eehgil Skrevet April 19, 2018 Skrevet April 19, 2018 Bilen det gjelder er en 2007 E61 520d 163hk M47TU2D20, men mulig det gjelder andre modeller som også har separat DPF og katalysator. Denne har altså katalysator like etter eksosmanifolden og DPF under bilen. Hva er fordeler/ulemper med å fjerne katalysator samtidig som man fjerner DPF? Vil man oppnå høyere potensiale ved tuning hvis man også fjerner katalysator? Vil det bli merkbart mindre lukt av eksosen hvis man ikke fjerner katalysator? Vil det bli mindre eksoslyd hvis man ikke fjerner katalysator? Takk for svar!
CrZyWiz Skrevet April 20, 2018 Skrevet April 20, 2018 Er du 110% sikker på at bilen har separat DPF og katalysator?
eehgil Skrevet April 20, 2018 Forfatter Skrevet April 20, 2018 (endret) 110% var vel så, 95% sikker kanskje. Har ihvertfall ikke funnet noe steder det står noe annet. F.eks her selges erstatter for DPF og katalysator separat: http://www.nordicmotorsport.com/bmw/82-rm-downpipe-bmw-e60-e61-520d-535d.html#/118-motortype-520d/128-arsmodell-2004/169-dpf_under_bilen-downpipe_dpf_lyddemper ETK på GS Endret April 20, 2018 av eehgil
Basse Lusk Skrevet April 25, 2018 Skrevet April 25, 2018 Det enkle svaret er at fjerning av DPF vil gi høyere effekt ved tuning, mer lyd, mer røyk og mer lukt.
eehgil Skrevet April 26, 2018 Forfatter Skrevet April 26, 2018 Forsåvidt klar over det. Og det var vel strengt tatt ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet var forskjellen hvis man fjerner, eller ikke fjerner, katalysator samtidig. For de bilene der katalysator og DPF er separat.
CrZyWiz Skrevet April 26, 2018 Skrevet April 26, 2018 26 minutter siden, eehgil skrev: Forsåvidt klar over det. Og det var vel strengt tatt ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet var forskjellen hvis man fjerner, eller ikke fjerner, katalysator samtidig. For de bilene der katalysator og DPF er separat. Grunnen til at jeg spurte var at 1-serien jeg med samme motor hadde kombinert. Forskjellen med og uten katalysator vil være mottrykket, sett fra ett tuningsynspunkt. Altså lavere mottrykk uten katalysator, som gir greiere levevilkår for turbo ved tuning.
eehgil Skrevet April 26, 2018 Forfatter Skrevet April 26, 2018 Bare for å pressisere: svaret mitt over var myntet på "Basse Lusk". Tilbakemeldinger jeg har fått fra andre kilder er at dersom katalysator er i orden så påvirker den ikke mottrykket i særlig grad. Men hvis innmaten har løsnet kan den gjøre det. Har også plukket opp litt her og der at man får langt mer lukt fra biler hvor også katalysator er fjernet. Har en E91 hvor katalysator og DPF er kombinert - og fjernet. Det lukter såpass at jeg konsekvent stopper bilen når jeg skal bak og koble på en tilhenger. Det er en så markant lukt at man skal ikke være veldig bilinteressert for å forså at der er det noe som er tuklet med. Derfor jeg lurte på om jeg med fordel kunne beholde katalysator på min E61.
Otis Skrevet April 26, 2018 Skrevet April 26, 2018 Min mening er ihvertfall å beholde både katalysator og DPF for å ikke få skikkelig diesel lukt.
stoltbmwelsker Skrevet April 26, 2018 Skrevet April 26, 2018 3 timer siden, Otis skrev: Min mening er ihvertfall å beholde både katalysator og DPF for å ikke få skikkelig diesel lukt. Er noen e60 og e90 fra disse årstallene som ble levert uten dpf, men med katalysator. Kan ikke si at man merker dette spesielt mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå