Gå til innhold

Ettermontering av sub under setet på F11


Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
På 28.2.2019 den 0.38, Nautiluz skrev:

Kommer ann på hvilken pakke du har originalt. Anbefaler uansett å bytte forsterker eller legge til en om du har base. 

Jeg har også en f11 med base audio, med oppgradert komponent høytalere med delefilter, og 8" subber under setene, Hvordan går man fram for å koble opp forsterker på disse. Ser at noen forsterkere kan leveres med kabelsett for å koble seg inn på orignal ledningsnettet, mellom utgang bak HU og orginal kablene.....Hvor plasserer man da forsterkeren???? Ønkser ikke å ha noe svære greier synlig i bagasjerommet, men noe som er skjult og gir litt mer krefter enn det HU gir.

Har du noen tips eller annbefalinger, uten at det J!"!"#W¤"!"ig dyrt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon med base-anlegget og har snust litt på Ground Zero GZCS 4.60ISO. Med den er flere oppsett mulig, i sin enkleste form kan du bare plugge den rett inn (med overganger). Vil du ha enda bedre lyd, kan du separere subene og aktivere filter, men da må du trekke ledningsnett ut til subene. Se dokumentasjon du kan laste ned fra websiden.

Den er ikke større enn at det er plass under HU dersom du ikke har Navi Pro (Pro er 2-din). Ellers er det vanlig å montere den bak, det er gjort plass til slike ting der fra fabrikk. Hvis du ikke gidder å dra ledninger helt bak, kan den festes med strips under et stolsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget en pakke pris på alt som trengs her. Forsterker er liten å monteres lett der den orignale ville stått om det hadde vært hifipakke i bilen. Kabler trekkes ut til 8" under setet hvor det er plugnplay kontakter for 8" og ut i dør til 4". 

https://www.nzc.no/products/bmw-oppgraderings-pakke-for-base

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er mye bedre montere GZRA med bmw kabel kitt enn Iso forsterker

Du selger jo begge, så stoler på deg, uten at jeg skjønner helt hvorfor denne er så mye bedre. Vil pakken din virke OK også med speakers fra Logic7? Vil det bli enda bedre lyd om HU omprogrammeres til HiFi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi med dette oppsettet så kjører du 2 kanaler til dør og 2 kanaler til elementene under setet. Da får du også mulighet til å gjøre deling av frekvenser i forsterker. Noe du ikke kan gjøre med iso forsterker som kjører alt på 2 kanaler. Da vil du fortsatt ha "bass" i dørene og mellomtone under setene. Merk at dette ikke er en oppgradering av forsterker til høyttalere som er bak i bilen. Dem vil fortsatt drives av original HU. 

Om du omprogrammerer om til hifi blir lyden roligere i diskanten og du vil fjerne den aktive subsonicen som ligger i "base HU". Men du du vil også få mindre effekt til høyttalere som er bak i bilen siden dem med denne pakken ikke har noe ekstern forsterker... 

Og ja den vil fungere som en oppgradering til dem høyttalerene du har ettermontert også. Den originale HU ligger på bristepungtet når det ettermonteres høyttalere som det. Noen ganger vil det også være mulig å få den til å kutte siden 8" dupper noe lavere i ohm enn 6.5" som sitter der originalt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordi med dette oppsettet så kjører du 2 kanaler til dør og 2 kanaler til elementene under setet.

Er ikke det mulig også med GZCS 4.60iso? Forstår det slik at det er tre moduser å velge mellom (se sitat fra veiledningen nedenfor). Ellers takk for oppklarende svar på de andre spørsmålene.

FRONT+SUB – 3 channel mode. The front speakers are powered by the FRONT channels. The high pass filter is activated.
The REAR channels are powering a subwoofer in bridgemode with min. 4 Ohm impedance. The low pass filter is activated.
NORMAL – FRONT and REAR channels are powering the front and rear speakers. The filters are NOT activated.
4CH + SUB – 4 channel mode with external subwoofer. FRONT and REAR channels are powering the front and rear speakers. The high pass filter of FRONT and REAR are activated. Low pass is NOT activated.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil funke..

