Gå til innhold

Partikkelfilter X5 3.0D 2009


Allrad
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen ga feilkode på dpf nå, P14a7 motstand for høy. Men ingen feilkode på noe annet eller gløding. Slettet denne og kommer ikke tilbake på tomgang.. 

Etter bytte av spjeldet tror jeg der gjelder å få kjørt den en god runde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Allrad said:

Er vel inne på noe her:

 

 

 

2 hours ago, Allrad said:

Ja, krever ikke det endel demontering/skruing? 

Som jeg la ut i videoen i starten av tråden så er det veldig lite demontering. Du tar av en gummislange og fører songen inn og sprayer. Dunker som bare det! Har selv testet dette med godt resultat:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er Wurth flasken kjøpt og gikk på.. håpet det var som i videoen... men det er tydelig ikke en E70 x5.. hvor mye må skrues vekk her for å lokalisere de inntaks ledningene..? Noe som vet akkurat hvor de er er på E70? Filteret sitter jo langt nede under turboen. Ikke mye å finne slik det ser ut her hvertfall.. 

000EB12B-DC43-405B-9FD9-31BF999B6DE2.thumb.jpeg.f86e64037c3f4c038750b9edc107e113.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Allrad skrev:

Ja da er Wurth flasken kjøpt og gikk på.. håpet det var som i videoen... men det er tydelig ikke en E70 x5.. hvor mye må skrues vekk her for å lokalisere de inntaks ledningene..? Noe som vet akkurat hvor de er er på E70? Filteret sitter jo langt nede under turboen. Ikke mye å finne slik det ser ut her hvertfall.. 

000EB12B-DC43-405B-9FD9-31BF999B6DE2.thumb.jpeg.f86e64037c3f4c038750b9edc107e113.jpeg

Har du hørt om det gamle Rema 1000 ordtaket? Det enkle er ofte det beste. 

Hvorfor gjør du ikke som flere over her råder deg? 

1: Fjern feilkoder og kilder til feilkoder.
2: Verifiser at motor får driftstemp over 75 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er vel det jeg gjør....

Ingen feilkoder nå. Gasspjeld byttet. 

Joda motortemp er over 75.. 

Blir rådet til å bruke en wurth rens.. og det er kjøpt.. men er ikke BMW mekaniker og når man ikke aner hvilken slange man skal spyle guffe inn i er det naturlig å spørre om råd, er det ikke? 

Men det er vel et annet ordtak som gjelder også.. skal man ha noe gjort får man gjøre det selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Allrad skrev:

Jo det er vel det jeg gjør....

Ingen feilkoder nå. Gasspjeld byttet. 

Joda motortemp er over 75.. 

Blir rådet til å bruke en wurth rens.. og det er kjøpt.. men er ikke BMW mekaniker og når man ikke aner hvilken slange man skal spyle guffe inn i er det naturlig å spørre om råd, er det ikke? 

Men det er vel et annet ordtak som gjelder også.. skal man ha noe gjort får man gjøre det selv.. 

Da er det klart. Men det framkom ingen steder at du faktisk fikk høy nok motortemp. Og da er det nytteløst å gjøre noe annet.

 

Hva skjer når du tar en lengre tur i høyere hastighet, gjerne en strekning med stigning for ekstra belastning på motor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Har igrunn ikke fått til til å kjøre noen runde med den etter spjeldet ble fikset. Så det må selvsagt gjøres, men tenkte det kunne være smart å ha på en slik rens først.. hvertfall siden det så relativt enkelt ut, må bare finne den rette slangen.. hehe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nok inne på noe.. riktig nok en 35d, men før være en god guide. 

Litt mer skruing som skal til, så får ta det i kveld hjemme i garasjen.. litt kronglete på p-plassen på jobben...

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e70-x5-xdrive35d-sav_201202/repair-manuals/18-exhaust-system/18-31-exhaust-pipe-with-suspension/1VnZ72NOzz

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det gikk fint. Fant ut av hvilken slange som går i filteret på denne bilen og sprøyet inn Wurth "guffe". Kjørte en god runde + at jeg tok bilen til en kunde og den fikk ca 30 mil påfølgende dag.. aldri sett DPF lama siden.. All Good!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Allrad said:

Det gikk fint. Fant ut av hvilken slange som går i filteret på denne bilen og sprøyet inn Wurth "guffe". Kjørte en god runde + at jeg tok bilen til en kunde og den fikk ca 30 mil påfølgende dag.. aldri sett DPF lama siden.. All Good!

Knall bra at dette fungerte for deg også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...