Gå til innhold

Stein-98
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Eg driv for tida å byttar styrestag (indre/ytre) på min bmw e39 -98modell. Eg byttet på høgre side, og alt gikk fint. Litt smøring, banking måtte til, men det gikk fint. 

Startet deretter på venstre side. Muttere kom fint av på ytre endeleddet, samt indre. Men sjølve bolten på det ytre endeleddet satt som pokker i festet. Og når eg etter både smøring, oppvarming og litt banking, løsnet det, men med denne slags hylsen som er rundt bolten også.

Har nå brukt kvelden på å prøve å få løs denne hylsen, som fungerer som en slags foring, men det er ikkje sjangs.

Det eg lurer på er, kor får man tak i noko slikt. Har BMW slikt, må det bestilles, og i det heile tatt, kva er det, eller kva heiter det? Foring, bøssing, hylse???

Håper nokon skjønner kva eg meinar. Og om eg må bestille. Korleis finne riktig type?

 

Det er altså denne "skiven/foringen/hylsen" som ligger inni her, mellom bolt og ytterkanten.maxresdefault.thumb.jpg.176d62d40a25ec39064a44c12434a112.jpg

Endret av Stein-98
Lagt ved bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Jeg har bare en erfaring og det er mye varme hjelper, samt uhindret banking med en brytegaffel. Så kommer den hylsa av fra endeledd. 

Har virkelig prøvd dette i kveld, og den er svært så lite villig til å flytte på seg. Har brukt varme, i lag med banking, smøring, samt avdragerverktøy. Spørs om eg må prøve enda meir varme 🙄🙄

Du veit ikkje noko om kor eg eventuelt kunne finne tak i ny, og kva eg kan søke etter for å finne tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

De kan nok fjerne hylsen: )

Hmm, skjønner. Da får eg prøve meg på eit siste forsøk sjølv, og stikke ned til dem om det fortsatt er null sjangs 😓

Takk så mykje for svar.

Kva er så dette?

Screenshot_20190314-000549_Edge.thumb.jpg.69a58481a24f1658a61c72e100a180cf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den foringen der ser ut som den som er til styresnekke fra V8 modellene og den er del større. Screenshot_20190314_081432_com.android.chrome.thumb.jpg.37f8c83157970da7745f3c7ce71574c0.jpg

De hylsene som sitter på spindelen har det vært en diskusjon tidligere og de er det visst ikke del som blir produsert for de er ikke ment for å byttes ut. 

Men man kan kjøpe de på ebay av folk som har lagd disse selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RemyNG skrev:

De hylsene som sitter på spindelen har det vært en diskusjon tidligere og de er det visst ikke del som blir produsert for de er ikke ment for å byttes ut. 

Men man kan kjøpe de på ebay av folk som har lagd disse selv. 

Daså. Veit du kva eg kan søke etter for å finne riktig type eventuelt. Eg har prøvd å søke rundt utan så mykje hell.

Har også leita i oem delekatalog til bilen, men kan ikkje finne den nokon stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Stein-98 skrev:

Daså. Veit du kva eg kan søke etter for å finne riktig type eventuelt. Eg har prøvd å søke rundt utan så mykje hell.

Har også leita i oem delekatalog til bilen, men kan ikkje finne den nokon stad.

Stemmer som nevnt så er det ikke en reservedel som er ment for å byttes eller erstattes det er en del av hele spindelhuset. Selv om den delen løsner. 

 

Søk E39 Sleeve på ebay så finner du noen selgere som selger disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 23.11, Stein-98 skrev:

Heisann!

Eg driv for tida å byttar styrestag (indre/ytre) på min bmw e39 -98modell. Eg byttet på høgre side, og alt gikk fint. Litt smøring, banking måtte til, men det gikk fint. 

Startet deretter på venstre side. Muttere kom fint av på ytre endeleddet, samt indre. Men sjølve bolten på det ytre endeleddet satt som pokker i festet. Og når eg etter både smøring, oppvarming og litt banking, løsnet det, men med denne slags hylsen som er rundt bolten også.

Har nå brukt kvelden på å prøve å få løs denne hylsen, som fungerer som en slags foring, men det er ikkje sjangs.

Det eg lurer på er, kor får man tak i noko slikt. Har BMW slikt, må det bestilles, og i det heile tatt, kva er det, eller kva heiter det? Foring, bøssing, hylse???

Håper nokon skjønner kva eg meinar. Og om eg må bestille. Korleis finne riktig type?

 

Det er altså denne "skiven/foringen/hylsen" som ligger inni her, mellom bolt og ytterkanten.maxresdefault.thumb.jpg.176d62d40a25ec39064a44c12434a112.jpg

Det som er marerittet med disse. Til nylig visste hvertfall ikke jeg at hylsene ble solgt løs og ville være obs og målt med digital skyvelær, disse hylsene er viktige. Jeg skal bytte nedre bærearmer og der er det helt likt. De sitter ofte fast og i verste fall skjæres de av på service men en skal være veldig obs på aluminium. det skal aldri varmes over 70 grader da det kan vri seg noe mange neglisjerer! Og på E39 er alt alu, på E38 er alt likt men i stål, da har du mer frihet til å banke løs, i tillegg er alu veldig duktilt så en må være forsiktig med hamring og helst unngå det. Har org BMW utstyr til å presse de ut så har jeg i tilfelle en lageravdrager med avtrekkerskive dersom hylsen kommer ut. Dette skjer som regel kun når du hamrer og ikke bruker en konusadskiller og tålmodighet. Det jeg har til rådighet også er ikke varme men kuldespray -40 som kun påføres øvre del av selve kuleleddbolten, det kan ofte være nok til at den trekker seg litt sammen og løsner lettere. Lar 5-56 virke litt også før dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...