Gå til innhold

E60 kupevifte virker ikke.


wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte bilen i går kveld og da fungerte alt som normalt, men i dag tidlig da jeg startet bilen, var det ikke noe liv i kupevifta. Jeg har klimapanelet med vriknotter, og det skjer ingenting hverken med vifta i auto eller manuell på maks eller lavest hastighet. 

 

Jeg har ikke tatt diagnose, men jeg regner med at det ikke dukker opp stort her? Men alle sikringene i hanskerommet er hele. Jeg tipper det kanskje er vifteregulatoren eller selve vifta. Jeg har hørt noe kvittring fra vifta, en sjelden gang om vinteren, men ut over det har den alltid fungert perfekt. Noen som har noen erfaringer her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut vifta og sett 12V rett på. Du kan evt måle med multimeter om du har spenning inn og ut av regulator.
Spenning ut av regulator skal øke med innstillt hastighet på vifta, og synke når hastigheten blir regulert ned.
Er regulator defekt vil du heller ikke få måleresultat.
Når det gjelder feilkode tror jeg ikke at dette dukker opp. Gjorde vertfall ikke det med min e90.
Tror forresten det følger med regulator om du bestiller ny vifte. Kvitring stammer fra lageret i vifta.

Endret av simbru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Virker som feilsøkinga er enkel og grei. 

Vil tro at det ikke er klimapanelet, men kan jo sjekke det i tilfelle. Kan det gjøres med å sjekke motstanden ut av vribryteren, eller tenker jeg feil nå?

Endret av wSax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at vifta tar kvelden. Skiftet selv den på min egen E60 samt flere. Om det er vifta eller regulatoren betyr egentlig ingenting da man helst skifter begge deler samtidig når man likevel må demontere så mye som man må.

Guide her:
BMW E61 Aircon Fan Replacement.pdf

..midtkonsollen Må ikke ut som guiden sier, bare dra den litt bakover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for guiden reef. Men er det slik at vifta slutter å fungere helt plutselig uten forvarsel, hvis vifta eller regulatoren er ødelagt? For hvis det er sånn, kan jeg like gjerne bestille en vifte og regulator med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene jeg har fikset det på vet ikke ikke symptomene i forkant.
På min egen bil der var det slik at viften stoppet av og til, fjusket og litt sånt. Tok ikke mange dager etterpå før det var helt dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, wSax skrev:

Aha, får bare satse på at det er vifta eller regulatoren som er gåen. 

Er nok ikke så mye annet enn det, men som nevnt så ville jeg skiftet begger deler når en først er igang. Så slipper man å tenke på det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt mer hjelp. Fikk byttet både vifta og regulatoren, men med min flaks fungerer fortsatt ikke vifta 😩Jeg begynner å mistenke klimapanelet. Spjeldene i luftsjaktene beveger seg når jeg endrer luftstrømmen fra vinduet til beina for eksempel. Spjeldene beveger seg også når jeg trykker på "av-knappen". 

Jeg satt ett voltmeter på ledningene som leverer strøm til vifta. Den tykke røde ledningen regner jeg med at skal gi 12V uansett, og det gjør den også. Den tynne ledningen vil jeg tro at er en form for "styrestrøm", men den gir 5V uansett hvilken hastighet vifta står på eller om den står i "Auto". Motstanden i den tykke og den lille er også lik uansett innstilling i klimapanelet. Det kan vel ikke stemme? Men om det faktisk er riktig, hvilket signal fra klimapanelet endrer viftehastigheten? 

48122268278_cb81ac9f39_o.jpgUntitled by Willy Saxhaug, on Flickr

Endret av wSax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei!

 

Jeg har akkurat byttet vifta og regulatoren som sitter på vifta inne i viftehuset.

Virket en dag, så var det stopp.

Hva var feilen du fant når du refererer til regulatoren? (bilder/illustrasjon)

Kan nevne at jeg satt inn den gamle igjen for å teste den, og samme der- virket en dag og så var det stopp.

Kan det være andre ting som sier at vifta ikke kan starte ref. feilkodene under som jeg har nå:

009C54 AUC sensor

( denne er utbedret (?) 009C57 Blower power stage (antar at denne forteller meg noe....?) )

009C6C Washer-nozzle heating

009C64 Ventilation temprature sensor 

009C6B Auxiliary Water Pump

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...