Gå til innhold

E36 M52 Ventil tikking??? #Panikk


fretit
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kjørte min e36 m52 ganske hardt i ett par timer med noen venner igårdkveld/natt og endte med ventiltikking tror eg, tikket plutselig på tomgang, skrudde av bilen for å la den kjøle seg ned selvom den holdt seg fint på 90 grader, skrudde den på igjenn etter ca 3min og tikking var der enda så eg skrudde den av igjenn og lot den stå å kjøle litt til i 10 min så var tikkingen vekke, men da kom en annen tikking som følgte farten på bilen og ikke turtallet, ver veldig forrviret og bekymret da jeg ikke vet hvordan man stiller timingen på motorer og en kompis sa til meg at det bare var å bytte motor... noe mer innsikt fra noen som ikke bytter motor bare fordi at vannpumpen kan vere sløv hadde hvert fint :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært i din situasjon,så hadde jeg feilsøkt motoren videre før jeg hadde tatt en avgjørelse angående motorbytte.

Vanskelig å si nøyaktig hva denne tikkelyden er,men det er flere ting enn ventiler som kan lage slik lyd.

Hadde begynt med å prøve å lokalisere nøyaktig hvor lyden kommer ifra,hvis det er vanskelig så kan du bruke stetoskop til dette.Det selger de blant annet på Biltema.Ellers hadde jeg tenkt igjennom,er lyden der hele tiden eller bare avogtil?Eventuelt er motoren kald eller varm når lyden kommer?Osv..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.7.2018 at 15.11, fretit skrev:

Hei, kjørte min e36 m52 ganske hardt i ett par timer med noen venner igårdkveld/natt og endte med ventiltikking tror eg, tikket plutselig på tomgang, skrudde av bilen for å la den kjøle seg ned selvom den holdt seg fint på 90 grader, skrudde den på igjenn etter ca 3min og tikking var der enda så eg skrudde den av igjenn og lot den stå å kjøle litt til i 10 min så var tikkingen vekke, men da kom en annen tikking som følgte farten på bilen og ikke turtallet, ver veldig forrviret og bekymret da jeg ikke vet hvordan man stiller timingen på motorer og en kompis sa til meg at det bare var å bytte motor... noe mer innsikt fra noen som ikke bytter motor bare fordi at vannpumpen kan vere sløv hadde hvert fint :P 

Helt normalt med noe tikking på M52 motorer. Jeg tar forbehold om at det er ventiltikking du hører og ikke at kjedet har strekt seg litt, det har med de hydrauliske løfterne å gjøre på måten de er designet på. De er også installert i M motorer som f.eks S65 motoren, samme del. Når du kjører den hardt så kommer det noe luft i løfterne/oljen presses ut av de, det er ikke farlig og har ikke noe å si for motorens funksjon. Det samme har jeg på min, spesielt er det fremtredende ved har kjøring/varmt ute og eller minimum oljestand. 

1. Sjekk at oljenivå er korrekt

2. Gjennomfør lufteprosedyre for løfterne. Driftsvarm motor, hold 3000-3500 rpm i 3-4 minutter, gjenta opptil 3 ganger til lyden er gått vekk. På denne måten presser du oljen tilbake i løfterne. 

3. Hvis lyden ikke går vekk uansett ville jeg tatt bilen til BMW og bedt de måle kjedet for om strekk er utenfor toleransen. Da må du bytte kjede og gjøre ny timing med rett utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.8.2018 at 23.19, quandt1960 skrev:

Helt normalt med noe tikking på M52 motorer. Jeg tar forbehold om at det er ventiltikking du hører og ikke at kjedet har strekt seg litt, det har med de hydrauliske løfterne å gjøre på måten de er designet på. De er også installert i M motorer som f.eks S65 motoren, samme del. Når du kjører den hardt så kommer det noe luft i løfterne/oljen presses ut av de, det er ikke farlig og har ikke noe å si for motorens funksjon. Det samme har jeg på min, spesielt er det fremtredende ved har kjøring/varmt ute og eller minimum oljestand. 

1. Sjekk at oljenivå er korrekt

2. Gjennomfør lufteprosedyre for løfterne. Driftsvarm motor, hold 3000-3500 rpm i 3-4 minutter, gjenta opptil 3 ganger til lyden er gått vekk. På denne måten presser du oljen tilbake i løfterne. 

3. Hvis lyden ikke går vekk uansett ville jeg tatt bilen til BMW og bedt de måle kjedet for om strekk er utenfor toleransen. Da må du bytte kjede og gjøre ny timing med rett utstyr. 

Tusentakk, var noe i den duren eg gjettet på da tikkingen gir seg etter bilen har hvert av lenge nokk til at oljen får rendt ned i bunnpannen igjenn. den kom tilbake etter en liten time med drifting og då var den veldig høylytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...