e39-e60 Skrevet September 3, 2018 Share Skrevet September 3, 2018 Har hatt min 2014-mod 650 gc i ett år nå. Er det noen her som har erfaring med tuning av disse? Jeg har tidligere hatt en e61 lci 530 dat som ble tunet hos ess-tuning, og dette fungerte knirkefritt. Ess-tuning har program for F06 også ser jeg, men vil gjerne høre om noen som har prøvd dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 3, 2018 Share Skrevet September 3, 2018 (endret) Jeg har tunet 2013 modell 750 hos ESS nylig. Det fungerer utmerket og den drar mye hardere enn den gjorde. Antar vi har samme motor n63tu. Tallene ESS oppgir er 550-560hk og 750+nm. Det ligger ute en Dyno som viser 467hk og ca 650nm på hjula på xdrive. De går 0-100 ned mot 3.5 sec med dette oppsettet. Dette er tuning du utfører selv med kabel og laptop. Du kan også øke turtallsperr til 7200 og fjerne toppfartsperra på 250 om du ønsker Endret September 3, 2018 av Hpi e39-e60 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Soprano Skrevet September 3, 2018 Share Skrevet September 3, 2018 14 minutter siden, Hpi skrev: Jeg har tunet 2013 modell 750 hos ESS nylig. Det fungerer utmerket og den drar mye hardere enn den gjorde. Antar vi har samme motor n63tu. Tallene ESS oppgir er 550-560hk og 750+nm. Det ligger ute en Dyno som viser 467hk på hjula på xdrive. De går 0-100 ned mot 3.5 sec med dette oppsettet. Dette er tuning du utfører selv med kabel og laptop. Du kan også øke turtallsperr til 7200 og fjerne toppfartsperra på 250 om du ønsker O-100 / 3.5 sek på bil nærmere 2 tonn da snakker vi 👊😄 e39-e60, Hpi, Designer og 1 annen reagerte på dette 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39-e60 Skrevet September 3, 2018 Forfatter Share Skrevet September 3, 2018 2 timer siden, Hpi skrev: Jeg har tunet 2013 modell 750 hos ESS nylig. Det fungerer utmerket og den drar mye hardere enn den gjorde. Antar vi har samme motor n63tu. Tallene ESS oppgir er 550-560hk og 750+nm. Det ligger ute en Dyno som viser 467hk og ca 650nm på hjula på xdrive. De går 0-100 ned mot 3.5 sec med dette oppsettet. Dette er tuning du utfører selv med kabel og laptop. Du kan også øke turtallsperr til 7200 og fjerne toppfartsperra på 250 om du ønsker Takk for info Hpi! Ja, vi har nok samme motor, originalt 450 hK, 650 Nm. Fikk du bremset bilen din før og etter tuning? Har du merket noen forskjell på forbruk? Hvordan tar du programmet inn og ut av bilen? Regner med du også kan vise effekt og moment på display i bilen når du kjører, er dette oppdatert med tuning installert? Jeg hadde ess installert i min gamle 530d, og var fornøyd. Da ble bilen bremset før og etter. Bilen hadde 235 Hk originalt, bremsingen viste 200 Hk på bakhjulene. Etter tuning var det 235 Hk på hjula. Er vel ikke helt realistisk å barbere 0-100 tiden med ett helt sekund....? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 3, 2018 Share Skrevet September 3, 2018 (endret) Hei, Jeg har ikke bremset min egen bil men det ligger et bilde av en dyno på ESS sine sider, https://esstuning.com/n63tu-stage-1-e-flash-performance-ecu-software/ Forbruket har gått noe ned, i hvert fall på landevei her lokalt. Jeg reagerte på at den viste at jeg hadde 750km igjen til jeg måtte fylle bensin et par dager etter jeg hadde lagt inn tuningen. Tok da å målte den på en tur tur/retur hytta som er mye jevn 80-sone og jeg tanka da fullt før og etter og havna på 1,1L/mil. Dette er en tur på totalt 170km. Tidligere ville jeg ligget på ca 1.3L på tilsvarende tur så noe har skjedd, i det minste på jevn landeveiskjøring. Har ikke målt så mye annet enda. Programmet legger du inn med laptop. Du bestiller pakken fra ESS, der ligger det en minnepenn med software for Windows. Du legger inn denne på en laptop og kobler kabel til diagnosestikket i bilen, du tar så backup av kodingen i bilen og leser ut originalfil. Denne sender du til ESS som modifiserer den og sender den tilbake til deg sammen med originalfil slik at du kan velge å legge inn tuningfil eller originalfil. Med samme kabel og software legger du inn den modifiserte fila og til slutt backupen du tok av kodinga. Voila, tut og kjør. Her er en liten tråd jeg skrev for ei uke siden http://bimmers.no/forums/topic/814424-f01-750i-xdrive/?do=findComment&comment=3254898 Jeg har ikke målt min egen 0-100 men det er en fyr med en 650ix som viser en slik G-timer/vbox at han har kjørt 0-60mph på 3.4 sec og 3.3 sec og 0-160km/t på 8.5 sec. Kvartmil på 11.6 sec - 119mph Han har skrevet en review her : https://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1288968 Her er film av en X5 2014 modell med samme tuning https://f15.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1502186 Endret September 3, 2018 av Hpi e39-e60 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39-e60 Skrevet September 4, 2018 Forfatter Share Skrevet September 4, 2018 Takk for opplysende info Hpi! jeg regner med at du på din 750 også kan velge «sportdisplay» på sljermen, der du får opp to målere, en for effekt og en for moment. Vet du om visningen her blir mindre riktig med tuningen installert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 4, 2018 Share Skrevet September 4, 2018 Hei, jeg har ikke sportdisplay så vidt jeg vet, lurer på om det kan kodes med Carly men det må jeg sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39-e60 Skrevet September 5, 2018 Forfatter Share Skrevet September 5, 2018 Her er visningen i displayet jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 7, 2018 Share Skrevet September 7, 2018 (endret) Hei, da har jeg fått koda sportsdisplay. Det viser kw istedenfor hk i hvert fall foreløpig til jeg eventuelt finner ut av det. Den går til 720nm som da tydeligvis er originalt og til 400kw som tilsvarer 545hk. Den bunner effektnåla men nm stopper momentant på ca 650nm som jo er originalt. Om det ligger momentbegrensning på 1-2-3 gir slik at jeg må opp i høyere gir for å få fullt moment eller om den måler feil vet jeg ikke. Du ser nåla bråstopper ganske fort så det virker litt rart. Vet jeg har sett hos ESS på Facebook at de endret skalaene på en M3 men om de kan gjøre det på alle biler er ikke godt å si. Legger ved en filmsnutt. Dette er 2. og 3. gir VID_20180907_211216.mp4 Endret September 7, 2018 av Hpi e39-e60 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet September 8, 2018 Share Skrevet September 8, 2018 Nysgjerrig på hvordan bilen kommer fram til "effektmålingen". Jeg trodde det opprinnelig var verdier lagt inn fra fabrikk, men siden det endrer seg når bilen blir tunet er det kanskje ikke slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 8, 2018 Share Skrevet September 8, 2018 Ja jeg vet ikke men tenker gjerne at det blir regnet ut fra tabellene bilen bruker til innsprøytningsmengde. Disse tabellene endres ved tuning slik at åpningstider på dysene blir lengre så blir innsprøytet drivstoffmengde høyere. Ihvertfall er det slik på diesel. Men dette er bare synsing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå