Gjest Skrevet Mai 27, 2019 Share Skrevet Mai 27, 2019 Ny her...Litt usikker på om dette har blitt tatt opp...Men jeg vil høre tankene deres rundt dette... Det virker som plutselig alle har blitt bil entusiaster, alle biler har samlerverdi, alt vil eller stiger i verdi og bilene skal absolutt kjøres minst mulig aka garage queens... Dette gjelder stort sett alle bilmerker... Så, 3 spørsmål: 1. Hvordan beskriver dere en bil entusiast? 2. Hva tenker dere om de nye "samlere" og spekulanter som har dukket opp i det siste? 3. Hva tenker dere om vanlig bruksbiler som garage queens uansett om bilen tapper seg i verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 28, 2019 Share Skrevet Mai 28, 2019 Det er ett interessant tema som du tar opp her. Det er helt klart en trend nå i bilmiljøene som er veldig todelt og ganske ulik det vi tidligere har opplevd. Primært sett så vil jeg beskrive en bilentusiast som en som er lidenskapelig opptatt av bil og bilkjøring. Det er helt uavhengig av merke og biltype, for meg så finnes det entusiaster for alle bilmerker og modeller. En som samler på biler i stede for f eks kunst, kun av økonomiske årsaker er i i mine øyne en spekulant. Når det gjelder samlere og spekulanter så ser jeg på det som både negativt og posetivt. Det negative er at en del biler som fortjener å brukes ofte bare står i garasjer og lagere å samler støv. Jeg synes at en BMW M1 eller Porsche 959 skal brukes, være ute på veien og kjøres slik de er tiltenkt. Å putte disse i en garasje og aldri la de se dagens lys er en skam. Prisnivået er ett annet aspekt som jeg synes er negativt, for sånn som det er nå så er det helt umulig for vanlige folk å kjøpe seg en BMW E30 M3 eller eldre 911 Turbo. Prisene er for høye for vanlige folk. Det posetive med alt dette er at en hel del biler restaureres og preserveres for fremtiden, uten interessen eller verdistigningen så ville lagt flere av disse bilene ha forsvunnet. Det er mange biler som vare hadde forsvunnet hvis ikke det hadde vært for verdi og etterspørsel. Vanlige bruksbiler som garasjedronning er for meg bare tull. Det kommer selvsagt an på hva man definerer som bruksbil. En ny M5 er jo en bruksbil på lik linje med med Ford Mondeo. Og jeg kan skjønne at man vil spare litt mer på en M5, men f eks at jeg skulle ha min 540d som garasjequeen kan jeg ikke forsvare. Når det kommer til eldre bruksbiler så kan jeg forsvare det å ha dem som garasjequeen. Jeg kan skjønne at en som eier en strøken Volvo 240 ikke vil ta den ut i regnvær. Jeg har selv en E34 520i som jeg sparer på, men jeg bruker den mye og holder den stort sett innendørs om vinteren når de salter veiene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mai 28, 2019 Share Skrevet Mai 28, 2019 7 hours ago, Fredrik 90 said: Det er ett interessant tema som du tar opp her. Det er helt klart en trend nå i bilmiljøene som er veldig todelt og ganske ulik det vi tidligere har opplevd. Primært sett så vil jeg beskrive en bilentusiast som en som er lidenskapelig opptatt av bil og bilkjøring. Det er helt uavhengig av merke og biltype, for meg så finnes det entusiaster for alle bilmerker og modeller. En som samler på biler i stede for f eks kunst, kun av økonomiske årsaker er i i mine øyne en spekulant. Helt enig! Det som plager meg er folk som kjøper og modifiserer kun sosialmedia vennlig biler som BRZ/GT86, Lambo, M3, R8, GT3 osv også kaller de seg entusiaster. Som regel eneste de kan er at bilen går fort når du tråkker på pedalen eller bilen har en bra motor og girer bra. Også har du gjengen som kun er interessert i superbiler, alt annet er "dritt" eller fattig manns biler...Det er hvertfall inntrykket jeg får når jeg sjekker diverse forumer or youtube kanaler... Det skjedde noe helt fantastisk rundt dette med spekulanter av spesial utgaver av 911, nemlig 911R...Alle gikk jo til vanvittige priser opp mot $1mill. Så en på finn som var priset litt under 7mill kroner. Dette var ikke porsche så glad for så på neste generasjon GT3 (2018-19) kunne du velge enten manuell eller PDK. I tillegg så kom dem ut med GT3 touring som er en mykere versjon av GT3...Dette gikk selvfølgelig ut på verdien på 911R og da begynte spekulantene å klage, når GT avdelingssjefen ble spurt om dette så sa han, "We are not a hedge fund. We are a company that produces car, we live because we sell cars and we have to make a profit so to go on so we cannot offer cars with a built in promise to keep value for a small amount of chosen people, this wouldn't be fair." Jeg må innrømme jeg smilte litt når jeg leste artikelen. Disse "samlere" som dukker opp nå minner meg om når bitcoin tok helt av...Når en vanlig mann på gata prater om dem så er du for sent ute... Klassiske biler eller gamle biler som ikke lages lenger er jo forståelig men når du kjøper en splitter ny ///M, RS, eller AMG(Som lages mange av)bare for å kjøre noen få km i året så begynner jeg å tenke hvorfor kjøpte du bilen? Superbiler som garage queens er jo en klisje nå men det virker som folk er så redde for å miste verdig på en bil at å nyte den er sist på lista...Bilen skal få 40-50timers pleie, folieres med xpel, parkeres i garasjen, tas bilder av hverdag i eller utenfor garasjen og lagt ut på instagram, også skal den kanskje kjøres noen få km når været er absolutt perfekt og det er helt tørt på veien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet Mai 30, 2019 Share Skrevet Mai 30, 2019 De som kun kjøper biler som investering er jo en ting, de kaller seg vel neppe bilentusiaster heller. Utover det tenker jeg at det må jo nesten være litt opp til hver enkelt også, folk har jo forskjellig perspektiv på bilinteressen sin. Noen synes det er nesten morsommere å polere bilen enn å kjøre den, andre synes det eneste som gjelder er å drifte på bane så grusen spruter og støtfangerne flyr, og blåser i tilstanden på lakken. Det må være lov å kalle seg entusiast åkkesom. Så er det noen som har sykt mye mer penger enn hvermansen, da er det ikke så unaturlig at de er mer interessert i superbiler, fordi de faktisk har råd. Jeg tror den største forskjellen på en som putter effektanlegg på en Ferrari og en som putter effektanlegg på en Opel Corsa er størrelsen på lommeboka. Marius2002 og sst079 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet Juni 3, 2019 Share Skrevet Juni 3, 2019 På 30.5.2019 den 10.05, macrorain skrev: De som kun kjøper biler som investering er jo en ting, de kaller seg vel neppe bilentusiaster heller. Utover det tenker jeg at det må jo nesten være litt opp til hver enkelt også, folk har jo forskjellig perspektiv på bilinteressen sin. Noen synes det er nesten morsommere å polere bilen enn å kjøre den, andre synes det eneste som gjelder er å drifte på bane så grusen spruter og støtfangerne flyr, og blåser i tilstanden på lakken. Det må være lov å kalle seg entusiast åkkesom. Så er det noen som har sykt mye mer penger enn hvermansen, da er det ikke så unaturlig at de er mer interessert i superbiler, fordi de faktisk har råd. Jeg tror den største forskjellen på en som putter effektanlegg på en Ferrari og en som putter effektanlegg på en Opel Corsa er størrelsen på lommeboka. Kunne ikke sagt det bedre selv! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå