Gå til innhold

Punkter på neste service E61 525d LCI?


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

Siden bilen nå er 10 år og har rundet 207.000 km så lurer jeg på om det er noe spesielt vedlikehold jeg bør være oppmerksom på.  I løpet av de siste 30.000km er alle bremser, hjullager og støtdempere byttet.  Olje og filter byttes hver 15.000km.  Luftfilter, kupéfilter, drivstoff-filter er nytt.  Bremsevæske skal byttes til sommeren, da er den 2 år.  Partikkelfilter er borte og EGR ute av funksjon.  Batteri er noen år gammelt, jordingskabelen i motorrommet (den flettede) er fra i fjor.  Svak plystrelyd fra turboen.  Glødeplugger byttes neste uke (røff oppstart på vinteren, får feilmelding på diagnose) samtidig med olje i diff og på girkassen (manuell kasse, skal egentlig ikke byttes).  Motorvask hvert år.  Nylakkert fra front til og med fordører grunnet steinsprut, ingen rust.  Vinduspussere er noen måneder gamle, frontruten 2-3 år.  Xenon-pærene ett år gamle.  Ingen ulyd fra register-kjedet.  Alle interiør- og eksteriør-detaljer som er slitt eller har fått merker byttes ut / pusses opp fortløpende.  Regner med at klutsjen må byttes om ikke så lenge, uten at det er noen indikasjon på slitasje nå.  What's next?  Hva er det jeg ikke har tenkt på som bør vedlikeholdes?

31738559_2046825258873460_8898499404915277824_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved glødeplugg bytte så erfarte jeg det at du kan få feil på 1 og 1 glødeplugg selv ved feil på relè.

Så mitt tips er å ta med relè og +kabel til relè ved skifte av glødeplugger, samt pakninger til innsuget.

Ellers har du jo nevnt alle regelmessig punkter man sjekker på service. Men du har ikke nevnt rust sjekk på understell eller dører. Spesielt oppunder baksetet foran tanken, der kan det nok ruste litt.

I tillegg så ville jeg ha demontert støtfanger bak for å sjekket drenering til takluke. Min var veldig på kanten etter 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 👍 

Rust på dører er det ikke lenger (førerdøren ble demontert før lakkering).  Bakluken er lakkert to ganger pga boble ved glassluken.  Understell sees over på service, men jeg skal være oppmerksom på gulv mot baksetet fremover.

Bytter alle 6 glødepluggene og reléet.  Det med pakninger til innsuget og +kabel til relé var jeg ikke klar over.  Det hadde kanskje passet å rense innsuget med diesel samtidig siden EGR virket de første 129.000km.

Takluke har jeg heldigvis ikke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. vannpumpe kan jeg ihvertfall komme med erfaring!

Hadde lekkasje på min bil i ca 9 mnd ihvertfall, kanskje lenger også. Men jeg bare oppdaget det ikke før.
Så at det var kjølevæske på slangen som går på høyre side av motorrommet, når man står fremfor bilen. Også var det dryppet ned på AC kompressor og generelt sett litt søl her og der, men ikke mye. Bare noen dråper her og der.

Det spesielle var at det kun lakk når termostaten åpnet. Jeg byttet pakningen på termostathuset uten at det ble bedre. Brukte noen timer på å undersøke hvor lekkasjen kom fra, uten å finne den. Vasket motorrommet, demonterte det meste jeg kan og holdt motoren i gang for å oppnå over 88 grader. Og vi vet jo at M57 ikke blir så veldig varm på tomgang, så dette var en dårlig løsning. Det lakk så lite at jeg aldri så lekkasjen.

Så jeg bestemte meg å vente til lekkasjen ble verre, og det ble den. I sommer var jeg på tur til Danmark, og der begynte det å lekke 1 liter per 1000km, så det var ikke veldig alvorlig, men etterfylte litt på tur. Det positive har jo at jeg nå kunne se at lakk ganske bra, for det var veldig varmt i sommer med oppimot 33-34 grader. Men ulempen var at jeg fremdeles ikke klarte å se nøyaktig hvor det kom fra! Det freste og sprutet rundt termostathuset og lakk ned på AC kompressor. DET så jeg ihvertfall.

Kom hjem og demonterte på nytt, men samme problemet med temperatur ute. Det er for kaldt ute til å oppnå varm nok motor slik at det kan lekke godt. Så jeg monterte sammen og kjørte mer.

Det ble kaldere i været og da lekker det mindre! Så jeg brydde meg ikke noe særlig om dette da lekkasjen var veldig liten i kaldt vær. Det lekker bare litt ved 88-90 grader.

Helt til en dag jeg fikk pling i OBC og idrive. Da var jeg tom for kjølevæske. Parkerte og hørte en rar lyd fra motorrommet, gikk ut å sjekket. Da var vannpumpa rimelig sprengt! Det var nok minst 3 cm vandring alle veier på reimhjulet.

Skifta vannpumpa og da skjønte jeg at det var lekkasje fra vannpumpa som hadde vært problemet hele tiden. Det har lekket fra vannpumpa, deretter ned på reimhjulet på baksiden, til pumpa, for deretter å bli slengt rundt i motorrommet. Derfor det så ut som termostathuset da det er veldig nært reima og hjulet.

Skifte av vannpumpen var ganske kurant. Brukte 3 timer med mye tull og spekulering. Det var jo en papirpakning med den nye pumpa (Meyle), men jeg hadde bestilt original stålpakning som jeg heller brukte. Og det fungerte fint. Så da vet dere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...