1. Den har mye mindre effekt

2. Du må splitte kablene som sitter på den fordi dem må legges opp separat kabel ned til sub. Der må du splitte kabel for å dele signalet mellom 6.5" og dør høyttalere. 

3. Dette må loddes. Pakken jeg satt opp er med kontakter som passer rett på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre 8" i bridge må du seriekoble dem så da ender dem på 6-8ohm. Da leverer den like lite som den gjør om du kjører sub på hver kanal som er rundt 40w med litt medvind..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Basse Lusk skrev:

Er i samme situasjon med base-anlegget og har snust litt på Ground Zero GZCS 4.60ISO. Med den er flere oppsett mulig, i sin enkleste form kan du bare plugge den rett inn (med overganger). Vil du ha enda bedre lyd, kan du separere subene og aktivere filter, men da må du trekke ledningsnett ut til subene. Se dokumentasjon du kan laste ned fra websiden.

Den er ikke større enn at det er plass under HU dersom du ikke har Navi Pro (Pro er 2-din). Ellers er det vanlig å montere den bak, det er gjort plass til slike ting der fra fabrikk. Hvis du ikke gidder å dra ledninger helt bak, kan den festes med strips under et stolsete.

Har Navi Pro i min bil.  Har kikket litt på pakken til Nautiluz, godt med effekt og tror ikke det skal være så vansklig å få til, Bakdelen er jo "synlige" strømm  og jordingskabler, slik at det ikke ser helt OEM ut, Fordelen er jo at du slipper ut med HU for å koble seg til bak den.

Alternativet jeg har sett på er en slik liten sak fra Match med  ledningsnett som kobler seg inn mellom HU og orginal ledningsnettet, MATCH PP41DSP BMW Edition med DSP (merklig nok uten DSP oppsett for F11, men E61 oppsett er der)

Slik jeg har forstått det så er effekten lav nok til at den får strømm via orginal kablingen og dermed ikke krever "synlig" strømm og jording (ser OEM ut), men en god del bedre enn HU. Men da må man ut med HU for å koble seg til, Føre kabel helt bak til orginal  forterker plass, Aner ikke hvor det er mest fornuftig å trekke denne kabelen, eller hvor mye plass kabelen tar i orginal kabelføringen (blir jo dobbelt med kabler....da den inneholder tur/retur med kabler,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP41DSP er såpass gammel konstruksjon at den er nå utgått.. Derfor ikke noe oppsett til nyere BMW. Ny universal med mere effekt heter PP62.

PP62 er såpass liten at du kan montere den i dashbordet, Hadde ikke trengt å trekke den så langt. Men den får da heller ingen kabel deling mellom elementene i dør og under setet.

Om du er skeptisk til synlige kabel og stygge kabeltilkoblinger på batteri, kan du skaffe deg en kontakt som passer direkte på batteri koblingen og dra til nye forsterkeren. Da ser det meget bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir en del jobb å trekke kabler, men det er nok verdt det lydmessig å separere bass og mellomtone/diskant. Men da er jobben omtrent den samme som å ettermontere det originale 676 HiFi-anlegget. Så da lurer jeg på om GZRA-forsterkeren gir bedre lyd enn dette? Har du noen formening om det, @Nautiluz?

De oppgitte RMS-tallene for GZRA synes å være feil, i dokumentasjonen står det 4x60 watt (ikke 4x140). Det er likevel dobbelt så kraftig som GZCS som jeg vurderte først (4x30, tallene er feil på den siden også i min link i første innlegget mitt, der er max watt oppgitt som RMS, altså 4x70, derfor stusset jeg først på at GZRA skulle være så mye bedre).

Et annet spørsmål: Vil det (med GZRA) fungere greit å koble høyttalerne bak på samme kanal som de i dørpanelet?

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...