wSax Skrevet Mai 13, 2019 Share Skrevet Mai 13, 2019 (endret) Hei, jeg skal snart begynne med rustfiks, og jeg har ett par spørsmål om både lakk og framgangsmåte. Jeg er lei av å drive med sandblåsing med en alt for liten kompressor og dårlig sandblåsingspistol, så tanken er å bruke rusteter denne gangen. Jeg tenkte å fjerne så mye som mulig med stålbørste på vinkelsliperen for så å bruke Deox Gel, for å forvandle rusten. Jeg har lest mye bra om den, men jeg er åpen for andre forslag. Så må jeg ha på noe grunning. Jeg har forsåvidt god erfaring med Hagmanns Gul grunning, men jeg kunne tenkt meg å kjøpe en grunning på boks, da jeg synes det er litt lettere å jobbe med. Rusten er i gulvet, så det trenger ikke å matche fargen på resten av gulvet. Holder det med Hammerite, og isåfall hvilken bør jeg kjøpe? Jeg har hørt mye bra om Por-15, men den synes jeg blir litt dyr og vanskelig å få tak i, så jeg er på utkikk etter liknende produkter. Så for å oppsummere: -Deox Gel eller noe annet? -Hvilken grunning bør jeg gå for? -Deretter trenger jeg en lakk for å forsegle. Er det nødvendig med body schutz over det igjen? Takker for svar! Endret Mai 13, 2019 av wSax Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mai 13, 2019 Share Skrevet Mai 13, 2019 Bruker Brunox primer som eter rust, men etter en misslykket jobb på ytre del av en kanal begynner jeg lure på om den er noe bra, derfor skal jeg prøve å slipe ned til stål og bruke vanlig zinkspray. Andre steder jeg har hatt smårust har det vist seg å være meget stabilt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet Mai 13, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2019 Okei, skal lese litt om Brunox. Hvilken grunning brukte du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RemyNG Skrevet Mai 13, 2019 Share Skrevet Mai 13, 2019 1 time siden, quandt1960 skrev: Bruker Brunox primer som eter rust, men etter en misslykket jobb på ytre del av en kanal begynner jeg lure på om den er noe bra, derfor skal jeg prøve å slipe ned til stål og bruke vanlig zinkspray. Andre steder jeg har hatt smårust har det vist seg å være meget stabilt. Hjelper en del å påføre epoxy primer utenpå så fukt ikke kommer til. Har brukt Brunox på ene bilen med epoxy primer oppå der igjen uten at det har begynt å boble eller kommer noe rust tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet Mai 13, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2019 Det virker som dere har gode erfaringer med Brunox iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet Mai 13, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2019 Hvis jeg ender opp med Hagmans 2k Epoxy Primer, hvordan skal denne brukes? Må man matte epoxy grunning og vaske over mellom hvert lag med grunning, eller legges den vått i vått? Og må grunningen gjennomherde, før lakken sprøytes over? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RemyNG Skrevet Mai 13, 2019 Share Skrevet Mai 13, 2019 Som regel pensler jeg med epoxyen. Det er bare å blande ut med herderen. Påføre epoxyen med enten sprøyte eller pensel. Husk at det må føres nok så det blir tett. La det tørke før du eventuelt matter ned for eventuelt grunning eller filler og så videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet Mai 13, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2019 Takk skal du ha! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 16, 2019 Share Skrevet Mai 16, 2019 Brunox er bra, men man MÅ ha grunning over. Her syndes det vanvittig mye da folk tror brunox er grunning, den er ikke tett! Det er kun en ruststopper. bodyschutz bruker du av 2 grunner: 1. det forenkler "finish" arbeidet noe vanvittig, mao ikke behov for sparkling siden bodyschutzen blir som den blir uansett pga tykkelsen. Så holder du på med en kanal, og det er bodyschutz på resten av den er det kjempegreier. Da kan du bare male på gul hagmans med kost etter brunox, så legge bodyschutz og deretter lakk. Skal du ikke ha bodyschutz, f.eks om du lakker ei dør eller en skjerm, så legger du først brunx, og deretter f.eks sprayboksgrunninga over. sparkle, ett lag til med grunning ( husk rett fargetone på grunning iforhold til baselakken) og til slutt baselakk med eller uten klarlakk avhengig av hvilken lakk du har på bilen. Toppstrøket "må" være 2k, ellers er det ikke noe poeng i å gjøre jobben egentlig. vegsalt, sterke avfettinger, sollys osv tar knekken på 1k toppstrøk raskt. Kjøper bokser av samme type som grunninga, trykker inn en ampull i bunnen og rister slik det blander seg. https://lakkspesialisten.no/produkter/HAG 0680034 er fin grunning, selges flere plasser. 2K i boks. Hammerite er ikke egna for bil, men perfekt på fresen eller skrustikka i verkstedet uten fukt. Por15 er bare tull, blir steinhard og flakner av etterhvert. Testet selv slik det er beregnet å bruke. Eirik Viste reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet Mai 16, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2019 Takk @hsd, her var det virkelig mye bra info! Skal ta litt rust på en dør, og der må jeg jo avslutte med 2k klarlakk. Men hva anbefaler du ha bruke som det øverste laget i gulvet? Områdene i gulvet jeg skal ordne er ikke spesielt utsatt for steinsprut da det ligger bak plastdeksler, men det kan jo være greit å legge body schutz over uansett. Men jeg må jo uansett avslutte med noe som tåler salt og avfetting, og det blir kanskje litt råflott å bruke 2k klarlakk da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 16, 2019 Share Skrevet Mai 16, 2019 (endret) selv bruker jeg 2k industrimaling fra Jotun eller International. innvendig over Hagmans på det som ikke viser utvendig eller innvendig. Betaler ca 800kr for 5 liter, så den er også egentlig rimelig. Den herder raskt, er fin å male og tåler "alt". ( også faktisk bremsevæske, så bruker den på bremsecalipere med veldig bra holdbarhet) eneste problemet er at den ikke er så lett å få over disk, men har du skipsverft eller Jotun/International forhandler i nærheten ordner dem det sikkert uten problem. Kjøper rett fra international selv, får velge fra ral fargekart og dem blander med en gang. veldig ok. Alternativet er jo emaljelakk ( benga) eller hammerslagslakk, men dem er faktisk jævla dyre iforhold til industrimaling. samtidig tåler dem ikke fukt på samme måte, ei heller samme mekaniske slitasjen. Har prøvd begge deler selv, dem tørker seint, og spesielt bengaen er trasig i etterkant da den er oljebasert slik du ikke kan komme med tynnerbasert lakk/maling på den senere. Owatrol/arcanol har jeg også brukt mye når jeg begynte med bilsveising og det er jo bare tull... det sperrer ikke ute fukta, ruster fra innsida ut. men igjen, til arbeidsbenker, verktøymaskiner o.l - kjempegreier!. her er zincgrunninga jeg kjøpte en gang, bruker bare gule hagmansen nå, men "toppstrøket" har samme type spann malte bl.a hele M3n innvendig med det ( grunna med Hagmans gul ) Endret Mai 16, 2019 av hsd Eirik Viste reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet Mai 17, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2019 Takk! Får se om jeg klarer å få tak i industrimaling da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå