Gjest Skrevet Mai 27, 2019 Skrevet Mai 27, 2019 Ny her...Litt usikker pĂ„ om dette har blitt tatt opp...Men jeg vil hĂžre tankene deres rundt dette... Det virker som plutselig alle har blitt bil entusiaster, alle biler har samlerverdi, alt vil eller stiger i verdi og bilene skal absolutt kjĂžres minst mulig aka garage queens... Dette gjelder stort sett alle bilmerker... SĂ„, 3 spĂžrsmĂ„l: 1. Hvordan beskriver dere en bil entusiast? 2. Hva tenker dere om de nye "samlere" og spekulanter som har dukket opp i det siste? 3. Hva tenker dere om vanlig bruksbiler som garage queens uansett om bilen tapper seg i verdi.    Â
Fredrik 90 Skrevet Mai 28, 2019 Skrevet Mai 28, 2019 Det er ett interessant tema som du tar opp her. Det er helt klart en trend nĂ„ i bilmiljĂžene som er veldig todelt og ganske ulik det vi tidligere har opplevd. PrimĂŠrt sett sĂ„ vil jeg beskrive en bilentusiast som en som er lidenskapelig opptatt av bil og bilkjĂžring. Det er helt uavhengig av merke og biltype, for meg sĂ„ finnes det entusiaster for alle bilmerker og modeller. En som samler pĂ„ biler i stede for f eks kunst, kun av Ăžkonomiske Ă„rsaker er i i mine Ăžyne en spekulant. NĂ„r det gjelder samlere og spekulanter sĂ„ ser jeg pĂ„ det som bĂ„de negativt og posetivt. Det negative er at en del biler som fortjener Ă„ brukes ofte bare stĂ„r i garasjer og lagere Ă„ samler stĂžv. Jeg synes at en BMW M1 eller Porsche 959 skal brukes, vĂŠre ute pĂ„ veien og kjĂžres slik de er tiltenkt. Ă putte disse i en garasje og aldri la de se dagens lys er en skam. PrisnivĂ„et er ett annet aspekt som jeg synes er negativt, for sĂ„nn som det er nĂ„ sĂ„ er det helt umulig for vanlige folk Ă„ kjĂžpe seg en BMW E30 M3 eller eldre 911 Turbo. Prisene er for hĂžye for vanlige folk. Det posetive med alt dette er at en hel del biler restaureres og preserveres for fremtiden, uten interessen eller verdistigningen sĂ„ ville lagt flere av disse bilene ha forsvunnet. Det er mange biler som vare hadde forsvunnet hvis ikke det hadde vĂŠrt for verdi og etterspĂžrsel. Vanlige bruksbiler som garasjedronning er for meg bare tull. Det kommer selvsagt an pĂ„ hva man definerer som bruksbil. En ny M5 er jo en bruksbil pĂ„ lik linje med med Ford Mondeo. Og jeg kan skjĂžnne at man vil spare litt mer pĂ„ en M5, men f eks at jeg skulle ha min 540d som garasjequeen kan jeg ikke forsvare. NĂ„r det kommer til eldre bruksbiler sĂ„ kan jeg forsvare det Ă„ ha dem som garasjequeen. Jeg kan skjĂžnne at en som eier en strĂžken Volvo 240 ikke vil ta den ut i regnvĂŠr. Jeg har selv en E34 520i som jeg sparer pĂ„, men jeg bruker den mye og holder den stort sett innendĂžrs om vinteren nĂ„r de salter veiene.Â
Gjest Skrevet Mai 28, 2019 Skrevet Mai 28, 2019 7 hours ago, Fredrik 90 said: Det er ett interessant tema som du tar opp her. Det er helt klart en trend nĂ„ i bilmiljĂžene som er veldig todelt og ganske ulik det vi tidligere har opplevd. PrimĂŠrt sett sĂ„ vil jeg beskrive en bilentusiast som en som er lidenskapelig opptatt av bil og bilkjĂžring. Det er helt uavhengig av merke og biltype, for meg sĂ„ finnes det entusiaster for alle bilmerker og modeller. En som samler pĂ„ biler i stede for f eks kunst, kun av Ăžkonomiske Ă„rsaker er i i mine Ăžyne en spekulant. Helt enig! Det som plager meg er folk som kjĂžper og modifiserer kun sosialmedia vennlig biler som BRZ/GT86, Lambo, M3, R8, GT3 osv ogsĂ„ kaller de seg  entusiaster. Som regel eneste de kan er at bilen gĂ„r fort nĂ„r du trĂ„kker pĂ„ pedalen eller bilen har en bra motor og girer bra. OgsĂ„ har du gjengen som kun er interessert i superbiler, alt annet er "dritt" eller