Chu Skrevet April 29, 2023 Share Skrevet April 29, 2023 Takker for inspirasjon! Nå har jeg gjort min første/største bilmekking siden jeg skiftet hjul og byttet vindusvisker. Det gikk veldig greit, takket være denne DIY. For de som fortsatt er usikre eller de tørr ikke pga skeptiske koner her er noen flere begynnertips og kommentarer: 1. Hultaking av den gamle belgen med drill gikk veldig udramatisk. Jeg forventet "Hindenburg disaster", men det ble som en sykkelhjul punktering. 2. Jeg prøve å vri den gamle belgen høyre og venstre for å løste i toppen, men den satt fast. Da startet jeg å løsne den fra bunnsiden først. Der et det en plast klips som synes godt nok til å skjønne hva man skal gjøre. Jeg brukte 2 skrutrekkere til å tivinge 2 av 3 tenner til side, så brukte jeg en til skrutrekker og en hammer til å slå ut belgen. Gikk veldig greit og deretter ble det en smal sak å vri belgen for å løsne den i toppen. Altså omvendt rekkefølge ift DIY. 2. Jeg var usikker om jeg skulle kaste den originale beskyttelseskappen. Men når jeg prøvde å sette den på Arnott så satt den skeivt, dvs de passet ikke sammen og da var det bare å kaste den (altså kappen :)). 3. Det er lurt å ta bilde med mobiltlf av hullet hvor belgen festes i toppen. Da skjønner man hvordan belgen skal plasseres og vris på plass for å feste toppsiden. 4. Når man fikler på plass belgen kan man være i tvil om luftledningen fortsatt sitter som den skal ref advarsel "Air line must be routed properly through the notch in the top mount". Igjen kan man bruke mobil etter å ha festet belgen i toppen for å forsikre seg at luftledningen sitter som den skal: 5. Til slutt en liten sammenstilling av den originale belgen og Arnott: Arnott virker veldig solid, tror det ble riktig valg og penger spart på å gjøre jobben selv. Walkabout og Otis reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trondthi Skrevet September 13, 2023 Share Skrevet September 13, 2023 Hva gjorde dere med den sorte plastringen? Arnotten har ikke disse to sporene på siden som holder ringen på plass, så den blir liggende oppå og i veien for luftslangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet September 13, 2023 Share Skrevet September 13, 2023 (endret) @trondthi jeg brukte ikke denne plastringen. Brukte kun det som kom i pakken fra Arnott. Endret September 13, 2023 av papertiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trondthi Skrevet September 13, 2023 Share Skrevet September 13, 2023 (endret) @papertiger Det eneste som fulgte med luftbelgen var 2 a4 ark med advarsler og en forklaring av hvordan man dytter en slange i et hull. Så du brukte altså ingen plastskive mellom belg og festehullet i karosseriet? Jeg synes den henger så slarkete.. Endret September 13, 2023 av trondthi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet September 13, 2023 Share Skrevet September 13, 2023 2 minutes ago, trondthi said: @papertiger Det eneste som fulgte med luftbelgen var 2 a4 ark med advarsler og en forklaring av hvordan man dytter en slange i et hull. Så du brukte altså ingen plastskive mellom belg og festehullet i karosseriet? Jeg synes den henger så slarkete.. Jeg syntes også den gjorde det men avklarte med en kollega at den “skal” gjøre det. Den går jo “nedi” et hakk når du vrir den på plass oppi hullet, så du må løfte den for å vri den tilbake og ut igjen - dette gjorde jeg ørten ganger selv før jeg slo meg til ro med at den skulle sitte litt slarkete oppi. Korrekt, det er kun selve belgen du trenger, og ta av fittings på slangen og så presse den inn. Sørg for at slangeføringen er korrekt i sporet sitt etter at du har vridd belgen på plass i toppen. Så trekker du bunnen ned og klikker på plass i bærearmen. Hos meg klikket det først helt på plass når jeg fikk luft i belgen og den presset seg ut den siste millimeteren. Sjekk tråden min, skrev litt der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trondthi Skrevet September 13, 2023 Share Skrevet September 13, 2023 Takk for betryggende ord, det gikk bra til slutt. Jeg forsøkte meg med å sette på beskytteskappene på arnott belgene men det straffet seg. Tror ene slangen ble klemt litt mot karosseriet og ikke slapp ut igjen overskuddsluft. Ble rimelig skjevt bak inntil jeg tok av belgene igjen og klipte av kappene og skrudde alt sammen igjen. Eventuelt så er det noe galt med en av ventilene, eller feil moment på mutrene på fordelingsventil 🤷♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet September 14, 2023 Share Skrevet September 14, 2023 10 hours ago, trondthi said: Takk for betryggende ord, det gikk bra til slutt. Jeg forsøkte meg med å sette på beskytteskappene på arnott belgene men det straffet seg. Tror ene slangen ble klemt litt mot karosseriet og ikke slapp ut igjen overskuddsluft. Ble rimelig skjevt bak inntil jeg tok av belgene igjen og klipte av kappene og skrudde alt sammen igjen. Eventuelt så er det noe galt med en av ventilene, eller feil moment på mutrene på fordelingsventil 🤷♂️ Beskyttelseskappene trengs ikke på Arnott-belgene. Jeg fulgte prosedyren som fulgte med slavisk. Du kjenner at disse belgene er langt mer robuste og solide enn den tynne gummien som er i de originale. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå