torsjan92 Skrevet September 12, 2019 Share Skrevet September 12, 2019 Hallo. har en 2001 mod e39 m5 som eg har fått et ukjent problem med så tenkte høre her om noen kanskje har vært borti noe likt. har noe med clutch/drivverk og gjøre. begynte på mandag da eg sku kjøre på butikken og hjem 2 min hver vei. på tur heim så begynte den og slure såpass mye at eg mista alt fremtrekk stoppet opp og prøvd alle gir osv men virket som clutch hadde tad kvleden. fikk den frakta til jobb for og se under om om eg fant noe årsak men alt så fint ut. så starta eg den bare for og se at alt snurret rundt uten motstand. og det gjorde det så prøve eg gi den motstand med bremsing for og se og virket ut som den hva helt fint da. så tok eg prøvetur og alt hva helt i orden igjen så skjedde det samme på onsdagen lå i 6 gire på 1600rpm og plutselig begynte den slure igjen. heise opp og så under alt fint. og prøvde med litt bremsing og da hva den tilbake til normale igjen. prøvetur med hard pådrag osv når den slure så lukter det ikke noe som helst av slitt/vond clutch uansett om eg lot an slure over langtid når den står og slure så synes eg høre noe hylling ifra diffen. men ska vel ikke være noe muligheter for at den ska kunne slure? vis lsd går te helvete så bli det vel bare en vanlig åpen diff :S håper noen har noen gode råd før eg begynner og demontere og lange ut på en lang heksejakt beklager for litt rotete skrevet mvh Tor-erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 12, 2019 Share Skrevet September 12, 2019 Ja det er jo en clutchtype lsd på M5 E39, hadde det vært av viscosetypen så ville du mistet fremdrift. Tror mest clutchen din er et problem jeg. Om de under produksjonen på de senere modellene gikk over til viscotypen som E46M3 er jeg usikker. Om det er sistnevnte kan det være diffen? Tenker høyt her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet September 12, 2019 Share Skrevet September 12, 2019 (endret) M5 har vel en LSD som kan svikte? edit: akkurat for sen 😮 Endret September 12, 2019 av *MrB* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 13, 2019 Share Skrevet September 13, 2019 Den har lameller, og man mister ikke fremfrift av defekt viscose brems om man skulle hatt det (e46 m3). Høres ut som clutch. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet September 13, 2019 Share Skrevet September 13, 2019 som trf sier, vanlig tradisjonell lamellsperre på disse, så sperredelen kan være totalt ødelgat utslitt å man ville fortsatt hatt vanlig fremdrift, (hvis ikke et drev eller lignende har fysisk gått i stykker da, så det er kun lamell delen som sørger for at du har fremdrift, men dette er relativt sjeldent vil jeg si ) tipper clutchen din er filler, enten at lamell er helt utslitt eller at trykkplata di kansje har sprekt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torsjan92 Skrevet September 13, 2019 Forfatter Share Skrevet September 13, 2019 hmm må vel nesten bare starte med og demontere girkassen og se der men clutchen hva ny i 2017 kunn kjørt ca 6k Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå