Gå til innhold

Intervall eller lifetime på div væsker


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en F01 750Ix som jeg lurer på hvilke intervaller det er på skifte av diverse væsker.  Har bytta på girkasse og fordelingskasse.  Bremsevæske og olje har jo sine intervaller som kommer opp som servicepunkt

Nå har jeg kjøpt inn olje til fordiff og bakdiff for disse har jo "lifetime" fill, så det jeg lurer på er om det er noe intervall på servoolje og frostvæske?  Den har den blå/grønne Bmw frostvæsken så den har vel egentlig en levetid på 2-3 år?  Servoolje er CHF11S, usikker på hvor ofte denne bør byttes. Er dette noe som kommer opp som servicepunkt eller blir disse aldri bytta uten at en gjør det selv?  

Bilen er 5 år og kjørt 91000km. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW sier at det ikke er noen intervall på de nei. Men jeg anbefaler sterkt å bytte servoolja. Byttet på en E91, der var servoen tung og ved hyppig rattutslag merket man at servoen ikke hang med på det den ble bedt om. Ved bytte ble servoen som ny igjen. Væsken som ble tatt ut var helt svart og skal egentlig være grønn. CHF11S selges hos GS for 200,- tror jeg så det er billig forsikring på at ting er bra. 

Frostvæsken sier vell bilen ifra om når den merker den ikke har samme kald egenskaper, ihvertfall det jeg har hørt av BMW. Hørte om en X5 som hadde startvansker, der var frostvæsken som slush ved kun -8 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar, det var som frykta ja. Tenkte å kjøpe ei slik pumpe som kan suge ut servoolja fra beholderen ja, gjøre det 2-3 ganger med noen dagers mellomrom så skulle mesteparten være bytta ut der i hvert fall.  Bedre enn en ødelagt tannstang eller servopumpe :) 

 

Så får jeg se om det er en enkel måte å få bytta frostvæska på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

Hei, takk for svar, det var som frykta ja. Tenkte å kjøpe ei slik pumpe som kan suge ut servoolja fra beholderen ja, gjøre det 2-3 ganger med noen dagers mellomrom så skulle mesteparten være bytta ut der i hvert fall.  Bedre enn en ødelagt tannstang eller servopumpe :) 

 

Så får jeg se om det er en enkel måte å få bytta frostvæska på. 

 

Ikke noe problem vett :) 

Jeg gjorde slik du skrev. Pumpet ut av reservoaret til det var tomt og fylte opp med ny olje, startet bilen og svinge til hver sin side et par ganger, pumpet så ut igjen til jeg hadde tømt på all ny CHF11S olja. Kan også være greit å se om O-ringen på lokket er hel og pen, over tid begynner de å svette :) Jeg kjøpte inn 2 liter med CHF11S, trengte sikkert ikke det men da var jeg sikker på at jeg hadde fått ut mesteparten. Videre ble også servopumpa mye stillere etterpå også. Så bare vinn vinn! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er mulighet, så ta av slangene nede ved servoen og ratt høyre/venstre slik du presser oljen ut. Prøvde en gang denne metoden ved å suge ut olje kun fra beholderen og fylle på, men syns ikke det ble bra nok selv. Alltid litt skitten olje igjen, samt det er litt dillete syns jeg. Normalt sett veldig lite volum i beholderen kontra hele systemet. Syns det blir ett mye bedre resultat ved å løsne ett par slanger, får ut 90% med en gang da. Som regel fort gjort på de fleste biler :) 

ellers er det også som regel ett filter i systemet også, på biler litt eldre biler og før står det somregel på sugesiden i beholderen. 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...