Margeir Posted June 30, 2019 Share Posted June 30, 2019 Driver å bytter drivaksel på X5n, MEN jeg får den faen ikke inn igjen fordi den låse ringen vil ikke går i sporet sitt, noen som har gode tips på hvordan man får den inn? Og hva er konsekvensen av kjøre uten den låse ringen? Dette er venstre side. I tillegg så vil ikke drivakselen ut av spindelen høyre side, noen tips der? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Riktig verktøy, må ikke være hydraulisk men du må ha passende verktøy, spesielt for å få den inn igjen. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e53-x5-3.0d-sav/repair-manuals/31-front-axle-front-suspension/31-60-output-shaft/AK4SKKp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margeir Posted July 1, 2019 Author Share Posted July 1, 2019 Merkelig at jeg fikk den ut uten verktøyet, og fleste videoer jeg har sett ikke nevner det verktøyet og hvor skal en vanlig mann i gaten finne sånt verktøy? som han her ingen spesial verktøy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Du trenger ikke nøyaktig det BMW bruker, denne vil funke fint om du sliter med å få den inn, olje den litt først: https://www.ebay.co.uk/p/Laser-Tools-4847-Drive-Shaft-Puller-extractor-Set-7pc/5017021495?iid=142560965226&rt=nc Margeir 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Quandt elsker å bruke så mye spesialverktøy som mulig Men hvis jeg skjønner deg rett så er det mot diffen du ikke får den til å låse? Denne må låse. Hvis ikke gjør du deg selv en god gammel bjørnetjeneste. Sjekk at den sitter som den skal og ikke er skadet, og gi den et godt "kakk" for hånd ved at du bruker bevegelsen tilgjengelig i akslingen. Margeir 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margeir Posted July 1, 2019 Author Share Posted July 1, 2019 32 minutter siden, TRF skrev: Quandt elsker å bruke så mye spesialverktøy som mulig Men hvis jeg skjønner deg rett så er det mot diffen du ikke får den til å låse? Denne må låse. Hvis ikke gjør du deg selv en god gammel bjørnetjeneste. Sjekk at den sitter som den skal og ikke er skadet, og gi den et godt "kakk" for hånd ved at du bruker bevegelsen tilgjengelig i akslingen. Har drevet på i 2 dager ute i varmen, tar meg en pause i dag og prøver igjen i morgen. Den sitter egentlig fast ute ved hjulet, å få dem ut av diffen var ikke noe problem 😄 å få dem inn igjen med låsering er en annen historie 😑 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Dersom det sitter skikkelig fast er det ikke tvil om at god tilgang på spesialverktøy som Quandt nevner er en stor fordel. Skal du dælje løs må du være obs på å ikke skade drivaksel eller gjenger. Men de pleier å komme. Hva er problemet med låseringen? Bare at du ikke får dem til å gå i lås? I så fall allerede nevnte metode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margeir Posted July 1, 2019 Author Share Posted July 1, 2019 Stemmer får den ikke til å gå i lås, prøvde og prøvde har ikke gitt opp helt ennå. Skulle egentlig bare bytte bremser, men så at den ene drivakselen så hadde belgen revnet helt og sprutet fett ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margeir Posted July 2, 2019 Author Share Posted July 2, 2019 Da vant jeg og fikk ut jævelen TRF 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted July 3, 2019 Share Posted July 3, 2019 Var det bare skitt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margeir Posted July 3, 2019 Author Share Posted July 3, 2019 (edited) 14 minutter siden, Otis skrev: Var det bare skitt? Var ikke noe problem å få av på venstre side, men var skitt å få inn igjen. På høyre side var det skitt å få av måtte bruke en 3 armet avdrager pluss varme for å få av, å få inn var ikke noe problem. Som det vises litt på bildene var det litt overflate rust som nok gjorde at den satt mere fast. Edited July 3, 2019 by Margeir Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now