Gå til innhold

Feil med bmwen min??


Doidoi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kjupte en e90 318i for et par måneder siden, og har kjørt relativt lite ettersom den kun har blitt brukt til øvelseskjøring.

 

Tidligere når jeg kjørte kom motorlsmps (gul) opp, men etter å ha "blåst" motoren og gitt gass/ oppnådd høyt turtall så forsvant lampa igjen.

 

Vil påstå at det kommer mye eksos fra motor ved rygging og kjøring generelt (vanlig grå farge).

 

har fylt på 1L olje, og har kjørt ca 6-700km, nå må jeg snart helle på her. Da jeg helte på en liter til idag så tok jeg en ny peiletest og det sto jeg hadde like mye olje... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at du fyller olje opp til max merket på peilepinnen. Noter km stand eller null ut trippteller.

Etter ca 300 km peiler du igjen. Husk at bilen må stå plant når du peiler. Hvis oljenivået etter 300 km har gått ned en tredjedel av avstanden mellom min. merket og max. kan vi vel si at den bruker mye olje.

Mengde mellom max og min på din bil veit jeg ikke. Det er vanligvis 1 liter eller 1,5.

Grunnen til jeg anbefaler ca 300 km er at jeg er redd du skal kjøre med for lite olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Orala. :D Jeg har målt på flat grunn. Problemet er at jeg fan ikke har peilepinnen; jeg har sånn jeg peiler inne på dashbordet. Både før jeg helte på olje og etter viser den at jeg har like mye olje... 

 

vet du hva som kan være galt?😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse elektroniske peilepinnene krever at du tar en kjøretur med bilen for å oppdatere oljenivå, har du gjort dette? Om ikke ville jeg tatt en tur på 10-20 minutt og peilt på ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noe hjelp. Men olje peiles best når den har stått parkert en liten stund. Da får oljen som har sirkulert rundt i motoren tid til å renne tilbake. Når man peiler om ikke annet med sånn gammeldags peilepinne. Så kan man få feil intrykk av oljenivået hvis motoren nylig har gått en stund. Har du sjekket hva brukermanualen sier noe rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, t06afre skrev:

Vet ikke om det er noe hjelp. Men olje peiles best når den har stått parkert en liten stund. Da får oljen som har sirkulert rundt i motoren tid til å renne tilbake. Når man peiler om ikke annet med sånn gammeldags peilepinne. Så kan man få feil intrykk av oljenivået hvis motoren nylig har gått en stund. Har du sjekket hva brukermanualen sier noe rundt dette.

Man kan peile olje på varm motor et par minutter etter at den er stoppet, med peilepinne. Veldig mange bilfabrikanter anbefaler jo å peile ved bensinfylling, og da er man jo ute og kjører. Dette står beskrevet i Volvo instruksjonsbok. Om det er BMW så er vel ikke det noe spesielt med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette er et ikke helt uvanlig (men ikke vanlig heller) problem med 4er bensinmotorene til BMW E90 som jeg kjenner til, om jeg tolker deg rett: bruker olje og lampa kommer på, samt hvit røyk. Det har vært uten unntak de gangene jeg har lest om dette oljeseperatoren. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere deg at det er det med din, men det er verdt et forsøk. Jeg har ikke regnr. på bilen din, så jeg bare måtte søke etter E90 318i uten spesifikt årstall og da er det delenr.: 11617526654 du skal ha. På koed.no koster den 621,-. Slå inn regnr. først uansett, så er du sikker på rett del. 

 

Endret av Marius2002
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flotte svar folkens! Var ute og ga full gass i lav gir og det virker som om det hjalp. Jeg sjekka oljetrykket og virker normalt!

 

Eksosen er også borte på mystisk vis :) tusen takk for alle innspill :) 

 

Marius2002, muligens dette er noe jeg må se på om røyken og oljeproblemet kommer tilbake :)

 

Mvh Tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...