Gå til innhold

Intervall for bytte av dieselfilter, luftfilter og pollenfilter N47D20?


Opo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig kjøpt en 2013 BMW 318D Touring m/Xdrive. Ting kan tyde på at bilens tilstand ikke er helt som forventet, og lovnad om komplett servicehistorikk sliter jeg også med å finne dokumentert.

Finnes det noe fast intervall for bytte av dieselfilter, luftfilter og eventuelt pollenfilter? I instruksjonsboken står det at bytte anbefales ved annethvert oljeskift. Er dette også noe som kommer frem ved å lese av servicedata via nøkkel?

Forhandler har utført "90 000km service" før jeg overtok bilen, ved ca 94 000km. Her ble det kun skiftet olje + oljefilter. Siste service på merkeverksted var i nov. 2016 ved ca 58 000km, jeg må sjekke nærmere hva som ble utført da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en F10 er intervallene slik, regner med at 3 serien følger nøyaktige de samme. 

Motorolje:   30 000 km/eller når CBS sier ifra selv
Kupefilter:   30 000 km/ hvert oljeskift
Luftfilter:     60 000 km/ hvert andre oljeskift
Dieselfilter: 60 000 km/ hvert andre oljeskift

Personlig synes jeg alt dette utenom muligens dieselfilter er overkill. 30 000 km på en motorolje og 60 000 på luftfilteret synes jeg er drøyt, men det er nå min mening. Ville anbefalt å kjøre halvparten på olje og luftfilter :)
Angående servicehistorikk, så kommer F3x serien med elektronisk servicehefte. Har du sett inni der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar🙂, vil anta at intervallene er de samme ja.

Din anbefaling virker veldig fornuftig, er ikke helt komfortabel med å kjøre 30 000 på samme olje.

Jeg tar en sjekk i elektronisk servicehefte i morgen. Tok en titt tidligere, og tror ikke det er registrert noe siden nevnte service i november 2016, usikker på om det var noe før denne... Har funnet en kvittering på oljeskift fra DTE i Hunndalen, utført i januar 2018, samt at forhandler skiftet olje før jeg hentet bilen for ca 4 uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket elektronisk servicehefte i Idrive, og her ligger det kun en service. Utført 27.04.2016 v/58277km. Det ble skiftet olje m/filter, mikrofilter, luftfilter og dieselfilter. Samtlige overskredet med 4000 km.

Er det slik at all servicehistorikk som leses fra nøkkel kommer opp i Idrive? Kan jo være at tidligere eiere har utført service på uavhengige verksteder...

Endret av Opo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Opo skrev:

Har sjekket elektronisk servicehefte i Idrive, og her ligger det kun en service. Utført 27.04.2016 v/58277km. Det ble skiftet olje m/filter, mikrofilter, luftfilter og dieselfilter. Samtlige overskredet med 4000 km.

Er det slik at all servicehistorikk som leses fra nøkkel kommer opp i Idrive? Kan jo være at tidligere eiere har utført service på uavhengige verksteder...

At det kun ligger en service først på 58 000 km og attpåtil overskredet med 4000 km ville gjort meg litt bekymra. Ville forhørt meg med forhandler om hvor denne lovnaden om komplett servicehefte ligger hen. Jeg er litt usikker på hvordan dette med nøkkel fungerer, men vet at ved lesing av nøkkel kommer det iallefall opp hvilke ting som skal byttes ved neste service. Litt usikker på om det dukker opp hva og hvor ting er blitt byttet ved nøkkellesning. 
Om tidligere eier har benyttet uavhengige verksteder burde det vel strengt tatt ligget noen form for kvitteringer eller annen dokumentasjon tilstede? Selv om man utfører jobben selv, burde man vel spare på kvitteringer og føre opp hva man har gjort for videre salg. Vet at uavhengige verksteder kan kjøpe tilgang slik at de kan legge servicestempel i iDrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er fler som tenker det samme som meg. Nå er det dessverre ikke bare servicehistorikken som bekymrer meg ved denne bilen. Jeg vil derfor prøve å få en uavhengig gjennomgang av den ved nærmeste BMW verksted.

Bilen skal tilbake til forhandlers verksted om en uke, så får vi se hva som kommer ut av det... Dette blir andre gang etter at vi hentet den. Skal samtidig etterlyse dokumentert servicehistorikk på bilen.

(Bilen er bruktimportert fra Tyskland, første reg i Norge mars 2015).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i fremtiden planlegger å ha forsikring med maskinskade er god servicehistorikk viktig den dagen du evt. får bruk for den forsikringen. Også med tanke på BMWs rustgaranti vil dette være viktig. Vet ikke om BMW fortsatt kaller det Vechicle Inspection, men den skal vel normalt utføres hver 4år/60000 for at rustgaranti skal gjelde (var i hvertfall slik på min E61, mulig det har endret seg) 

Så jeg ville sjekket sevicehistorikken nøye og evt. fått et BMW verksted til å verifisere at service er i henhold til boka. Hvis ikke ville jeg brukt det mot selger om man kan tolke annonsen/kontrakt som at sevicer er fulgt. Servicehistorikk er jo et ullent begrep, da det ikke sier det samme som "service intervall fulgt"  eller lignende. Men hvis forhandler har sagt "komplett servicehistorikk" så burde det være nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, maskinskadeforsikring er absolutt aktuelt.

I annonsen står det "Bilens serviceprogram fulgt. Selger garanterer at bilen har blitt vedlikeholdt i tråd med fabrikkens anbefalinger for serviceintervall og øvrig vedlikehold".

Spurte også selger om bilen hadde full servicehistorikk, og dette ble bekreftet muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er bruktimportert ved 10 000 km, og første service er gjort ved 55 000. Dette var uten betydning ved innvilget rustgaranti. Det BMW var nøye på, var om Vehicle Inspection var utført i tide, og dersom dette var gjort på et uavhengig verksted, så måtte alle punkter dokumenteres. Så hvis du beholder bilen, vil jeg anbefale at du tar VI hos merkeverksted, og sørg for at dette gjøres før antydninger til rust dukker opp. På min bil gikk det bare seks måneder fra VI til rustbobler kunne lokaliseres ved baklukeviskeren. BMW dekket dette.

En liten advarsel: Full servicehistorikk er åpen for tolkning. Strengt tatt betyr det bare at alle utførte servicer er dokumentert, ikke at serviceinervallene er fulgt. Heldigvis har du fått bekreftet dette også.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først takke for alle gode innspill, både her og i en annen tråd som handler om samme bil🤔..

Må ta en ny dialog med selger og høre hva de baserer sitt utsagn på, og deretter kontakte BMW forhandler for å verifisere at ting er på stell, eller ikke på stell.

Hva innebærer en Vehicle Inspection på merkeverksted? Er dette en gjennomgang av bilen ihht sjekkliste fra produsent?

Jeg vil gjerne ha utført en sjekk av bilen ved et merkeverksted hvor jeg kan få en rapport som dokumenterer eventuelle feil/mangler som må utbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...