Gå til innhold

E65 besatt av demoner


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

..eller det kan i alle fall virke sånn.

På vei til jobb i dag fikk jeg brått opp en feilmelding om EHC-feil, men den forsvant etter et par sekunder. Et minutt senere får jeg litt mer alvorlige varsler om elektronikkfeil, men den forsvinner også etter noen sekunder. Ettersom jeg nesten var fremme på jobb så gjorde jeg ikke noe mer med det da, men koblet til diagnose-PCen min når jeg dro fra jobb. Så at det var en enorm mengde med nye feilmeldinger. Etter å ha notert meg disse slettet jeg alt og satte kursen hjemover. Det kunne jo være en liten glitch med batteri eller noe. Dessverre varte det ikke lenge før jeg fikk opp en og annen feil, og det var helt tilfeldig hva jeg fikk feil på. Det mest irriterende var blinklys som ikke ville skru seg av, men som tilfeldigvis skrudde seg på akkurat når de hadde lyst. Det samme med vindusviskerne. Speedometer var også litt tilfeldig. Heldigvis var det ikke noe som (der og da) så ut til å true kjøringen, bortsett fra at jeg trolig mistet ABS, ESP og slike ting.

Vel hjemme leser jeg ut feilkoder og jeg har stort sett det meste som jeg hadde når jeg leste ut på jobben. På turen hjemover tenkte jeg først at dette tyder litt på et utslitt batteri (som jeg har opplevd før), men da hadde jeg feil på tilfeldige moduler. Denne gangen ser det ut til at K-CAN S-bussen er på tur, basert på hvilke feil jeg har og hvordan de er koblet sammen (ut fra dokumentasjonen jeg har på E65).

Så, til spørsmålet. Har noen vært ute for slike problemer på E65? Jeg skal nok klare å finne ut hvor jeg har lednings/kontaktproblemer eller om det er et modul som drar ned hele bussen, men om jeg kan spare litt tid ved å gå løs på kjente steder så hadde dette vært kjempefint :)

 

Legger ved en liste over feilkoder og relaterte busser/moduler så langt jeg har kommet frem til (håper formateringen blir bra):

Code Description Buss fra Via Buss til
004992 Message error (instrument panel, 0x1B4), DDE receiver, instrument panel transmitter K-CAN S SGM PT-CAN
004993 Message error (instrument panel, 0x1B4), DDE receiver, instrument panel transmitter K-CAN S SGM PT-CAN
009310 KOMBI: Gear display D      
009B35 SHZH: Message error      
009C57 IHKA: Blower output stage      
00A3AA No message from transmission control unit, receiver KOMBI, transmitter ACC PT-CAN SGM K-CAN S
00A3AD No message from DME, receiver KOMBI, transmitter DME-DDE PT-CAN SGM K-CAN S
00A3B1 No message (blinker cycle), receiver instrument panel, transmitter light module K-CAN S Direkte K-CAN S
00A548 No message (speed) from Dynamic Stability Control, receiver KOMBI, transmitter … PT-CAN SGM K-CAN S
00CF23 No message from the instrument panel, receiver DKG/EGS, transmitter AHM/KOMBI … K-CAN S SGM PT-CAN
00D17E ACC2: No CAN message K-CAN S    
00D181 ACC2: Implausible CAN message sent K-CAN S    
00D704 EHC: K-CAN line fault K-CAN S    
00D904 CAS: K-CAN line fault K-CAN P CAS K-CAN S
00D944 DWA: K-CAN line fault K-CAN S    
00D947 DWA: K-CAN communication fault K-CAN S    
00D984 CIM: K-CAN line fault K-CAN S    
00D987 CIM: K-CAN communication fault K-CAN S    
00DA04 SHD: K-CAN line fault K-CAN S    
00DA07 SHD: K-CAN communication fault K-CAN S    
00DA84 WM: K-CAN line faut K-CAN S    
00DA87 WM: K-CAN communication fault K-CAN S    
00E104 KOMBI: K-CAN line fault K-CAN S    
00E107 KOMBI: K-CAN communication fault K-CAN S    
00E184 CD / M-ASK / CCC / RAD2 / CHAMP -GW: K-CAN line fault K-CAN S    
00E204 PDC: K-CAN-Low wire fault K-CAN S    
00E205 PDC: K-CAN-High wire fault K-CAN S    
00E2C4 CON: K-CAN line fault K-CAN S    
00E2C7 CON: K-CAN communication fault K-CAN S    
00E504 LM: K-CAN line fault K-CAN S    
00E514 No message (steering angle, 0xC4), receiver LM, transmitter DSC PT-CAN SGM K-CAN S
00E516 No message (steering column switch signal, 0x1EE), receiver LM, transmitter SZL byteflight SGM K-CAN S
00E704 IHKA: K-CAN line fault K-CAN S    
00E784 SHZH: K-CAN line fault K-CAN S    
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe av det første som står på lista. PDC og DWA EHC lever baki der, de er koblet til K-CAN S. PM (Power Module) har ikke feilet selv om den er omtrent på samme sted, men den er tilknyttet K-CAN P.

Noen tilleggstanker: Ettersom K-CAN ha feil på low eller high-ledningen, men fortsatt virke, så ser det ut som det er noe som feiler samtidig. En kortslutning mellom low og high virker som den mest trolige årsaken. Jeg sjekker feilkoder ganske ofte og har ikke sett noen feil på dette før.

Endret av Bayerfun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg brukt litt tid i går kveld på å måle litt. Koblet fra PDC i bagasjerommet så jeg fikk enkel tilgang til K-CAN S, da hadde jeg plass til oscilloskopet i bagasjerommet - det regnet tross alt ganske mye.

Til å begynne med så bussen ganske normal ut og det var et differensielt signal uten for mye støy. Det tok ikke mange minuttene før jeg la merke til noen uregelmessigheter (og da hørte jeg samtidig at jeg fikk noen feilmeldinger inne i bilen). I stedet for 5Vp-p på K_CAN_SL så krøp denne opp (i trappetrinn) opp til 12V og ble liggende der "lenge" (30-40ms). Dette gjentar seg med 300ms mellomrom. K_CAN_SH ser ut til å fungere normalt i mellomtiden så kommunikasjon kan fortsatt være mulig, men av og til ser jeg at denne også får seg noen merkelige dipper. Med både høy og lav ute av drift så vil jo dette feile fullstendig.

Slik det ser ut, så tolker jeg det dithen at det er et modul med en defekt K-CAN transceiver IC. Utfordringen blir å lokalisere hvilken det er. Noen av de kan jeg koble fra (selv om de kan være vanskelige å komme til), men det er mange jeg ikke kan koble fra uten at jeg ikke lenger får målt på bussen (f.eks. ZGM, CIM og CAS). Uregelmessighetene opphører når jeg har slått av tenningen og bussen fortsatt er aktiv, så det kan kanskje isolere det ned til noen moduler.

Skulle ønske jeg kunne stått innendørs med dette her, for været er ikke akkurat på min side for videre feilsøking 😕

Typisk at jeg glemte å ta med meg en USB minnepinne, så screenshotene fra oscilloskopet ble av den manuelle typen..

K_CAN_SL_pulse.jpg

K_CAN_SL_pulse_zoom.jpg

K_CAN_SL_pulse_zoom2.jpg

K_CAN_SLH_glitch.jpg

K_CAN_SLH_glitch2.jpg

K_CAN_SLH_glitch3.jpg

Endret av Bayerfun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en liten økt til for å se om jeg kan finne synderen, men det er jo helt typisk at alt skal fungere helt fint nå :( Ikke mulig å finne feilkilden uten at feilen er tilstede, men jeg har en liten teori på gang:

Ettersom CAN-telegrammene inneholder en checksum og vil bli forkastet dersom de ikke stemmer, så finner jeg det usannsynlig at WIM (vindusviskermodulet) kan motta et tilfeldig telegram om at de skal starte (gjentatte ganger). Det som derimot er mulig, er at det er en intern feil i dette modulet (vann?) som gjør at de vil gå litt sporadisk og at de samtidig kneler K-CAN S.

Jeg kjørte meg en lengre tur uten at noen feil oppsto, men jeg får la bilen stå et par dager til og sjekke igjen (det skal visstnok bli litt kaldere nå).

Legger ved et par bilder av bussen som nå ser helt frisk ut, bare sånn til sammenligning.

K_CAN_S_ok1.png

K_CAN_S_ok2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sikker på at det ikke er en kortslutning til jord. Ser man på bildene fra oscilloskopet så ser man at K_CAN_SL løftes opp til +12V for ca. 30ms hvert 300ms, men så har man også K_CAN_SH som av og til blir dratt ned til 0V. Slike regelmessigheter (som man i alle fall ser på K_CAN_SL) kan ikke være noe typisk ledning som ligger til jord eller pluss.

Ideelt sett burde jeg ha funnet ut hva som kan gi meg et signal på 3,33Hz og 10% duty cycle, men så detaljerte spesifikasjoner på moduler i bilen er håpløst å finne.

Som nevnt i mitt forrige innlegg, så tror jeg mer og mer på teorien om WIM som tuller til dette. Får bare vente og se til neste gang det skjer 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_CAN_SL er "lav-siden" av bussen, K_CAN_SH er "høy-siden". Signalet er det samme på begge, men den ene er invertert. Bussen skal kunne overleve at den ene har en feil (mangler, ligger til jord eller til pluss). Det differensielle signalet gjør at det tåler de støyende omgivelsene det er i en bil.

I mitt tilfelle så tyder det meste på at det er en transceiver i et modul som ødelegger hele bussen periodisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å eie en E65 krever en nærmest pervers elsk mot elektronikk og can kunnskaper. (Positivt ment). Tyske forumer er full av sære elektronikkutfordringer mye pga av at Bmw tok i bruk en del ny teknologi for første gang. Uansett bra biler teknisk sett ellers. Det aller aller første, hvordan står det til med batteriet/ne i hviletilstand med alle moduler i søvn? Det skal være minst 12.4vdc. Spesielt E65 sin topografi og mengde elektronikk krever mye av batteriet. Kjør først en batteritest og sjekk plusskabel hele veien til motorrommet, megg den (på rett måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 18.00, Bayerfun skrev:

Da har jeg tatt en liten økt til for å se om jeg kan finne synderen, men det er jo helt typisk at alt skal fungere helt fint nå :( Ikke mulig å finne feilkilden uten at feilen er tilstede, men jeg har en liten teori på gang:

Ettersom CAN-telegrammene inneholder en checksum og vil bli forkastet dersom de ikke stemmer, så finner jeg det usannsynlig at WIM (vindusviskermodulet) kan motta et tilfeldig telegram om at de skal starte (gjentatte ganger). Det som derimot er mulig, er at det er en intern feil i dette modulet (vann?) som gjør at de vil gå litt sporadisk og at de samtidig kneler K-CAN S.

Jeg kjørte meg en lengre tur uten at noen feil oppsto, men jeg får la bilen stå et par dager til og sjekke igjen (det skal visstnok bli litt kaldere nå).

Legger ved et par bilder av bussen som nå ser helt frisk ut, bare sånn til sammenligning.

K_CAN_S_ok1.png

K_CAN_S_ok2.png

En feil i en modul skal ikke nødvendigvis spre seg til andre, den skal være isolert. Har du lest ut rådata fra modulen med feks ncs. Sjekk fault counter på den, kan hjelpe deg med oversetting av den filen om du trenger, har hele biblioteket til alle moduler på E65. Bussen ser helt fin ut den ut fra hva jeg kan se. Symmetrisk som den skal være. Det du sier om checksum stemmer, den blir forkastet om den ikke er iht protokollen og ingenting skal skje, en sjelden gang kan et reellt signal tilfeldigvis stemme. Lav batt spenning kan gi deg checksumfeil noe elektronikken kan oppfatte som støy

 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, E65 krever litt dersom man skal holde den i live over lang tid, men det gjør egentlig alle biler. E65 er ganske morsom sånn sett, for som du sier så er dette en utviklingsplatform som 5-serie etterhvert "arver", bare se på likhetene men samtidig ulikhetene/raffineringen på E60.

Det første jeg mistenkte var batteriet, som jeg har opplevd før, men denne gangen var det helt annerledes. Jeg hadde ikke en hel buss nede da. Enkeltmoduler feilet på helt andre måter pga. lav spenning og rippel. Bildene du sier om en frisk CAN-bus stemmer; her var den helt ok. Ser du på de første bildene jeg postet så ser du en buss som ikke er helt frisk (hevet over enhver tvil). Feilen har ikke "spredd" seg til andre moduler per se, men kommunikasjonen mellom de blir avbrutt/ødelagt relativt ofte tatt i betraktning av at det går en del telegrammer på en 100kbps buss som har 18 enheter tilknyttet.

Feilen har foreløpig ikke dukket opp igjen, så jeg får ikke gravd noe mer etter før den eventuelt viser seg på nytt. Første stopp da er i alle fall å koble ut WIM, som jeg er 99% sikker på at er synderen.

Med en bil som har bikket 430.000 km så bør det jo før eller siden dukke opp noe som går galt. Er det bare elektronikkfeil så tar jeg det ikke så tungt, det koster ikke noe å feilsøke og deleforbruk holdes til et minimum ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...