Gå til innhold

DIY: Bytte av luftbelg BMW F11


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Har skrevet en DIY i garasjen min, men tenkte det kunne være greit å lage en egen tråd også, slik at eventuelle googlere lettere kan finne frem ved behov. Jeg tar for øvrig ikke noe ansvar for at det som er oppgitt i denne guiden er korrekt, da jeg ikke er bilmekaniker. Merk for øvrig også at denne er skrevet med et glimt i øyet, så er du lettkrenket vil jeg anbefale å bla videre.

Bytte av luftbelger BMW F11

Dersom bakenden på din kjære F11 viser antydninger til å være like uproporsjonert som det opererte bakpartiet til Isabel Raad, er det fare på ferde! Her må noe gjøres - trene eller operere? 

28ED338B-9A45-4946-A008-8CE00D5BEF0C.jpeg

Start med å ta bilen i nærmere øyensyn og lokaliser hvilken side bilen har fått en dupp. I dette tilfellet var hoftepartiet like på felgen som Arbeiderpartiet etter inntoget til Jonas Gahr Støre og Trond Giske sine nachspiel-sprell - følgelig det var lite annet å gjøre enn å konstatere betydelige problemer.

Det kan være problemer med kompressoren, men ettersom kun den ene siden slet med å oppnå korrekt høyde så vil det 99% sikkert være en av luftbelgene dine som har tatt kvelden.

78E8BF99-4898-4BC6-9B77-A57341CD7D8C.jpeg

Løsningen er enten å sette vekk bilen til Bavaria som fikser dette for omtrent halvparten av prisen en klinikk på Majorstua tar for at en vilkårlig blogger skal slippe å trene squats, eller du kan gjøre jobben selv.

Jeg kjøpte inn to stykk luftbelger fra Arnott, levert fra MaxAir.no, til upåklagelige 4 290 kroner.

Start med å jekke opp bilen med en billig jekk fra Clas Ohlson (i motsetning til Espen P. A. Lervaag er jeg ikke sponset) - funker utmerket i kombinasjon med en BMW-jekkekloss fra eBay.

07830935-2BC6-4EE9-A670-26BFB9440147.jpeg

Sikkerheten i høysetet - finn frem noe trevirke eller annet virkelig sikkert, for å forhindre at bilen faller ned dersom jekken skulle gi etter. Plasser også bakdekket slik at det kommer med på bildet, for å illustrere hvor kult det er med brede bakdekk. Pass også på at du har nylakkert bremsekalipperne et par uker før luftbelgen ryker, så ser det freshere ut på bildene :D 

4EAA58E2-AB4D-4005-A886-FC37435FB592.jpeg

I noen tilfeller er luftbelgen helt punktert (ved stor lekkasje), mens ved mindre lekkasjer kan belgen fortsatt være litt hard (som en klassisk semi-boner på dansegulvet en lørdags kveld). Jeg ble frarådet å stikke hull på belgen med kniv siden den visstnok kunne eksplodere, men gjorde det likevel. Stakk et lite hull først, lot nok luft sive ut, før jeg laget et større hull. Dette gikk selvfølgelig helt fint, uten tilløp til dramatikk!

556E16C0-BE86-413E-9D68-130A5DCF60F7.jpeg

Etter at belgen er tappet og luften i belgen dermed er like fraværende som realitetsorienteringen til Miljøpartiet de Grønne , er det bare å begynne på toppen av belgen og vri den ut. Samtidig illustrerer bildet at jeg sannsynligvis tilhører de 1,3% av Norges advokater som faktisk kan bli skitten på kontorfingrene :D 

91EF8170-E4D3-4263-A201-C86B7CB2CF10.jpeg

Ingen DIY uten et klassisk froskeperspektiv-bilde. Dessverre ingen frosker tilstede, så bildet måtte jeg ta selv. Vi ser at bunnen av belgen er festet med en form for plastikk-klips.

1F5FAC4D-3DF0-4386-9480-50978B2F6E79.jpeg

Jeg tok like greit frem et flatjern og vippet opp bunnen. Dette gikk lett og fint

62B27A95-E75F-41BF-B844-EF5F10478318.jpeg

Lirk ut belgen slik at den kommer til sin fulle syne. Belgen henger nå omtrent tilsvarende som Saddam Hussein om ettermiddagen den 30. desember 2006 - kun hengende etter en liten løkke/kabel. 

