Da er det mulig at batteriet har lav spenning, dette kan føre til blinkingen du opplever i lyset. Mål spenning på batteriet, ligger den under 12,5V lad opp batteriet og se om problemet er borte. Batteriet kan også ha en defekt celle, da vil spenningen ligge på ca 10-10,5V. Fusking på tomgang å svært høyt drivstoff-forbruk kan være flere ting (feks luftmassemåler, kam-sensor, coil). Ville jo tatt å sendt en skriftlig klage til selger, og si at om selger ikke er villig til å imøtegå kompensasjon at du vil kreve kompensasjon eller heve kjøpet med hjelp fra forbruker-rådet. Ta vare på annonsen som selger har hatt på bilen. Vil anbefale deg å lese vedlagt link. https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Endret November 12, 2017 av Maxmek Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 Reklamasjonsretten er dårligere når man kjøper bil privat kontra forhandler. Derav prisforskjeller på Privat vs Forhandler Vet ikke hvor sterkt du stiller, 15-17 år gammel bil kjøpt privat uten noe garantiavtaler.. Er det ikke bare å bytte reima/strammer og komme seg videre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 1 minutt siden, Øyvind.J skrev: Reklamasjonsretten er dårligere når man kjøper bil privat kontra forhandler. Derav prisforskjeller på Privat vs Forhandler Vet ikke hvor sterkt du stiller, 15-17 år gammel bil kjøpt privat uten noe garantiavtaler.. Er det ikke bare å bytte reima/strammer og komme seg videre? Er jo mer enn det som er feil på denne bilen. Kjøpsloven gir deg rettigheter om du leser linken jeg la ved. Hvis bilen er ok kun ved skifte av strammere og reimer er jeg enig, men forbruk og fusking kan være så mangt som nødvendigvis ikke er billig. Er selger oppegående er det rart om ikke selgeren er med på å dele utgifter når man henviser til omtalt link. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 (endret) Blinkinga i dashboard kan og være relatert til forbruk, om lav spenning gir økt forbruk siden systemet sikkert går i "safe-mode". Som å koble ut LMM, da operer motor i safe mode. Økt forbruk, men man kan kjøre. Fjuskingen er mer interessant. En diagnose vil fortelle mer. Om kjøper legger ut for reim/spenner og sparer kvitteringer, kan han kanskje få igjen summen ved å klage til forbrukerrådet etter å ha fiksa bilen? Burde vel være noen i Sogn her på bimmers med diagnose? Endret November 12, 2017 av Øyvind.J Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw316ie46 Skrevet November 12, 2017 Forfatter Share Skrevet November 12, 2017 Bilen va jo eu godkjent 2 veke før eg fikk ann, og han står fast på sitt at bilen ca i veldig bra stand før eg fikk an!:@ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet November 12, 2017 Share Skrevet November 12, 2017 Ja du må gjøre som du føler sjøl, men tror ikke det nytter å fikse først og klage etterpå. Skal du klage på handelen må du ha et verksted til å sjekke og beskrive manglene og oversende selger. Så kan du reparere feil og krangle med selger i etterkant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 13, 2017 Share Skrevet November 13, 2017 I tillegg tar forbrukertvistutvalget hensyn til om feilene er å forvente på en gammel bil med kilometer stand tatt i betraktning. Det er ikke bare bare å klage på en slik bil, mot en privatperson. Øyvind.J reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå