Gå til innhold

E65 besatt av demoner


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

Nøyaktig disse problemene har jeg også med min E61 08. Viskerene gikk av seg selv, fikk opp en hel haug med CAN og BUS error med den litt mer primitive Carly adaptoren.

Har allerede bytta visker motor foran men når jeg tenker meg om har jeg også bytta frontrute i min, der ser jeg det mangler klips!!

 

Takk for tipset, skal demontere og sjekke dette i dag. Feilene jeg får er identiske med dine og det skjer som regel etter vask/regnvær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig disse problemene har jeg også med min E61 08. Viskerene gikk av seg selv, fikk opp en hel haug med CAN og BUS error med den litt mer primitive Carly adaptoren.

Har allerede bytta visker motor foran men når jeg tenker meg om har jeg også bytta frontrute i min, der ser jeg det mangler klips!!

 

Takk for tipset, skal demontere og sjekke dette i dag. Feilene jeg får er identiske med dine og det skjer som regel etter vask/regnvær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det ja :o Du fikset problemet med å bytte viskermotor, eller fikk du problemet etter det også?

E60/E61 og E65 har mer eller mindre samme topologi og buss-systemer, så at du kan erfare det samme som meg er nok fullt mulig.

Som du ser på bildene mine, så kan det være mulig å reparere et væskeskadet modul, men det er umulig å si på forhånd. Sikkert lurt å få tettet vannavviseren så man slipper unødvendig mye vann over dette leamikket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 10 months later...

Helluen!

Tenkte jeg skulle legge til en nytt kapittel i denne sagaen, bare sånn i tilfelle det kunne hjelpe andre i en lignende situasjon i fremtiden.

Noen forord: Min kjære E65 har nå stått siden romjulen og jeg kjører V70 så lenge (ugh!). Motoren trenger litt overhaling før det er totalhavari, om det ikke allerede er for sent da, men det får jeg se når jeg får kikket litt i bunndelen. La merke til en veldig svak ekstra tikkelyd under bilen. Ingen andre legger merke til den, men når man har hatt bilen så lenge så blir man sikkert oppmerksom på det meste. Tok et oljeskift for å se litt på oljen og filteret. Dessverre så ser jeg litt glinsing fra metallpartikler, kobberfarget på den ene siden, så da tipper jeg det er på tide å skifte rådelagre - om det ikke er veivlagrene da.. Forhåpentligvis er det såpass tidlig at veiva ikke har tatt skade ennå. Ting tar tid, koster penger og alt må klaffe. I disse pandemi-tider så har det jo vært andre ting å tenke på også, så foreløpig står den. Har vurdert å kjøpe en brukt motor, men man aner jo ikke hva man får og hva som må gjøres med den. Regner med min blir "god som ny" om jeg går over bunndelen, overhaler topp, sjekker/honer sylindere, bytter stempelringer osv. Synd at jeg "nettopp" byttet registeret på den for 150.000 siden. Det går helt klart 100 ganger raskere å bare bytte motor men.. Skrik ut om noen har en M57TÜ2D30 i god stand til en overkommelig penge!

Så til saken: I et tidligere innlegg i denne tråden nevnte jeg at jeg hadde noe som trakk ganske mye strøm når den egentlig skulle være i dvalemodus (8,5A). Noe holder den våken eller så er det noe som trekker strøm av andre grunner. Jeg feilsøkte ikke noe mer på dette tidligere - hadde rett og slett ikke tid. Nå som bilen har stått ganske lenge, så har vært nødt til å lade batteriet ved jevne mellomro. Noen ganger har jeg gjort det med å starte bilen og la den gå, eller så har jeg koblet til lader. Må av og til starte den for å få heist opp rumpa på den siden den synker sammen etter noen uker. For et par uker siden så klarte den å tømme et fulladet batteri på to dager, det er ny rekord! I tillegg, så så jeg at jeg fikk opp "Power module failure" når jeg skrudde på tenningen etter å ha ladet batteriet. Tenkte at dette og mange andre feil vil dukke opp siden bilen har vært utladet en rekke ganger. Koblet til ISTA/D og tok en scan, noe som tok blodig lang tid nå. Her var det kommunikasjonsfeil og andre varsler så det holder. Slettet alle kodene og scannet på nytt. Bildet under viser hva som sto igjen etter det. Jeg ser av skjemaene at det nå kommunikasjonssvikt til alle moduler tilknyttet K_CAN_P (første kapittel i tråden var om K_CAN_S). Siden det var mørkt ute så orket jeg ikke å gjøre for mye for å finne ut av årsaker, men jeg koblet fra setemodulene på begge sider foran samt comfort access i bagasjen (SMFA, SMBF og CA), men dette gjorde ingen forskjell. Før jeg koblet fra så la jeg merke til at jeg periodisk kunne bevege på setene, så noe kommunikasjon må det være (bryterpanel til seter går over K_CAN_S til K_CAN_P via CAS, selv om bildet tilsier at BZM er tilknyttet K_CAN_P).

Neste post på programmet er da å grave frem oscilloskopet igjen slik at jeg kan se på bussen. Forhåpentligvis er det ikke CAS som knoter til det hele, for om den ikke kan repareres så er det er mareritt å gifte en brukt CAS til bilen. Da skal jeg nok også se om jeg kommer til bunns i hele opplegget med høyt strømtrekk når den egentlig skal være i dvale. To be continued :)

Bus01.thumb.png.7f420670556edea5e7d5fc3653af9b46.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...