5E423B82-AA6B-4F0A-9661-7FF813D2F9C5.jpeg

Det viktigste nå er å ikke ødelegge luftkabelen fra kompressoren, da denne skal kobles til den nye luftbelgen. Dette er viktig, så ingen morsomheter her. 

7A6C441B-47C3-494B-98B8-57AA8E8FEF0F.jpeg

Let først gjennom hele boden uten å finne riktig verktøy, så setter du deg ned og lurer på hva du driver med, før du så legger deg i grusen 10 minutter og drømmer om M4. Ring en kompis som har riktig verktøy, hent dette, og en time senere så er du klar for å skru ut festet til luftkabelen. 

0A7C5A8E-BDFA-4ADB-A25E-F33381DA3A46.jpeg

Etter ti minutter med banning, fikling og jokking (muligens omtrent som en vanlig kveld på soverommet med dama) er du endelig ferdig, og kabelen er frigjort. 

83EDFAD2-C21D-40EB-830A-3EA9D0786926.jpeg

I motsetning til IKEA-produkter, der en alltid kaster monteringsanvisningen og ender opp med å bruke syv timer på å montere en skjenk og har to deler og 14 muttere til overs, lønner det seg faktisk å lese installasjonsveiledningen. Da er det såre enkelt. 

17415C93-6E45-41A0-A31F-479EF58C2C0F.jpeg

Kabelen står nå bare å venter på å penetrere en ny og stram luftbelg!

8F3EE619-A3DF-4957-94C1-E2D7F76A56B8.jpeg

Endelig kan du dra frem den nye luftbelgen og vise den stolt frem. Produktet fra Arnott virker meget solid, og i mine øyne bedre enn det originale faenskapet som mange har hatt så store problemer med. 

610EEFE1-ECB0-4C2B-93DD-291A2A516A3F.jpeg

Stikk kabelen rett i det åpne hullet (i motsetningen til en sen lørdag kveld er det faktisk ikke så vanskelig å treffe rett hull her), og tre belgen inn på plassen sin. Begynne med å feste den i toppen.

0240869A-B9C4-493C-A0C3-0465C0520684.jpeg

Etter å ha festet belgen i toppen, kan du dra bunnen ned og feste plastikk-klipset. Pass på at det sitter godt festet. Belgen er nå skrukkete som følge av vakuum, men vil så snart du tar i tenningen blåse seg opp like raskt som en boler som blir nektet adgang på et hvilket som helst utested.

6372E7BF-2C42-48EE-A8E6-4B9222FC72A4.jpeg

På med tenningen i bilen, og belgen blåser seg fin og stram! Dette lover bra. 

66744618-C3DA-42E3-B4FA-8C6A778A460E.jpeg

På med felgen igjen og senk bilen forsiktig ned slik at belgen får blåse seg ytterligere opp underveis. Fjern så jekken helt, og beundre at bilens proporsjoner nå er tilbake der de var. 

4FA00F55-1353-4AF8-96AF-BC8337867653.jpeg

Gjør tilsvarende på andre siden, slik at begge belgene er nye. For oss med OCD er dette viktig. Nyt gjerne en Lollipop i solen etter endt arbeid, med strategisk utsikt til doningen!

80189C9B-02EE-40C1-A719-C96D410A4A14.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Akkurat hva jeg trengte, har nettopp bestilt nye til min 530, og har sett diverse andre som driver og fjerner en masse deksler under bilen for å komme til kompressor slik at de får tappet av luft. Har selv tenkt at det må jo være litt tungvint siden belgen allerede er lekk, og dermed bare å punktere den for å slippe ut lufttrykket. At den skulle eksplodere av noe slikt finner jeg meget usannsynlig skulle jo tro den er laget av et litt mer solid materiale enn en vanlig ballong, men greit å være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Focus skrev:

Akkurat hva jeg trengte, har nettopp bestilt nye til min 530, og har sett diverse andre som driver og fjerner en masse deksler under bilen for å komme til kompressor slik at de får tappet av luft. Har selv tenkt at det må jo være litt tungvint siden belgen allerede er lekk, og dermed bare å punktere den for å slippe ut lufttrykket. At den skulle eksplodere av noe slikt finner jeg meget usannsynlig skulle jo tro den er laget av et litt mer solid materiale enn en vanlig ballong, men greit å være forsiktig.

Takk, bra den kunne være til nytte! Fikk et tips etterpå her om at man kunne bruke en drill til å borre hull på belgen, det var visst sikrere enn å bruke kniv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Super DIY, ikke minst morsom. Et must for alle med F11 og de forbanna belgene som trolig er laget av billige resirkulerte nankangdekk. Men et tips, ikke sikre bilen slik med klosser! om jekken gir etter og du jobber under så blir du klemstret, understellet vil jo vandre en del. plasser det under noe som er fast som traversbolt og helst en bukk i stål under travers med litt gummi mellom oppå noen treplanker siden du har grus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det skal være en beskyttelsekappe rundt. På noen står det at denne skal monteres. Originalt på verksted ble det montert uten slik kappen. Etter 3 år måtte belgen skiftes på nytt. Kanskje dette er grunnen? Verksteder liker jo at kunder kommer fort tilbake. Bavaria tar jo 6000kr for en belg. Jeg kjøpte OEM-ekvivalent fra England til 1200kr for begge belger.

Og da jeg har byttet både belger og kompressor og fulgte bruksanvisningen, så medførte det at koblingen inn til belgen aldri ble helt tett. Jeg tok ut mutteren og låseringen og kuttet bort 5mm av røret. Tredde på mutteren og så låseringen forsiktig slik at det var 4-5 mm avstand fra låseringen og enden på røret. Tredde røret inn og presset forsiktig mutteren inn slik den fikk tak på gjengene å skrudde mutteren til med maks 10Nm. Da ble det tett. Det er viktig at låseringen monteres riktig vei. Innsnævringen skal mot mutteren slik at når mutteren presses mot ringen, så kniper ringen til rundt røret. På noen belger er ringen lik begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O

6 timer siden, Mons1 skrev:

Det skal være en beskyttelsekappe rundt. På noen står det at denne skal monteres. Originalt på verksted ble det montert uten slik kappen. Etter 3 år måtte belgen skiftes på nytt. Kanskje dette er grunnen? Verksteder liker jo at kunder kommer fort tilbake. Bavaria tar jo 6000kr for en belg. Jeg kjøpte OEM-ekvivalent fra England til 1200kr for begge belger.

Og da jeg har byttet både belger og kompressor og fulgte bruksanvisningen, så medførte det at koblingen inn til belgen aldri ble helt tett. Jeg tok ut mutteren og låseringen og kuttet bort 5mm av røret. Tredde på mutteren og så låseringen forsiktig slik at det var 4-5 mm avstand fra låseringen og enden på røret. Tredde røret inn og presset forsiktig mutteren inn slik den fikk tak på gjengene å skrudde mutteren til med maks 10Nm. Da ble det tett. Det er viktig at låseringen monteres riktig vei. Innsnævringen skal mot mutteren slik at når mutteren presses mot ringen, så kniper ringen til rundt røret. På noen belger er ringen lik begge veier.

Jeg har kjøpt like belger som trådstarter, disse kommer fra arnott. Disse har ingen mutter til slangen, man bare presser slangen inn og den går i lås. Det følger heller ikke med beskyttelses kapper til disse. Det gjør det med de orginale, eller andre billigere merker. Arnott er de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
På 21.7.2018 den 23.56, Walkabout skrev:

Har skrevet en DIY i garasjen min, men tenkte det kunne være greit å lage en egen tråd også, slik at eventuelle googlere lettere kan finne frem ved behov. Jeg tar for øvrig ikke noe ansvar for at det som er oppgitt i denne guiden er korrekt, da jeg ikke er bilmekaniker. Merk for øvrig også at denne er skrevet med et glimt i øyet, så er du lettkrenket vil jeg anbefale å bla videre.

Bytte av luftbelger BMW F11

Dersom bakenden på din kjære F11 viser antydninger til å være like uproporsjonert som det opererte bakpartiet til Isabel Raad, er det fare på ferde! Her må noe gjøres - trene eller operere? 

28ED338B-9A45-4946-A008-8CE00D5BEF0C.jpeg

Start med å ta bilen i nærmere øyensyn og lokaliser hvilken side bilen har fått en dupp. I dette tilfellet var hoftepartiet like på felgen som Arbeiderpartiet etter inntoget til Jonas Gahr Støre og Trond Giske sine nachspiel-sprell - følgelig det var lite annet å gjøre enn å konstatere betydelige problemer.

Det kan være problemer med kompressoren, men ettersom kun den ene siden slet med å oppnå korrekt høyde så vil det 99% sikkert være en av luftbelgene dine som har tatt kvelden.

78E8BF99-4898-4BC6-9B77-A57341CD7D8C.jpeg

Løsningen er enten å sette vekk bilen til Bavaria som fikser dette for omtrent halvparten av prisen en klinikk på Majorstua tar for at en vilkårlig blogger skal slippe å trene squats, eller du kan gjøre jobben selv.

Jeg kjøpte inn to stykk luftbelger fra Arnott, levert fra MaxAir.no, til upåklagelige 4 290 kroner.

Start med å jekke opp bilen med en billig jekk fra Clas Ohlson (i motsetning til Espen P. A. Lervaag er jeg ikke sponset) - funker utmerket i kombinasjon med en BMW-jekkekloss fra eBay.

07830935-2BC6-4EE9-A670-26BFB9440147.jpeg

Sikkerheten i høysetet - finn frem noe trevirke eller annet virkelig sikkert, for å forhindre at bilen faller ned dersom jekken skulle gi etter. Plasser også bakdekket slik at det kommer med på bildet, for å illustrere hvor kult det er med brede bakdekk. Pass også på at du har nylakkert bremsekalipperne et par uker før luftbelgen ryker, så ser det freshere ut på bildene :D 

4EAA58E2-AB4D-4005-A886-FC37435FB592.jpeg

I noen tilfeller er luftbelgen helt punktert (ved stor lekkasje), mens ved mindre lekkasjer kan belgen fortsatt være litt hard (som en klassisk semi-boner på dansegulvet en lørdags kveld). Jeg ble frarådet å stikke hull på belgen med kniv siden den visstnok kunne eksplodere, men gjorde det likevel. Stakk et lite hull først, lot nok luft sive ut, før jeg laget et større hull. Dette gikk selvfølgelig helt fint, uten tilløp til dramatikk!

556E16C0-BE86-413E-9D68-130A5DCF60F7.jpeg

Etter at belgen er tappet og luften i belgen dermed er like fraværende som realitetsorienteringen til Miljøpartiet de Grønne , er det bare å begynne på toppen av belgen og vri den ut. Samtidig illustrerer bildet at jeg sannsynligvis tilhører de 1,3% av Norges advokater som faktisk kan bli skitten på kontorfingrene :D 

91EF8170-E4D3-4263-A201-C86B7CB2CF10.jpeg

Ingen DIY uten et klassisk froskeperspektiv-bilde. Dessverre ingen frosker tilstede, så bildet måtte jeg ta selv. Vi ser at bunnen av belgen er festet med en form for plastikk-klips.

1F5FAC4D-3DF0-4386-9480-50978B2F6E79.jpeg

Jeg tok like greit frem et flatjern og vippet opp bunnen. Dette gikk lett og fint

62B27A95-E75F-41BF-B844-EF5F10478318.jpeg

Lirk ut belgen slik at den kommer til sin fulle syne. Belgen henger nå omtrent tilsvarende som Saddam Hussein om ettermiddagen den 30. desember 2006 - kun hengende etter en liten løkke/kabel. 

5E423B82-AA6B-4F0A-9661-7FF813D2F9C5.jpeg

Det viktigste nå er å ikke ødelegge luftkabelen fra kompressoren, da denne skal kobles til den nye luftbelgen. Dette er viktig, så ingen morsomheter her. 

7A6C441B-47C3-494B-98B8-57AA8E8FEF0F.jpeg

Let først gjennom hele boden uten å finne riktig verktøy, så setter du deg ned og lurer på hva du driver med, før du så legger deg i grusen 10 minutter og drømmer om M4. Ring en kompis som har riktig verktøy, hent dette, og en time senere så er du klar for å skru ut festet til luftkabelen. 

0A7C5A8E-BDFA-4ADB-A25E-F33381DA3A46.jpeg

Etter ti minutter med banning, fikling og jokking (muligens omtrent som en vanlig kveld på soverommet med dama) er du endelig ferdig, og kabelen er frigjort. 

83EDFAD2-C21D-40EB-830A-3EA9D0786926.jpeg

I motsetning til IKEA-produkter, der en alltid kaster monteringsanvisningen og ender opp med å bruke syv timer på å montere en skjenk og har to deler og 14 muttere til overs, lønner det seg faktisk å lese installasjonsveiledningen. Da er det såre enkelt. 

17415C93-6E45-41A0-A31F-479EF58C2C0F.jpeg

Kabelen står nå bare å venter på å penetrere en ny og stram luftbelg!

8F3EE619-A3DF-4957-94C1-E2D7F76A56B8.jpeg

Endelig kan du dra frem den nye luftbelgen og vise den stolt frem. Produktet fra Arnott virker meget solid, og i mine øyne bedre enn det originale faenskapet som mange har hatt så store problemer med. 

610EEFE1-ECB0-4C2B-93DD-291A2A516A3F.jpeg

Stikk kabelen rett i det åpne hullet (i motsetningen til en sen lørdag kveld er det faktisk ikke så vanskelig å treffe rett hull her), og tre belgen inn på plassen sin. Begynne med å feste den i toppen.

0240869A-B9C4-493C-A0C3-0465C0520684.jpeg

Etter å ha festet belgen i toppen, kan du dra bunnen ned og feste plastikk-klipset. Pass på at det sitter godt festet. Belgen er nå skrukkete som følge av vakuum, men vil så snart du tar i tenningen blåse seg opp like raskt som en boler som blir nektet adgang på et hvilket som helst utested.

6372E7BF-2C42-48EE-A8E6-4B9222FC72A4.jpeg

På med tenningen i bilen, og belgen blåser seg fin og stram! Dette lover bra. 

66744618-C3DA-42E3-B4FA-8C6A778A460E.jpeg

På med felgen igjen og senk bilen forsiktig ned slik at belgen får blåse seg ytterligere opp underveis. Fjern så jekken helt, og beundre at bilens proporsjoner nå er tilbake der de var. 

4FA00F55-1353-4AF8-96AF-BC8337867653.jpeg

Gjør tilsvarende på andre siden, slik at begge belgene er nye. For oss med OCD er dette viktig. Nyt gjerne en Lollipop i solen etter endt arbeid, med strategisk utsikt til doningen!

80189C9B-02EE-40C1-A719-C96D410A4A14.jpeg

Apropos det å stikke slangen rett inn i hullet... 

Dette var ikke fullt så enkelt som beskrevet, da det sitter en klemring der inne som da skal tres over denne slangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2021 den 9.51, F-11 skrev:

Apropos det å stikke slangen rett inn i hullet... 

Dette var ikke fullt så enkelt som beskrevet, da det sitter en klemring der inne som da skal tres over denne slangen..

På Arnott sin luftbelg var dette en veldig enkel prosess iallfall. 

På 21.7.2018 den 23.56, Walkabout skrev:

Let først gjennom hele boden uten å finne riktig verktøy, så setter du deg ned og lurer på hva du driver med, før du så legger deg i grusen 10 minutter og drømmer om M4.

Ellers viser jo denne tråden at også drømmer kan gå i oppfyllelse - med M4 på det samme tunet tre år senere :D 

m4motorama.jpg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være medlem av Orignalpolizei ville jeg nok både siktet, tiltalt og straffet enhver både lovkyndig og ikke lovkyndig for herverk og voldtekt av calipere med tilstøtende utstyr. Her har en altså lakkert calipere uten å demontere slik at det ser ut som ens eget understell etter bruk på en brannbil en sen kveld på et soverom der en med ølbriller tok feil av en lekker nysmurt cabriolet og en velbrukt brannbil 😁. Advokater må innhente samtykke før en til de grader forvolder grovt skadeverk og kun oppnår good looks.

Når det er sagt, med de korreksjoner som er påpekt ovenfor i forhold til sikring av bilen, er det en god og utfyllende beskrivelse som er mer enn utførlig nok til at de som har nok erfaring til å bytte belger kan gjøre det med beskrivelsen som bruksanvisning. Gratulerer med M4'en sikkert en vanvittig kjøremaskin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...