Gå til innhold

Høytrykkspumpe snart gåen? N53-B30.


eadingen
 Share

Anbefalte innlegg

Har vært ute å datalogget litt på bilen, og den har slått 29F2 Fuel high pressure system. Fuel pressure. Så så jeg da at railtrykket gikk fra ca20000kpa til 460kpa. Så rekner med dette tyder på at HPFPen snart tar kveld. Hvor får man tak i den, og hvordan er det å montere og sånt selv? Har aldri noe problem å kjøre den (bortsett fra at jeg synes gassresponsen er shit). Kun når man kjører i sport og tyner den godt ut. 

Har sett på GS og KOED, men er ikke så veldig gira på å betale 10k...

Endret av eadingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 9.39, ahj skrev:

Den skal ligge på 200 bar på full gass konstant. Har du sett hva lavtrykks pumpa leverer når du kjører? Hvis den ikke leverer nok trykk vil HPFP ikke klarer å ha det trykket den trenger. 

Så på railtrykket, men skal se om jeg finner noe på LPFP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj

Vet du om LPFPen leverer bare ett konstant trykk opp mot HPFPen? Har ikke vært borti å feilsøkt på slikt før. Har du noen tips til hvor jeg kan begynne? 

Ser at de vanlige symptomene er lang kinnetid under oppstart osv. Men min starter jo med en gang og går fint, helt til man drar den ut på giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, eadingen skrev:

@ahj

Vet du om LPFPen leverer bare ett konstant trykk opp mot HPFPen? Har ikke vært borti å feilsøkt på slikt før. Har du noen tips til hvor jeg kan begynne? 

Ser at de vanlige symptomene er lang kinnetid under oppstart osv. Men min starter jo med en gang og går fint, helt til man drar den ut på giret.

Hvis den er frisk så skal den ligge mellom 4,9 og 5,1 bar hele tiden. Det er det min gjør. Men da høres det ut som om du har problem med HPFP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2019 den 8.58, ahj skrev:

Hvis den er frisk så skal den ligge mellom 4,9 og 5,1 bar hele tiden. Det er det min gjør. Men da høres det ut som om du har problem med HPFP. 

Vel var ute å kjørte en tur nå bare for å se. Drive sport, full gass. 1-2. Så virker det som den får et fuel cut på 5-6000rpm. Var nesten som jeg kjørte på turtallsperren. Men det som var rart var at jeg ikke fikk opp noe motorlampe på de 3 gangene det skjedde? Virker som det blir verre og verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, eadingen skrev:

Vel var ute å kjørte en tur nå bare for å se. Drive sport, full gass. 1-2. Så virker det som den får et fuel cut på 5-6000rpm. Var nesten som jeg kjørte på turtallsperren. Men det som var rart var at jeg ikke fikk opp noe motorlampe på de 3 gangene det skjedde? Virker som det blir verre og verre.

Det høres jo veldig ut som HPFP. Min går opp til 200-205 bar i det rommet der. Høres veldig ut som om det bare er en vei å gå her dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk injektorene og, om de ikke fungerer så kan pumpa trykke opp mot en stengt "header" og trykket kan øke over design og evt tilbake i retur via sikkerhetsventil. Kjenner ikke disse inngående med de har piezoinjektorer/direkteinnsprøyting som kan være en utfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Sjekk injektorene og, om de ikke fungerer så kan pumpa trykke opp mot en stengt "header" og trykket kan øke over design og evt tilbake i retur via sikkerhetsventil. Kjenner ikke disse inngående med de har piezoinjektorer/direkteinnsprøyting som kan være en utfordring. 

Ikke retur på disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, quandt1960 skrev:

Oki :) som sagt, ikke satt meg godt nok inn N53. Men og litt rart det ikke er det, da ryker jo enten pumpa eller pipingen. 

Vell nå jobber jo denne motoren som N54 med å bruk den bensinen den får tilført til en hver tid, derav inne retur. Ingen pipingen Jeg har hørt har tatt kvelden. Men ikke nytt på N53 eller N54 at pumpene må byttes.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Vell nå jobber jo denne motoren som N54 med å bruk den bensinen den får tilført til en hver tid, derav inne retur. Ingen pipingen Jeg har hørt har tatt kvelden. Men ikke nytt på N53 eller N54 at pumpene må byttes.  

Nei det er vel et kjent problem med disse. Nei nå tror jeg snart jeg bare må bestille, nå begynner den å bruke lenger tid på å starte opp, drar man den ut til kanskje 3-4k rpm så lugger den og motorlampen lyser fast. Så tror nok det er bare å få tak i en...

 

@quandt1960

Las på et annet forum at det siste man burde gjøre er å bytte injektorene. Da får man vel heller misfire på eventuelle sylindre, og trykket vil holde seg stabilt. Siden det er slik ahj sier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, eadingen skrev:

Nei det er vel et kjent problem med disse. Nei nå tror jeg snart jeg bare må bestille, nå begynner den å bruke lenger tid på å starte opp, drar man den ut til kanskje 3-4k rpm så lugger den og motorlampen lyser fast. Så tror nok det er bare å få tak i en...

 

@quandt1960

Las på et annet forum at det siste man burde gjøre er å bytte injektorene. Da får man vel heller misfire på eventuelle sylindre, og trykket vil holde seg stabilt. Siden det er slik ahj sier her.

Det er nok bare å bestille ja. Hvis du skal gjøre det selv, husk å bestille med pakninger til innsuget. :)  

Det som kan skje med injektorene og som er vanlig er at de har en indre lekkasje som igjen gjør at de lekker ut når bilen står av. Dette medfører litt røffe kaldstarter. Jeg hadde slikt på min på to stk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 10.47, ahj skrev:

Det er nok bare å bestille ja. Hvis du skal gjøre det selv, husk å bestille med pakninger til innsuget. :)  

Det som kan skje med injektorene og som er vanlig er at de har en indre lekkasje som igjen gjør at de lekker ut når bilen står av. Dette medfører litt røffe kaldstarter. Jeg hadde slikt på min på to stk. 

Vel, la oss si det var en jævlig jobb haha. Men det er i orden nå ivertfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, ny dag nye problemer. La om til sommerdekk her samtidig som jeg gjorde denne jobben, og nå hører jeg jo at det høres ut som noen kjører påhengs i bagasjerommet. Så da har jeg bestilt meg to nye hjullager, bremseskiver og klosser. Da lurer jeg på, hvor mye jævelskap tror dere jeg må gjennom for å få bytta det? Ellers fungerer HPFPen strålende enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...