Gå til innhold

Samle gjeld fra forbrukslån ved hjelp av bilens verdi - Erfaringer?


Siggy1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Håper kanskje at noen her har litt kunnskap om dette temaet og kan hjelpe meg. 😯😯

Et par år tilbake tok jeg opp et forbrukslån for å restaurere en gammel Pontiac. Jeg har ikke klart å betale tilbake disse pengene så fort jeg hadde håpet, og synes det er for dyrt å skulle betale renter på 16,85% hver måned. Mulig jeg overtenker dette litt, men jeg har hørt at refinansiering kan være en mulig løsning, hvertfall så jeg får betalt tilbake det jeg skylder fortere.

Nå har jeg 2 valg sånn jeg ser det: Det ene er å øke lånerammen på huslånet mitt for å skaffe til veie mellomlegget på ca. 85.000 kroner. Ellers kan jeg refinansiere ved hjelp av familiebilen (Volvo V70, 2013). Vil tippe den er verdt rundt 140-150.000 kroner og det står ingen gjeld på den i form av heftelser.

Ringte banken min er i Oppland og de foreslo først at jeg skulle få refinansiere uten sikkerhet, og at det kunne få ned renten med 3%. De skulle derimot ha 1.500 kun for å fikse denne avtalen, og da forsvinner jo nesten hele gevinsten.

Har noen av dere gjort dette før og vet hva som lønner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort litt research selv..

Første valg (refinans med leiligheten min). Da får jeg også en nedbetalingstid på 22 år, som er hva jeg har for øyeblikket. Renta blir til gjengjeld rundt 3%. Tror jeg må betale for ny takst hvis jeg velger det her hvis jeg forstår denne artikkelen rett.

Refinansiering uten sikkerhet vil koste meg rundt 1000 kroner i gebyr for etablering og ha en rente ned mot 8%. Baserer dette på tallene i refinansiere.net sin oversikt, men ingen garanti for at jeg får en sånn pris..

Siste valg er å refinansiere med bilen min, men det har jeg ikke klart å finne så mye info om 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er å sette den på huset, men her er det et stort MEN. Du burde være strukturert og betale ned ekstra på boliglånet lik et billån. Så kan man heller om trange måneder la det skli. Skulle det derimot skje noe med hus og du må låne på eller oppussing står på tapeten kan det hende at bilprosjektet ødelegger for dette. Alt etter hvor mye som er betalt ned. Du får heller ikke lagt det inn på boliglånet om samlet lån overskrider boligens verdi :) Forbrukslån er tapsprosjekt deluxe uansett hvordan man vrir og vender det. Ihvertfall burde bilens verdi etter restaurering stige såpass at den dekker lånets utgifter om det er det økonomiske i det du søker :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2019 den 15.00, Marius2002 skrev:

Det billigste er å sette den på huset, men her er det et stort MEN. Du burde være strukturert og betale ned ekstra på boliglånet lik et billån. Så kan man heller om trange måneder la det skli. Skulle det derimot skje noe med hus og du må låne på eller oppussing står på tapeten kan det hende at bilprosjektet ødelegger for dette. Alt etter hvor mye som er betalt ned. Du får heller ikke lagt det inn på boliglånet om samlet lån overskrider boligens verdi :) Forbrukslån er tapsprosjekt deluxe uansett hvordan man vrir og vender det. Ihvertfall burde bilens verdi etter restaurering stige såpass at den dekker lånets utgifter om det er det økonomiske i det du søker :)  

Hei. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 😉 Synes det er interessant hva du sa om verdien av den restaurerte bilen. Er snakk om en Pontiac firebird, som i god stand kan nette en god del med penger. Jeg tror likevel ikke at banken er villig til å gi pant på en bil som er +40 år gammel. Eneste valget jeg har blir da å selge bilen i stedet..Noe som sitter langt inne. Men det er jo såklart fortsatt mulig å kjøpe et nytt slitent "vrak", enda jeg må utsette drømmen i noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hamre gjelda inn i boliglånet , å øk boliglåns avdraget med 1000kr eller noe  ( dette er kun for å lette din egen samvittighet) for når man først har dratt ting inn i et boliglån, så er det som oftest "glemt" etter et år eller to  tipper at 80 lapper ekstra på boliglånet ditt er ikke voldsomt mye, du får lave renter å du kan beholde bilen, vinn/vinn sånn jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...