Gå til innhold

BMW F10 Ettermontere LCI M-Sport ratt


Bækkmann
 Share

Anbefalte innlegg

Har et LCI M-Sport ratt på hånda som jeg vil ettermontere i min F10, men dette mangler ratt-gir hendler. Mener at jeg har lest at LCI rattene er såpass modulære at det går an å kjøpe gir-hendler separat, for så å montere disse på ratt som mangler hendler? Kan noen avkrefte / bekrefte dette?

Er det andre ting å ta hensyn til ved ettermontering så blir jeg selvfølgelig utrolig glad for alle innspill! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, da er rattet kommet i hus. Sjekket tilfeldigvis utstyrslista på bilen rattet kommer fra, og da sperrer øynene opp:

image.png.1f1ad0257969897df5c28823b84a0a7e.png

Varme i rattet! :D:D 

Plutselig så ble det aktuelt å ettermontere det i samme slengen også. Etter noe google søk, så ser det ut som at det ikke er bare-bare å ettermontere ratt med varme, da bilen ikke har Lane Departure, og mangler derfor kontakten i sleperingen for varme i rattet.. :stupid: Altså, rattvarme bruker visst samme kontakt som Lane Departure.

Så hvis jeg skal få til det her.. Må jeg bytte slepering for å få frem 12V? Daa vet jeg sannelig ikke om det blir aktuelt, for den er sikkert ikke billig :| 

27497905_958640590951664_833749828_n.jpg?oh=55ce13f1888cbcaff59ee01161e3a4a8&oe=5A723319

image.png.f5af065777111573072bad2ea9a075da.png

353943.jpg?Category=1&Name=353943&Width=972&Height=0

 

EDIT:

 

Kan vel bare tagge @Saltkjelen med en gang kanskje, noe sier meg at du kan sitte på svaret :-D

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du må bytte SZL og slepering, men om du har riktig utgave (high-versjon) er det kun snakk om kabling fra SZL til JBE. Personlig hadde jeg tatt denne påkosten "koste hva det koste vil", ettersom rattvarme er ekstremt vanedannende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det kan være at du må bytte SZL og slepering, men om du har riktig utgave (high-versjon) er det kun snakk om kabling fra SZL til JBE. Personlig hadde jeg tatt denne påkosten "koste hva det koste vil", ettersom rattvarme er ekstremt vanedannende. 

 Riktig utgave hvaforno? slepering? er det mulig å finne ut om jeg har high-end versjon som du kaller det via VIN? (VIN C513814)

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe relevant utstyr fra før av så har du nok mest sannsynlig en low-utgave. Ikke er det mulig å sjekke via VIN heller dessverre. SZL er "elektronikkboksen" som sleperingen sitter festet i. Slepering er den elektroniske kontakten som snurrer rundt med rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner egentlig med det, helt standard pre-LCI M-sport ratt jeg har. Eneste av ekstra utstyr i rattet er vel gir-paddlene. 

Sleperingen, det er kun to versioner der? Finner kun to stk. på Koed. Eller er det hele denne klossen som kalles SZL kanskje? :) 

Delenummer 61319354047 (Low?) & 61319354048 (High?)

image.png.ccf37293dd54c6885e55ed596b5685fe.png

 

 

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er SZL og slepering det du har avbildet der. Som ettermarkedsdel selges de med og uten FLA, begge enhetene er high-moduler. Men fra fabrikk er de levert så godt som spesifikke i forhold til det utstyret man har. 

På E6x pre-LCI selges feks bryterpanelet i midtkonsollen med alle knapper, og med blendelokk til de knappene som ikke skal være i bruk. Dette for å slippe å produsere 10-20 forskjellige bryterpaneler. Derfor leveres det som toppversjon, og så sløyfer man det utstyret man ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er SZL og slepering det du har avbildet der. Som ettermarkedsdel selges de med og uten FLA, begge enhetene er high-moduler. Men fra fabrikk er de levert så godt som spesifikke i forhold til det utstyret man har. 

På E6x pre-LCI selges feks bryterpanelet i midtkonsollen med alle knapper, og med blendelokk til de knappene som ikke skal være i bruk. Dette for å slippe å produsere 10-20 forskjellige bryterpaneler. Derfor leveres det som toppversjon, og så sløyfer man det utstyret man ikke har. 

Ahaa, det var jo utrolig kjekt å vite. Har ved flere tilfeller tenkt at det må være veldig upraktisk å produsere så mange versioner av ditten og datten. 

Jeg må jo selvfølgelig spørre da.. :| Hva er FLA? har skjønt at det har med High-Beam assist å gjøre. Modul? Kan like så greit bestille SZL med FLA for fremtidige retrofits eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLA = fernlichtassistent = high beam assist = fjernlysassistent. Ville absolutt kjøpt for å klargjøre for fremtidige modifikasjoner. Jeg har et innvendig speil med alarm, nedblending, fjernlysassistent og garasjeportåpner om det skulle være av interesse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

FLA = fernlichtassistent = high beam assist = fjernlysassistent. Ville absolutt kjøpt for å klargjøre for fremtidige modifikasjoner. Jeg har et innvendig speil med alarm, nedblending, fjernlysassistent og garasjeportåpner om det skulle være av interesse. :)

Å jaa, det er av stor interesse! Tar det på pm. Takk for oppklaring av FLA og generelt alt annet, ble mye klokere nå, igjen.:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var airbag også kommet i hus :) Har plukket litt på rattet i dag for å orientere meg. Har bestillt girhendlene også, så de er på vei.

Da gjenstår det å bestille bakdeksel for girhendler (Del nummer 4 fra ETK) og ledningsnett. (Del nummer 5 fra ETK)

Lurer derfor på: Kan jeg kjøpe det ledningsnettet som er forberedt for alt utstyr, slik at jeg er rustet for fremtidige retrofits? Eller må jeg kjøpe ledningsnett som er beregnet for nøyaktig det som er på rattet? Kjedelig å gå på en smell om ting ikke passer :| 

Det ligger jo ledningsnett for alle kombinasjoner av utstyr!?

Maser da selvfølgelig igjen på selveste @Saltkjelen ... :whistle:

27497567_959249747557415_588826479_n.jpg?oh=9997d0dae553d1d18b531fc47d112228&oe=5A736A58

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...