Gå til innhold

Bmw e36 325 tds


sylw1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte en bmw e36 325 tds her for litt over ei veke sida. Betalte 55 tusen for den. Bilen er grei sånn sett men har eit J*VLIG stort problem. Berre for å seie det først så har selger skrevet i annonsa at bilen er 99% rustfri, han beskriver bilen som at den er i meget god stand. Det begynte med at eg fant noke j*ævlig med rust i eine hjulbuen framme. Så skulle eg ha bilen på verksted for 4 hjulstilligskontroll siden det rista noke voldsomt når man kom oppi 80 km/h. Det viste seg at det var mykje kast i felgane og det måtte skiftes bærearmer framme samt noke stag. I tillegg sa mekanikeren at det er alvorlig mykje rust under bilen og eg vil trulig ikkje få den gjennom eu kontroll. Eg kjøpt bilen usett. Har då forhørt meg med selger angåande tilstanden på bilen og ingenting av ditta blei nevnt. 

Spørsmålet mitt er, kva burde eg gjere her? Har egentlig ikkje tenkt å bruke bilen meir no. Lurer på å avskilte den inntil vidare då eg ikkje gidder å betale forsikring på den. Har så vidt snakka med forbrukerrådet og dei sa vi skulle prøve å ordne opp sjøl. Dette ser ikkje ut som at det går bra då selger meiner at han ikkje kan ta ansvar for ting han ikkje har sett. Eg meina no at om man skriver at en bil er nesten rustfri uten å faktisk skjekke det så har man gått på en skikkelig smell. Forbrukerrådet sa at saken frå mi side er egentlig ganske enkel. 

Takk på forhånd for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en grei sak om det skulle være noe. Det er likevel ikke sikkert selger visste om all rusten, selv om jeg tror han ville fått en pekepinn ved forrige EU. Det med risting burde selger vite om, men ikke sikkert han visste årsaken. Kjøper har også undersøkelsesplikt, med det mener jeg at du burde sett synlig rust(ikke det under) og oppdaget ristingen ved prøvekjøring. Når en selger skriver 99% rustfri, vil det si 1% rust. Og om en bil er 1% rustet, så er det sinnsykt mye rust(finn størrelse på bil og tenk at 1% av denne er gjennomrustet...). Jeg vet selgere ikke mener det slik, men noe å tenke over.

Jeg mener du burde kontakte selger for å oppheve kjøpet eller få avslag på bilen. 55 000,- for en tds er uansett mye for en slik bil. Om du må ta det videre tror jeg du som sagt har en grei sak. Nå har vi her inne ikke sett bil eller salgsannonse, men tar utgangspunkt ifra at det du skriver stemmer. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje sett på denne?

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Der kommer det veldig godt frem hva man har rett til med mer.

F.eks:

image.png.ef4402bcf15af58999797a2c4a81de3a.png

Men det at du har kjøpt bilen usett gir deg et litt dårligere utgangspunkt. Du har jo en plikt til å undersøke bilen før det skrives kontrakt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja undersøke bilen er greit, men korleis defineres det? Full gjennomgang på løftebukk? Den rusten eg fant i hjulbuen framme oppdaga eg når eg tok av hjulet liksom, bak noke gammal tectyl som hang og slang. Men har dialog med selgeren så skal ordne seg trur eg, vil ikkje nødvendigvis heve kjøpet om han er grei å ha med å gjere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...