Gå til innhold

[E39 m/flere.] DIY: Vannventil - Nye pakninger


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,
Ser der eksisterer en DIY på dette allerede, men den går mer på rens, denne går på bytte av alle tetninger osv, med litt flere bilder. :)

Problemet mitt

Spoiler

Problemet mitt var at etter jeg stoppa bilen og starta igjen (inn på butikken feks.) så fikk jeg full varme på passaskjersiden og kald luft på førersiden.
Jeg kune da gå frem og banke på ventilen som da løsnet og jeg fikk kald luft igjen. Dette skjedde selvsalgt kun på dager det var 30 grader og AC var
absolutt nødvendig. 

Vet enda ikke om dette fikser akkurat dette problemet, det gjennstår å se.
Men det jeg la merke til er at når jeg trykker ned ene stempelet er det akkurat som det skraper i gjennomføringa. Får det til å ikke skrape
men da må jeg trykke helt beint ned. Den andre skraper mye mindre og krever ikke like mye "presisjon" for å gå fint.
Så i værste fall må jeg bytte selve ventilblokka (jeg har en samme type ventil stående på bilen nå som jeg bytta ut den orginale med).

Jeg rapporterer tilbake!



Når det kommer til deler så kan jeg STERKT anbefale very-important-parts på ebay. Utrolig bra service, svarer kjapt og på alle spørsmål du måtte ha rundt det og bytte pakninger!
Går forholdsvis fort i posten også. :) Du må sjekke delenummeret på din ventil, da det finnes mange nummre og tydeligvis like mange forskjellige pakninger.
Han selger hvertfall sett til mange sorter, så bare sørg for å få rett type. :) 


Så litt bilder:

For de som ikke vet det, så ser vannventilen slik ut, den kan også ha ei pumpe under, og det sitter ei kontakt på andre siden av den.
Den sitter på dempertårnet på førersiden.

IMG_20190725_130550_1.thumb.jpg.58999f9acee62da761d5552d714a9e09.jpg

 

Man skrur ut alle 6 skruene rundt, og kan da løfte av øverste del, den kan sitte litt fast, så et flatt skrujern kan være greit å ha for å bryte litt opp rundt om.


Når du da får av toppen er det denne delen som står opp i den. Her ser du også o-ringer som skal byttes. I mitt tilfelle er dette de minste.
Jeg pussa lett over stempla her da det var noe fastbrent greier på.

IMG_20190725_125531.thumb.jpg.42dd863c002752a227e778787c8ed04b.jpg
 

 

På andre siden ser det slik ut, dette er den delen som går ned i rørtilkoblingene og som stenger for vannet.
I følge fyren som solgte meg pakninger så burde man helst unngå og demontere stempla da man lett kunne skade de, og ha problemer med å sette dem sammen igjen.
Så de byttes kun om høyst nødvendig. (Han har sett både med og uten stempel)
Tetningene her drar man bare ned over konen (greit å ha på litt smøring så det går litt lettere). De er ganske elastiske så det gik greit.

IMG_20190725_125542.thumb.jpg.2bab2f17bc299c87e9c8a996dec5e7d3.jpg

 

Dette er da nederste del der vannet går igjennom. Det sitter en pakning i bunnen her som stempla tetter mot. For å få opp den brune delen, sett fingeren i hullet og dra den opp.
Den kan sitte godt, men man må bare rigle litt så skal den løsne etter hvert. Da kan du pirke opp tettninga i bunn.
OBS: Husk å sett den nedi rett vei, den skal ned i den veien den ligger på bildet her, under den brune delen så er det spor som passer  ned på pakninga.
Underdelen er konet, så det er lett å tenke at stempelet skal tette mot denne siden. (Ser det på den øverste på oversiktsbildet over pakningene)
Så er det bare å trykke innsatsene nedi igjen, der er spor de skal gå i, bare husk å sett den med bunnen ned.

IMG_20190725_125656.thumb.jpg.65645b3733109594abb4ec5e76f8e76e.jpg


 

Det sitter også en o-ring i toppen på magnetene (den største i mitt tilfelle). Her må du ta ut spolene, men vær forskiktig.
På venstresiden av tilkoblingen her er det mulig å sette et flatt skrujern inni å bryte litt, men pass på å vippe ut hakene som holder alt fast ned i plast delen.
Når du har fått den fri fra hakene, gjør du det samme med den andre, så er det bare å ta spolene (forskiktig).

IMG_20190725_125322.thumb.jpg.ec18ec172d656c53fcacfbd204d46687.jpg

IMG_20190725_124656.thumb.jpg.4980b6047f316c2e3de7d976fc2b7205.jpg



Da ser det slik ut. Her har jeg tatt av plast delen også, det gjøres ved å vippe opp metallhuset, så klarer du å "huke" det av.
Nedi her sitter den store o-ringen (Utvendig på tuten som står opp). De gamle satt ganske godt her, så jeg måtte rive dem ut med flatt skrujern.

IMG_20190725_124708.thumb.jpg.4cd7e8e74ab7627dbadd6d4d87c57168.jpg

 


Her er da alle tettningene som blir byttet. De som er rundt stempla bare klipte jeg opp og reiv av.
Mine var ikke skada på noe vis, men ganske harde.

IMG_20190725_125640.thumb.jpg.fcf707799122757cf99e86a12fbe454c.jpg

 


Den ventilen jeg  har på bilen nå, opplever jeg at lufta er ganske varm selv på 17 grader, selv om det er 10 grader ute.
Får det liksom ikke skikkelig kaldt før den er på 16 grader. På 16 grader er ventilen helt stengt, på 32 grader er den fult open (den er også i open stilling som "standard", altså i parkert posisjon for å si det slik). Så denne mistenker jeg at ikke klarer å tette skikkelig før den er helt stengt,  derav den varme lufta.


Håper noen drar nytte av bildene, jeg vet at jeg selv kunne hatt god nytte av det når jeg nå har holdt på. :) 

 

 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, quandt1960 skrev:

Konge diy, har selv kjøpt en brukt fra koed da min sliter med jordfeil. Bytter min til høsten. Disse er veldig viktig når en skal lufte motoren etter arbeid på kjølekrets

Pumpa mi sa takk for seg for 3 år siden, kjøpte hele greia ny. Det er i løpet av 8 år den dyreste enkelttdelen jeg har kjøpt til 520en:

IMG_1303.JPG 

Glad for at jeg tok den kostnaden da jeg rota rundt med radiator-bytte og lufting tidligere i år...

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er ikke akkurat billig! Og det kan være noe herk å slite med. Håper min ikke henger seg opp mer, kjennes helt gull ut når jeg løfter ventilene inn gjennom slange tilkoblingen. Ikke tegn til noe henging der. Mulig tettningene rundt var så slitt at de hadde utvida seg sånn den ikke støtta opp ventilen nok og at den kunne bli skeiv. 

 

Håper hvertfall det er i orden nå! :)

Jeg har foresten hatt feilkode på aux pumpe hele tiden, men jeg har ikke denne pumpa så jeg vet ikke hva den klager etter. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hemidog

Ser dine tetninger har begynt å bli "frynsete" der stempelet tetter imot. Opnet ventilen som jeg bytta til (da den orginale ble bytta ut) nå etter jeg monterte den orginale tilbake, og den hadde samme greiene. Veldig rufsete kant. Så at den ikke klarte å stenge skikkelig er ikke så rart. :)

 

Den jeg nå har fiksa, har fortsatt ikke satt seg fast enda, nå har den dog bare vært i bruk et par ganger men vært skikkelig varmt her, og det er som regel da den har klikka, når man trenger kjøling som mest. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...