wSax Posted June 15, 2019 Share Posted June 15, 2019 Var ute å kjørte bilen i går kveld og da fungerte alt som normalt, men i dag tidlig da jeg startet bilen, var det ikke noe liv i kupevifta. Jeg har klimapanelet med vriknotter, og det skjer ingenting hverken med vifta i auto eller manuell på maks eller lavest hastighet. Jeg har ikke tatt diagnose, men jeg regner med at det ikke dukker opp stort her? Men alle sikringene i hanskerommet er hele. Jeg tipper det kanskje er vifteregulatoren eller selve vifta. Jeg har hørt noe kvittring fra vifta, en sjelden gang om vinteren, men ut over det har den alltid fungert perfekt. Noen som har noen erfaringer her? Link to comment Share on other sites More sharing options...
simbru Posted June 15, 2019 Share Posted June 15, 2019 (edited) Ta ut vifta og sett 12V rett på. Du kan evt måle med multimeter om du har spenning inn og ut av regulator. Spenning ut av regulator skal øke med innstillt hastighet på vifta, og synke når hastigheten blir regulert ned. Er regulator defekt vil du heller ikke få måleresultat. Når det gjelder feilkode tror jeg ikke at dette dukker opp. Gjorde vertfall ikke det med min e90. Tror forresten det følger med regulator om du bestiller ny vifte. Kvitring stammer fra lageret i vifta. Edited June 15, 2019 by simbru Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted June 16, 2019 Author Share Posted June 16, 2019 (edited) Takk skal du ha! Virker som feilsøkinga er enkel og grei. Vil tro at det ikke er klimapanelet, men kan jo sjekke det i tilfelle. Kan det gjøres med å sjekke motstanden ut av vribryteren, eller tenker jeg feil nå? Edited June 16, 2019 by wSax Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reef89 Posted June 16, 2019 Share Posted June 16, 2019 Ikke uvanlig at vifta tar kvelden. Skiftet selv den på min egen E60 samt flere. Om det er vifta eller regulatoren betyr egentlig ingenting da man helst skifter begge deler samtidig når man likevel må demontere så mye som man må. Guide her:BMW E61 Aircon Fan Replacement.pdf ..midtkonsollen Må ikke ut som guiden sier, bare dra den litt bakover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted June 16, 2019 Author Share Posted June 16, 2019 Takk for guiden reef. Men er det slik at vifta slutter å fungere helt plutselig uten forvarsel, hvis vifta eller regulatoren er ødelagt? For hvis det er sånn, kan jeg like gjerne bestille en vifte og regulator med en gang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reef89 Posted June 16, 2019 Share Posted June 16, 2019 De bilene jeg har fikset det på vet ikke ikke symptomene i forkant. På min egen bil der var det slik at viften stoppet av og til, fjusket og litt sånt. Tok ikke mange dager etterpå før det var helt dødt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted June 17, 2019 Author Share Posted June 17, 2019 Aha, får bare satse på at det er vifta eller regulatoren som er gåen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reef89 Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 22 timer siden, wSax skrev: Aha, får bare satse på at det er vifta eller regulatoren som er gåen. Er nok ikke så mye annet enn det, men som nevnt så ville jeg skiftet begger deler når en først er igang. Så slipper man å tenke på det mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 Jepp, begge deler er bestilt nå, så krysser fingra. Takk for hjelpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted June 24, 2019 Author Share Posted June 24, 2019 (edited) Trenger litt mer hjelp. Fikk byttet både vifta og regulatoren, men med min flaks fungerer fortsatt ikke vifta 😩Jeg begynner å mistenke klimapanelet. Spjeldene i luftsjaktene beveger seg når jeg endrer luftstrømmen fra vinduet til beina for eksempel. Spjeldene beveger seg også når jeg trykker på "av-knappen". Jeg satt ett voltmeter på ledningene som leverer strøm til vifta. Den tykke røde ledningen regner jeg med at skal gi 12V uansett, og det gjør den også. Den tynne ledningen vil jeg tro at er en form for "styrestrøm", men den gir 5V uansett hvilken hastighet vifta står på eller om den står i "Auto". Motstanden i den tykke og den lille er også lik uansett innstilling i klimapanelet. Det kan vel ikke stemme? Men om det faktisk er riktig, hvilket signal fra klimapanelet endrer viftehastigheten? Untitled by Willy Saxhaug, on Flickr Edited June 24, 2019 by wSax Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted June 24, 2019 Share Posted June 24, 2019 Sjekk selv på newtis.info wSax 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted June 24, 2019 Author Share Posted June 24, 2019 Se der ja, den siden var kjekk! Takk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted June 25, 2019 Author Share Posted June 25, 2019 Var defekt regulator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patorger Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Hei! Jeg har akkurat byttet vifta og regulatoren som sitter på vifta inne i viftehuset. Virket en dag, så var det stopp. Hva var feilen du fant når du refererer til regulatoren? (bilder/illustrasjon) Kan nevne at jeg satt inn den gamle igjen for å teste den, og samme der- virket en dag og så var det stopp. Kan det være andre ting som sier at vifta ikke kan starte ref. feilkodene under som jeg har nå: 009C54 AUC sensor ( denne er utbedret (?) 009C57 Blower power stage (antar at denne forteller meg noe....?) ) 009C6C Washer-nozzle heating 009C64 Ventilation temprature sensor 009C6B Auxiliary Water Pump Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 @patorger Problemet var vifta jeg kjøpte. Viftebladene var ikke godt nok sentrert, så de ble klemt fast av viftehuset når jeg monterte det sammen. Løsningen var å sentrere viftebladene, og så fungerte den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now