Gå til innhold

Hvor lenge holder en (ikke rustfri) sveis på eksos?


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har jo moddet eksosanlegget mitt i et par runder, og selv om delene er rustfrie, så er tydeligvis ikke selve sveisene/skjøtene det (gjort hos lokal eksossjappe). Så etter 1-2 år ser sveisene rimelig rustne ut. Noen som har erfaring med hvor lenge slikt typisk holder først ruster i stykker? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er rustfritt, bare rusttregt. Hvilken type sveising ble utført har noe å si, altså hvilken elektrode som ble brukt. Skal helst være nøytralt og mest mulig likt basematerialet. Antar det var MIG. Hvis elektroden er for langt unna hovedstålet på "elektronskalaen" så kan du og få galvanisk korrosjon. En skikkelig profesjonell sveis vil holde like lenge som materialet som er sveiset mtp korrosjon, spesielt om den pusses og slipes/poleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, quandt1960 skrev:

Ingenting er rustfritt, bare rusttregt. Hvilken type sveising ble utført har noe å si, altså hvilken elektrode som ble brukt. Skal helst være nøytralt og mest mulig likt basematerialet. Antar det var MIG. Hvis elektroden er for langt unna hovedstålet på "elektronskalaen" så kan du og få galvanisk korrosjon. En skikkelig profesjonell sveis vil holde like lenge som materialet som er sveiset mtp korrosjon, spesielt om den pusses og slipes/poleres.

Right. Var to forskjellige som gjorde det. Første duden fjernet mellompotte + byttet bakre demper. Han var veldig nøye og slipte pent ned, der er det litt brunt men ser pent ut. Dette var vel 1.5 år siden. Så for ca et halvt år siden fikk jeg sveiset på nye enderør, og han har hverken slipt eller pusset, der ser det ikke bra ut. Ser kanskje verre ut enn det er siden det er veldig ujevnt da, men..

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...