Gå til innhold

BMW 530e og lave temperaturer

Tor Ivar
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som vil dele erfaringene med bruk av BMW 530e i lave temperaturer (minusgrader)?

Er det mulig å bare kjøre på el. når det er kaldt? Eller vil motoren alltid starte når det er lave temperaturer (evt. hvor lenge)?
Hvor lang el. rekkevidde oppnås når det er kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 330E men det er nok likt: Når det er kaldt / minusgrader er den lite interessert i å starte i ren el. Så småkjøring med kun el er dessverre vrient på vinteren, som er dumt, da er det jo enda bedre å slippe småkjøringen på motoren. Men men.

Rekkevidden blir også tilnærmet halvert hvis det er skikkelig kaldt, på samme måte som med vanlige elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har selv 225xe, den har jo betraktelig lavere rekkevidde enn din, men BMW hybrid er BMW hybrid. Som nevnt over vil rekkevidden nesten halveres enkelte dager. Det er selvsagt mulig å kjøre kun på el, men det er ikke alle dager du kan starte med dette. Det må varmes litt opp/kjøres litt før den elektriske motoren kan gå alene. Du vil få opp varsel at elektrisk drift ikke er mulig. Jeg bruker å avklimatisere bilen 15 minutter før avgang om vinteren, via connected drive appen. Da er det elektrisk oppvarming av bil. Om det er meg eller fakta, så føler jeg at jeg har oftere tilgang til elektrisk drift eller hurtigere tilgang ved å varme opp bilen først.  :) Oppvarmet garasje er en stor fordel, da har du tilgang til elektrisk med en gang.

Har oppvarmet garasje på jobb, så jeg triller til jobb med bensin av og til og har eldrift hjem. :) 

Edit: Forresten, elektrisk oppvarming er generasjoner foran dieselvarmer(Webasto, Eberspacher f.eks.),  varm på 5-10 min, slipper at den av og til ikke fyrer og kan stå inne i garasje.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...