Gå til innhold

E60 530D vil ikke starte


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

min tanke er att det er veldig tilfeldig om registeret skulle hoppe samtidig som det andre der skjedde. Har dermed heller trua på elektrisk feil, og som feilkode antyder så er det feil med signal til kamsensor. Har du en reserve svinghjulssensor?

neste spørsmål, Lukter det diesel av eksos / motorrom etter du prøver og starte? om den peiser på diesel med 500bars trykk så burde det merkes, om det er tidspunktet som er feil jeg tenker på :) visst det er dysene som ikkje opner så ville jeg sjekket jordingskabler.

Prøv også og koble fra IBS sensor på batteriet, og koble av luftmengdemåler og se da. Har hørt IBS kan kutte strøm til injektorer uten feilkoder, og dette kan jo gi mening om du har stått langs veikanten med nødblink, oppstart for og flytte bil osv uten og ha fungerendes dynamo pga reima .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja jeg tror ikke på tilfeldigheter egentlig, men begynner å lure nå. Jeg har byttet til "ny" kamakselsensor uten at det hjalp, og jeg har en "ny" svinghjulssensor som jeg selvfølgelig kan prøve.

Jeg har også tenkt litt til rundt det med timingen. Hvis hovedkjedet er slakt, så vil timingen antageligvis bli litt for sen, og man kan kanskje kompensere for dette ved å justere denne noe. Kan man selvfølgelig gjøre uten å ta ut motoren.

Helt i starten så fyrte den litt og så ga den seg. Gjorde dette et par ganger før det ble stille. Da luktet det forbrent eksos. Nå har jeg egentlig ikke sjekket, men nå er det ikke tegn til liv i det hele tatt. Men jeg har trykk på fuel rail. Jeg har tatt av glødepluggreleet for jeg antok at kanskje dette trakk mye strøm. Batteriet mitt er to år gammelt, og burde vel kanskje byttes igjen snart, så det hjelper uten gløding. Motoren holder ca null grader så hvs den fyrer så blir det nok en bumpy ride i noen minutter.

Har tatt av IBS helt og prøvd uten spjeldhus tilkoblet. Ingenting har hjulpet noe særlig. Har også tatt av dynamo, men ingen endring. egentlig er det ikke mye annet på den siden av motoren som er elektrisk. Tenker på dette da kjøleslange datt av ved stoppen. Er ikke noe annet som kan ha fått seg en dusj.

Så når jeg starter den nå har jeg fire feilkoder glødepluggrele, IBS, Spjeldhus og kamakselsensor. De tre første kommer med en gang jeg skrur på tenning. Den siste kommer når jeg har dratt den rundt noen ganger.

Har lyst på en ny bil kjenner jeg. Har hatt denne i ti år nå, så vi er blitt godt kjent med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 02dag skrev:

Ja jeg tror ikke på tilfeldigheter egentlig, men begynner å lure nå. Jeg har byttet til "ny" kamakselsensor uten at det hjalp, og jeg har en "ny" svinghjulssensor som jeg selvfølgelig kan prøve.

Jeg har også tenkt litt til rundt det med timingen. Hvis hovedkjedet er slakt, så vil timingen antageligvis bli litt for sen, og man kan kanskje kompensere for dette ved å justere denne noe. Kan man selvfølgelig gjøre uten å ta ut motoren.

Helt i starten så fyrte den litt og så ga den seg. Gjorde dette et par ganger før det ble stille. Da luktet det forbrent eksos. Nå har jeg egentlig ikke sjekket, men nå er det ikke tegn til liv i det hele tatt. Men jeg har trykk på fuel rail. Jeg har tatt av glødepluggreleet for jeg antok at kanskje dette trakk mye strøm. Batteriet mitt er to år gammelt, og burde vel kanskje byttes igjen snart, så det hjelper uten gløding. Motoren holder ca null grader så hvs den fyrer så blir det nok en bumpy ride i noen minutter.

Har tatt av IBS helt og prøvd uten spjeldhus tilkoblet. Ingenting har hjulpet noe særlig. Har også tatt av dynamo, men ingen endring. egentlig er det ikke mye annet på den siden av motoren som er elektrisk. Tenker på dette da kjøleslange datt av ved stoppen. Er ikke noe annet som kan ha fått seg en dusj.

Så når jeg starter den nå har jeg fire feilkoder glødepluggrele, IBS, Spjeldhus og kamakselsensor. De tre første kommer med en gang jeg skrur på tenning. Den siste kommer når jeg har dratt den rundt noen ganger.

Har lyst på en ny bil kjenner jeg. Har hatt denne i ti år nå, så vi er blitt godt kjent med hverandre.

Har nok ikke noe med problemet, vet heller ikke om du har kjøpt uoriginal sensor, men er ikke bmwer veldig kresne på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har gått 250000. Måtte bytte motor for to år siden ved 220000 fordi et rådelager bestemte seg for å krype ut. Har spart på en del fra den gamle motoren som gikk helt til den ble tatt ut. Kamakselsensor som jeg har byttet til og ekstra svinghjulssensor er fra den gamle motoren. Denne "nye" motoren har gått ca 200000 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du skal ha fått flust av forvarsler før kjedet har strukket seg så mye. Jeg byttet på min når den hadde gått 325000 og jeg kunne fint høre at det klasket borti kjedekassa/andre ting inni der. Det var ca. 5 cm lenger enn et nytt kjede, men jeg hadde ingen problemer med start eller effekt (sikkert målbart dog).

Så sant du ikke har null kompresjon så tror jeg dette er en elektrisk feil. Dersom du har kun en kanal som virker på oscilloskopet ditt; kan du ikke sjekke hvordan injektorpulsene ser ut? Kanskje de rett og slett ikke åpner?

Et annet alternativ som ikke er kjempefint mot motoren, men kan være greit ved feilsøking, er å gi den en dusj med silikonspray i innsuget for å se om den starter på dette. Måtte det på min E39 når jeg hadde en dyse som lakk noe voldsomt og gjorde at jeg ikke fikk nok railtrykk ved bare å dra den på starteren.

Ellers er gløding litt "oppskrytt" ;) Min starter helt greit selv om det er -20 og glødekontrolleren er koblet fra. Den går litt røft de første ti sekundene så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bayerfun skrev:

Ellers er gløding litt "oppskrytt" ;) Min starter helt greit selv om det er -20 og glødekontrolleren er koblet fra. Den går litt røft de første ti sekundene så klart.

merkelig, har vært borti flere biler som blir ekstremt tungstartet når dette er ute av drift ... 

Jeg ville koblet på igjenn glødekontroller og forsikret meg om at feilkode for gløding forsvinner, og prøvd og skiftet svinghjulssensor. Ville også forsikret meg om at spjeldhus er opent. Har du prøvd og startet bilen uten slange ifra intercooler - turbo på? så du får falskluft rett inn i innsuget jeg mener, for og vær sikker på att bilen får luft.

Sett batteriet på en skikkelig lader, så burde ikkje batteri være ett problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i dag, har jeg fått gjort litt da. Tok av starter for å bytte svinghjulssensor og det første jeg så der var dette.

IMG_4771_2.thumb.jpg.609e9872c710dc3e57d4f8440c235a0f.jpg

Da ble jeg faktisk ganske glad, for jeg trodde jeg hadde funnet årsaken, men gleden viste seg å være kortvarig for selv om jeg fjernet denne og skiftet sensor samtidig så var feilen fortsatt der. Her er et bilde av hva som lå over sensoren. Var et øyeblikk sikker på at denne kanskje forstyrret signalet fra svinghjulsensor og gjorde slik at kamakselsensor ga varsel om feil signal.

IMG_4772.thumb.jpg.df9620aa64c6f28b267728ddde707ade.jpg

Uansett, har jobbet mye med bilen i dag, skiftet et endeledd blant annet og selvfølgelig feilsøkt mer etter feilen.

Har koblet til glødereleet igjen og det fører til at motoren tenner igjen. Men klarer ikke å starte. Har også lagt merke til at hvis jeg bare lar sterteren gå i tre sekunder så kommer ikke feilmeldingen. Lar jeg starteren gå lengre så kommer den. Her er to videoer som jeg har laget av det som skjer. I videoen har jeg koblet fra spjeldhuset som forsåvidt ikke har feillenger når det er koblet til. I tillegg har jeg en feil på glødeplugg på sylinder fire, men dette skal ikke hindre start. Glødingen fører til at motoren tenner litt som sagt. Første video er med lang tid på starteren og feilmelding om kamakselsensor kommer. I andre video kjører jeg den kortere og da kommer ikke feilmeldingen.

https://www.dropbox.com/s/164o3s0bgb8a395/IMG_4775.MOV?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ew966nhed8k6wk2/IMG_4776.MOV?dl=0

Begynner å tro at det kanskje er noe som bør resettes. Motor tenner jo, men klarer ikke å opprettholde det, og jeg antar at injectorene kutter ut for et eller annet, men dette gir ingen feilmeldinger.

Når det gjelder kamakselkjede så har jeg slått fra meg å prøve å sjekke dette. Har aldri hørt noen lyder som tilsier at dette er slakt. I tillegg så vil jeg tro at motoren allikevel starter om kamaksel er en grad eller tre ute av synk.

 

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve med varmluftspistol, men lurer på hva du mener med at egr er fullt åpen? Hva vil skje da? Kjører akkurat nå med spjeldhus avkoblet og den står i åpen posisjon. Turboslange er også hektet av. Kjerra får luft.

Ang dieseltrykk, så leser jeg av 500 bar på fuel rail når den drar rundt. Virker ikke som noe av dette kommer fram til sylindrene da. Så da bør det være matetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer om jeg skal gå til innkjøp av en splitter ny bmw oem kamakselsensor uansett. Synes det er rart at to stykker skal feile. Tror nå at noe må resettes eller at ecu må eventuelt byttes.

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Egr er open så vil den jo kjøre eksos inn i innsuget, er den som sitter rett før spjeldhuset.. Tenker da om dette kan kvele motoren i oppstart.. Har du prøvd og ta av pluggen på luftmengdemåler?

Mener det skal også være avlesning på matetrykket om du trykker inn på read values på inpa. men sannsynlig vis som du sier, så burde det være iorden. Tenker bare det er jo fort å sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å ta av Luftmengdemåler og når det gjelder egr så kan jeg vel bare hekte av vakuumslange så vil ikke den åpne seg i det hele tatt.

Skal se om jeg finner ut noe om matetrykk et, men jeg tror det er sannsynlighet for at dette er i orden. Er det isåfall vanlig bmw trykk på ca 43 psi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...