fattig manns biler...Det er hvertfall inntrykket jeg fĂ„r nĂ„r jeg sjekker diverse forumer or youtube kanaler... Det skjedde noe helt fantastisk rundt dette med spekulanter av spesial utgaver av 911, nemlig 911R...Alle gikk jo til vanvittige priser opp mot $1mill. SĂ„ en pĂ„ finn som var priset litt under 7mill kroner. Dette var ikke porsche sĂ„ glad for sĂ„ pĂ„ neste generasjon GT3 (2018-19) kunne du velge enten manuell eller PDK. I tillegg sĂ„ kom dem ut med GT3 touring som er en mykere versjon av GT3...Dette gikk selvfĂžlgelig ut pĂ„ verdien pĂ„ 911R og da begynte spekulantene Ă„ klage, nĂ„r GT avdelingssjefen ble spurt om dette sĂ„ sa han, "We are not a hedge fund. We are a company that produces car, we live because we sell cars and we have to make a profit so to go on so we cannot offer cars with a built in promise to keep value for a small amount of chosen people, this wouldn't be fair." Jeg mĂ„ innrĂžmme jeg smilte litt nĂ„r jeg leste artikelen. Disse "samlere" som dukker opp nĂ„ minner meg om nĂ„r bitcoin tok helt av...NĂ„r en vanlig mann pĂ„ gata prater om dem sĂ„ er du for sent ute... Klassiske biler eller gamle biler som ikke lages lenger er jo forstĂ„elig men nĂ„r du kjĂžper en splitter ny ///M, RS, eller AMG(Som lages mange av)bare for Ă„ kjĂžre noen fĂ„ km i Ă„ret sĂ„ begynner jeg Ă„ tenke hvorfor kjĂžpte du bilen? Superbiler som garage queens er jo en klisje nĂ„ men det virker som folk er sĂ„ redde for Ă„ miste verdig pĂ„ en bil at Ă„ nyte den er sist pĂ„ lista...Bilen skal fĂ„ 40-50timers pleie, folieres med xpel, parkeres i garasjen, tas bilder av hverdag i eller utenfor garasjen og lagt ut pĂ„ instagram, ogsĂ„ skal den kanskje kjĂžres noen fĂ„ km nĂ„r vĂŠret er absolutt perfekt og det er helt tĂžrt pĂ„ veien.  Â
macrorain Skrevet Mai 30, 2019 Skrevet Mai 30, 2019 De som kun kjÞper biler som investering er jo en ting, de kaller seg vel neppe bilentusiaster heller. Utover det tenker jeg at det mÄ jo nesten vÊre litt opp til hver enkelt ogsÄ, folk har jo forskjellig perspektiv pÄ bilinteressen sin. Noen synes det er nesten morsommere Ä polere bilen enn Ä kjÞre den, andre synes det eneste som gjelder er Ä drifte pÄ bane sÄ grusen spruter og stÞtfangerne flyr, og blÄser i tilstanden pÄ lakken. Det mÄ vÊre lov Ä kalle seg entusiast Äkkesom. SÄ er det noen som har sykt mye mer penger enn hvermansen, da er det ikke sÄ unaturlig at de er mer interessert i superbiler, fordi de faktisk har rÄd. Jeg tror den stÞrste forskjellen pÄ en som putter effektanlegg pÄ en Ferrari og en som putter effektanlegg pÄ en Opel Corsa er stÞrrelsen pÄ lommeboka. Marius2002 og sst079 reagerte pÄ dette 2
sst079 Skrevet Juni 3, 2019 Skrevet Juni 3, 2019 PÄ 30.5.2019 den 10.05, macrorain skrev: De som kun kjÞper biler som investering er jo en ting, de kaller seg vel neppe bilentusiaster heller. Utover det tenker jeg at det mÄ jo nesten vÊre litt opp til hver enkelt ogsÄ, folk har jo forskjellig perspektiv pÄ bilinteressen sin. Noen synes det er nesten morsommere Ä polere bilen enn Ä kjÞre den, andre synes det eneste som gjelder er Ä drifte pÄ bane sÄ grusen spruter og stÞtfangerne flyr, og blÄser i tilstanden pÄ lakken. Det mÄ vÊre lov Ä kalle seg entusiast Äkkesom. SÄ er det noen som har sykt mye mer penger enn hvermansen, da er det ikke sÄ unaturlig at de er mer interessert i superbiler, fordi de faktisk har rÄd. Jeg tror den stÞrste forskjellen pÄ en som putter effektanlegg pÄ en Ferrari og en som putter effektanlegg pÄ en Opel Corsa er stÞrrelsen pÄ lommeboka. Kunne ikke sagt det bedre selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