Gå til innhold

Varmt på beina (E61)


krisring
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter litt med klimaanlegget i min 520D (E61).

Uansett hvordan jeg regulerer temperatur i Auto-modus, så får jeg varm luft på beina og på frontruta.

Eneste måten å unngå dette på er å gå inn i iDrive og skru av vifta ved gulv og på frontrute. Dysene i midten gir kald eller varm luft etter hva jeg justerer for.

Sommerstid er dette ikke særlig holdbart.

Er dette noen ventiler/flaps som ikke går som de skal, dvs at de skulle dirigert kald luft, men i stedet fører luft fra motorrommet?

Har tatt ut IHKA (klimapanelet) for å se om det var noe brent eller dårlig kontakt e.l. Men alt ser fint ut.

 

Noen som har innspill her? Ting jeg kan prøve for å utbedre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • krisring changed the title to Varmt på beina (E61)

Det gjør ingen forskjell om AC er på eller av (bortsett fra i midtdysene, der kommer det kald luft når det skal). Fotbrønn og defroster blåser varmt uansett. Opplevde dette sist nå ved ca 18 grader ute og prøvde å skru temperatur i bilen ned til 16 grader. Og kjørte hjemover fra påskefjellet søndag, beina kokte.

I fjor sommer kjørte vi på ferie i Danmark og hadde temperaturer godt oppe i 20-tallet, opp mot 30 tipper jeg også. Innetemperatur stilt ned på 17-18 grader, fortsatt bare varmluft på bena og frontruta.

Lurer litt på om det kan være noe gruff med den såkalte "heater core valve" (varmeventil?)?

En annen ting som får meg til å mistenke dette er at jeg også (på samme tur i fjor sommer) opplevde å stadig måtte skru av AC, fordi luftstrømmen avtok og stoppet helt etter en stund. AC av og luftstrømmen kom tilbake etter hvert. Så kunne jeg slå på igjen og ha kjøling en stund før dette gjentok seg. Kunne virke som noe frøs, for så å tine opp igjen når jeg slo av AC en stund.

Endret av krisring
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, kapteinh said:

Har du byttet frontrute nylig?

Mulig duggsensoren som roter?

Byttet frontrute i høst, men problemet var der i fjor sommer også. Skal dette påvirke temperaturen på luftstrøm til beina da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Otis said:

Men du kan jo forsøke manuell kontroll av klima da? Om du fyrer igang ISTA så har du mange muligheter, kanskje fler enn i INPA.

Ja, kan prøve på det igjen også. Har bare prøvd meg på ISTA en gang, og fikk ikke kontakt med noe som helst. Ga opp og har siden hatt suksess både med INPA, NCSExpert og WINKFP.

Litt styr med ISTA, at det tar sånn plass. Men det går kanskje an å kjøre det fra en ekstern HDD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, krisring skrev:

Byttet frontrute i høst, men problemet var der i fjor sommer også. Skal dette påvirke temperaturen på luftstrøm til beina da?

Mulig det er litt off siden du får mye luft på beina. når min duggsensor var defekt, fikk jeg alltid varme på frontruten og relativt høy viftehastighet. Styrte stort sett alt manuelt siden auto var helt på bærtur. 

Problemet var uoriginal sensor fra Riis bilglass som ikke min bil likte. Kan enkelt kontrolleres med å bare ta ut ledningen til sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker per nå å gå gjennom følgende:

-Ta en AC service (for å være sikker på at problemene mine ikke bare skyldes f.eks. nivå på kjølegass)

-Varmeventil (sjekke at disse åpner/lukker som de skal, kan hende pakninger etc trenger å fornyes)

-Sjekke tempsensor fordamper (evaporator).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er delvis unødvendig å sjekke AC, all den tid du kan gå kaldere luft i midten.

Sjekk av vannventil gjøres ved å ta av kontakten fra den, da skal den levere maks varme overalt. Evt sett kanskje du kan sette 12v direkte på den for å få maks kald luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Otis said:

Det er delvis unødvendig å sjekke AC, all den tid du kan gå kaldere luft i midten.

Sjekk av vannventil gjøres ved å ta av kontakten fra den, da skal den levere maks varme overalt. Evt sett kanskje du kan sette 12v direkte på den for å få maks kald luft.

Jeg prøvde dette her om dagen, og lufta ble varmere da jeg trakk ut kontakten. Så solenoidene slår nok inn, men det kan jo fortsatt hende den har godt av en sjekk/rens. Ellers mener jeg å ha fått med meg at lavt eller feil gassnivå kan føre til mye rar oppførsel. Men mulig du har rett, at dette ikke burde være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...