Jump to content

Slakke registerkjede


petrusn
 Share

Recommended Posts

Diesel/bensin? 

  • 118d. 2.0 liters firesylindret dieselmotor, 122 hk
  • 116i, 1.6 liters firesylindret bensinmotor, 122 hk                         

Du får kjøpt reparasjons sett til begge.  I visse tilfeller (bensin 1.6) så byttes kun strammer og det fungerer greit. Selv har jeg gjort dette. Kosta noen hundrelapper og var veldig enkelt.

Må du derimot bytte registerkjede med strammer, skinner, bolter, drev osv så baller kostnadene fort på seg.

 På n47 motor står registeret BAK motor så girkasse må av (vet ikke om du har denne motor eller om 118d heter n47 engang.. Der hadde BMW reklamasjon på veivakselbytte da drevet ikke kan demonteres. Drevet spiste opp kjeden grunnet feilkonstruksjon. Vet at MECA her i bygda visstnok tok godt over 20 lapper for jobben. 

Gå på gs/mekonomen sine nettsider og skriv inn skiltnummer, da får du opp alle aktuelle produkter.

Dette kan koste mellom 600,- og 20.000,-  

 

 

Link to comment
Share on other sites

På min gamle 116i bensin tok jeg et lite skrujærn (type biltema el.skrujærn) og bøyde tuppen litt. Åpna oljelokk og forsøkte å vippe kjede av drev, dette SKAL sitte tight, det var ikke veldig tight på min, men ikke nok til at motorlampe og vibrasjoner i bil oppsto. En BMW mekaniker lærte meg trikset, slik sjekket de kjapt om kjeden var slapp. I mitt tilfelle var det nok å bare bytte strammer.

Drei motor litt for hver gang du sjekker kjeden, for da bygger du opp nytt oljetrykk i strammer.   

Om du har motorlampe og vibrasjoner i bil så er det nok en større jobb i vente. Da har kjeden strekt seg og du må ha ny. Samtidig bytter du kjedeføringen (den delen som kjedestrammer presser ut for å stramme kjeden.

https://koed.no/no-no/catalog/diagram/491/0/48922?steering=L&transmission=N Her ser du hva du kan kjøpe og hvordan dette henger sammen:)

 

Link to comment
Share on other sites

Du får komplette kjedesett i god kvalitet for noen tusenlapper og ikke allverdens jobb heller for en hobbymekaniker som setter seg litt inn i det . 

Anbefaler å bytte altså . Da vil også de dyre vanosdrevene holde lenger , da de slites mer med et strekt kjede 

Link to comment
Share on other sites

Låse verktøy må man ha. Plastføringene er som oftest knust/kvernet istykker og det meste av de ligger i bunnpanna som må ned og renses. Oljepickupen til oljepumpa må byttes/renses for plastdeler. Plastspon vil også finnes i filtrene på vanosventilene, de kan også komme inn i vanosene. Har motoren en elektronisk regulering av oljetrykket kan det være plast i den ventilen og..

Ikke noen umulig jobb, men tidkrevende og kostbart om man skal gjøre det skikkelig.

 

Link to comment
Share on other sites

På 27.7.2019 den 12.51, Øyvind.J skrev:

Spørs om man kanskje bør/må kjøpe spesialverktøy også for å låse av sulamitten. Har du gjort dette før kimhas? 

Hei. Har gjort det et par ganger ja. Ene gangen lånte jeg låseverktøy sett. En annen gang bestilte jeg det for ca 400kr fra eBay . Gjorde jobben . Det er riktig at det kan være mye plast rester. Enda en god grunn til å skifte før havari. På to av bilene jeg reparerte var pickup røret til oljepumpe full av plastikk 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...