Gå til innhold

Hva betyr disse feilkodene på N47?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei, motorlampa lyser, og når jeg leser feilkoder, får jeg opp:

4933: Air system, air to egr mass flow, plausibility.

9C54: AUC sensor.

497D: Exhaust-gas pressure sensor before turbocharger plausibility

Jeg har sett på verdiene live mens motor går, og ser ikke noe avvik mellom faktiske verdier og forventede verdier. Hvis jeg sletter feilkodene blir det borte i ca. 1 uke, før det kommer tilbake. Bilen oppfører seg normalt hele tiden.

Jeg bruker Autophix sin 7810, som jeg kjøpte på GS Bildeler.

 

Edit: Har hørt at det kan være lurt å utføre EGR-delete på disse motorene (N47), noen som anbefaler meg det?

Endret av kristofferertsland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei - Lurer meg innpå her med litt utenom... Jeg får opp feilmelding i panelet. Vanlig symbol av en motor. Inn til BMW-verksted og de sier at det er EGR ventil/ledning som er ødelagt og må byttes. Kjøper ikke den påstanden siden bilen er tunet på TS-Racing og da med EGR Delete. Da er den jo ikke i bruk og skal vel ikke forårsake noe jækelskap?  Vurderer å kjøpe diagnosutstyr eller få en i Oslo til å hjelpe til med feilsøking. Hva tenker Otis om dette? Bilen "kjører litt selv" i  hastigheter mellom 40 og 80 (lettest å merke da) Gir litt gass og slakker ned - forsiktig rykking - 

Håper på litt hjelp her før jeg begynner å legge for mye utgifter inn på dette ;-)

 

Mvh Foksen

X3 2008  med N47 motoren.

 

Endret av Foksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at de som tuner ikke har gjort jobben skikkelig? Uansett så er det jo umulig for oss her på internett vite om EGR delete er gjort korrekt.

Men vet at @TRF har nevnt at på m57 så kan EGR bli dratt med av vakuum/luftstrømmer slik at selv om den er deaktivert så kan det skape problemer. Mulig dette også gjelder n47?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre hos tuneren jeg brukte - TS Racing i Oslo. Tror de har veldig godt rykte - Har i alle fall ikke plukket opp noe negativt om dem! Må uansett innom siden jeg fikk turboras og måtte få ny turbo forrige uke 😥 32000 kostet det og heldigvis rimeligere enn jeg først fryktet😎

Takk for svar - Håper TS Racing kan sjekke feilnoder osv. 

 

Mvh Foksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben ble gjort hos Vianor på Åmot. Skrev utfyllende svar til en annen her men limer det inn til deg. 

Da er jeg hjemme igjen fra jobb og har hentet bilen. Hele reperasjonen ble foretatt av Vianor på Åmot. Hyggelige folk. Totalkostnad  34212.-  Fornøyd med prisen men ser av faktura at det ble satt inn en uorginal turbo. Turboen har de kjøpt på Meca og delenummer er 15014913505895. Pris er 13672 pluss ekstra avgifter?  Totalt  14922.- Turboen er laget av Mitsubishi. Litt snurt av at de ikke har brukt original men sannsynligvis er denne turboen like god som de BMW bruker. Vet ikke om BMW lager egne turboer - Sannsynligvis kjøper de av underleverandører og jeg tenker at de er like gode om ikke bedre enn de som BMW bruker siden de allerede har skiftet minst 6 stk. Turbo på BMW i sommer bare der jeg var. Hos Alf Lie Motorverksted i Oslo stod det også mange av samme sorten og ventet på ny turbo... Skremmende!

BMW Delelager fortalte om forsikringsselskaper som leverte deler/turbo direkte på verksted siden de ville spare penger så den som tror at han får original turbo på forsikringen om de leverer bilen inn på BMW verksted kan gå på en smell der!

Codan har jeg ikke hørt noe fra men regner med å få et brev fra dem om en stund. De godtok i alle fall verksted og tilbud før reperasjonen så det var bra! Blir nok ikke noen problemer der! Tror Codan er bra!

Lurer på hvor viktig det er å "Delete" EGR-ventil og hvilke følger dette kan få for motoren? Min jager litt opp-ned på  turtall i 40 - 80 km/t. Ikke på Cruise!  Noen sammenheng?

Mvh Foksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer her. Du skriver at du fikk motorlampe lyset på. Og verkstedet sier at EGR er defekt.

Om det var EGR som var problemet opprinnelig så har jo ikke TS racing gjort jobben sin skikkelig. For da hadde du ikke fått feilmelding på EGR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egr har ikke vært noe problem. Den ble koblet ut da jeg vsr tilbake og "klagde" over at jeg syntes jeg manglet effekt etter første tuning - syntes at bilen "gav seg for fort" ved forbinjlringer. Da koblet han denne ut via software. Har kjørt i 6 måneder med Egr utkoblet uten alarm. Er ikke så teknisk at jeg forstår hele bildet her men lurte jo litt på hvorfor ikke Egr ble koblet ut ved første tuning? 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

Men fremdeles fikk du motorlampe som verkstedet påpeker er pga EGR? 

Ja - en gang - Bmw-verkstedet tok den bort men den kom igjen denne uken etter at turbo var skiftet. Nå tok Ts-racing den bort i går så får vi se. Bilen "jager" litt ved lite gasspådrag mellom 40 - 80 km/t men ikke på cruise... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...