Gå til innhold

Liten ulyd/vibrasjon fra 72km/t


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Bil: 528iA 97 mod, 101000km. Godt vedlikehold. Håper noen kan gi meg litt innspill og tips. Har etter bytte til sommerdekk begynt å høre en svak during med merkelig frekvens fra ca 72km/t og oppover. Høres såvidt med et paranoid øre som mitt. Det virker å komme fra bakaksel og jeg tror ikke det er vindstøy. Jeg tror heller ikke det er hjullager da jeg burde hørt det ved lavere hastigheter også, samme med drivakselknuter som gjerne også burde laget litt slaglyder ved svinging. drivakselknuter svetter litt men det gjør alle eldre BMWr jeg har sett og det virker ikke unormalt med litt oljesvetting. Belgene er helt fine og tette. Mine teorier er: 

- Feil spissing bak. Ennå ikke sett noe på dekket men min tanke er at om spissing er litt feil med slike myke foringer som det er på denne bakakslingen så kan det skape litt vibrasjoner når en når en viss hastighet og egenfrekvens. Da vibrerer dekk eller en av bærearmene litt

- Konstanthastighetsledd - ser en liten lekkasje fra inngang kardang mot diff fra konstanthastighetsleddet. Tenker ikke det er uvanlig det svetter litt her og merker heller ikke noe unormal spill. Tips mottas gjerne om noen har byttet denne på E39 før. Ser kurant ut men f er at en må ned med eksosanlegget

- Diffen - sjekket olje på den for et år siden. Såg helt flunka nytt ut og oljenivå var normalt. Hadde det vært diffen villen jeg forventet mye mer lyd og i alle hastigheter

Noen andre tips?? Det oppstår nøyaktig rett over 70 km i timen så det er merkelig, virker som når en når en viss frekvens så blir det resonans et sted. Bilen kjører helt fint ellers og en merker ingenting som helst på kjøreegenskapene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, det har faktisk slått meg. Samtidig sparte jeg ingenting på dekkene og de er Continental Premium Contact 5. Men ja skal ta og prøve et litt annet trykk, kjører med 0.4 bar mer enn maks for mindre forbruk sin del. Kan være det som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk en BMW teknikker til å kikke på den også, finner ikke ut av det heller da lyden er svak. Kanskje diffen men disse på E39 er jo dønnsolide. 188k tror jeg det er. Tok en hjulstilling og den var ganske bein bortsett fra camber var en halv grad for lite v.s. Men nå har lyden økt litt samt at jeg tidvis plutselig hører et kakk/klunk. Spesielt ved bytte fra D til R og omvendt. Ene gangen kom det et klunk/kakk i fart også. Om det ikke var en stein eller lignende så må det komme fra drivverket så jeg må nok demontere hele kardangen og jobbe meg bakover til CV ledd. Det høres ut som mer enn bare støy fra dekk. Et h uten bukk. 🤯

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...