Gå til innhold

Erfaringer med N14 motor i Mini/BMW?


kimhas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Først og fremst , er det takhøyde nok til å diskutere Mini biler her inne ?

Kjøpte meg nettopp en 2010mod Cooper S med motorhavari. Har ikke demontert enda men mistenker problemer med stempel på sylinder nr.3

Er dette ca samme motor som sitter i 1 serie? Da som N13?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Det er jo takhøyde nok til å diskutere Tesla, så hvorfor ikke Mini, som jo er et BMW-produkt?

Jeg har selv en Cooper S med N14, 2007 modell (til salgs for øvrig). N13 og N14 bygger på samme fundamentet tror jeg, men det er nok en del ulikheter. 

Hva ellers lurer du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja det er jo et BMW produkt . Nei lurer ikke på så mye enda, må overhale motoren først. Men lurer sikkert på ting og tang underveis. Har du tunet din papirtiger? Jeg tenker å bygge opp motor mtp å trimme den litt .

Og det er kanskje fler her inne med F20 116i f.eks som har erfaring med N13 motoren som er mer eller mindre lik om jeg ikke tar feil 

Endret av kimhas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 19.36, kimhas skrev:

Takk for svar. Ja det er jo et BMW produkt . Nei lurer ikke på så mye enda, må overhale motoren først. Men lurer sikkert på ting og tang underveis. Har du tunet din papirtiger? Jeg tenker å bygge opp motor mtp å trimme den litt .

Og det er kanskje fler her inne med F20 116i f.eks som har erfaring med N13 motoren som er mer eller mindre lik om jeg ikke tar feil 

Beklager sent svar.

Ja den er chippet, men av forrige eier. Også montert K&N vaskbart innsatsfilter, gir visst hakket grovere lyd, og det høres det ut som også, selv om jeg aldri har hørt en original :) .

Jeg hadde F20 116i M Sport manuell som leasingbil fra 2012-2015. Om jeg savner den? Ja! Det finnes en tråd her inne på forumet om en som har modifisert sin F20 116i en del.

Regner ikke med du har kjørt bilen enda da? Du kan glede deg til det skjer, det er uhyre morsomme biler :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt den enda men gleder meg til det. Tok ut motoren i går og demonterte den. Stempel på sylinder nr 3 var knekt på siden. Lå en del knekt plastikk fra registrerskinner nedi der også..  så greit å få skiftet det også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh lord... du skal ha respekt for jobben du legger ned i dette! Det finnes mye info om disse på amerikanske og britiske forum, bl.a. North American Motoring og mini2.co.uk. MYE. Svært lite på norske nettsider.

Ellers ligger jo offisielle serviceprosedyrer på newTIS.info, og en del kjekke guider på pelicanparts. god lesning! 

Om du kjører full retard på overhaling kan jeg også anbefale å bytte ut peilepinnen, den originale er til tider ubrukelig rett etter oljeskift før olja har blitt mørk. Cravenspeed sin er mye brukt, har dog ikke revet i en slik selv. Enda. 

Så har du catch can. Forrige eier gjennomførte PCV delete på min, så den bakre porten som før gikk tilbake til innsuget går nå rett til atmosfære. Vurderte Saikou Michi sin doble catch can laget for Mini R56 med festebrakett og alt, men har ikke kommet meg i mål der enda all den tid motoren fungerer fint slik den er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...