Gå til innhold

HASTER!! 2015 F21 120d xDrive - PEDALVANDRING


Bimmerfjord
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en F21 hvor bremsepedalen er veldig myk til tross for diverse rep.forsøk:

- Luftet bremsene på verksted 2 ganger

- Byttet klosser og skiver fremme på verksted, bake er de OK. 

 

Bilen har full bremsekraft, men pedalen er langt mykere enn min tidligere F20 og F30 (for øvrig alle BMWer).

 

Hva kan være galt her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Høres ut som luft. Det er mulig på tidligere utgaver av BMW å sette DSC i en spesiell modus for lufting. Er dette gjort?



Bremsene er luftet 2 ganger uten hell, og regner med at autorisert verksted har tilstrekkelig kunnskap til å utføre det på ordentlig måte. Usikker på DSC som du nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Høres ut som luft. Det er mulig på tidligere utgaver av BMW å sette DSC i en spesiell modus for lufting. Er dette gjort?

Skulle akkurat til å påpeke det. Mulig eieren før eller tidligere verkstedjobb har latt bremsevæskenivået gå såpass lavt at luft har blitt introdusert inn i DSC enheten. Må bruke tester, i dette tilfellet Ista for å åpne ventilene (?) for en skikkelig flush. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå hvordan det skulle være mulig. For om det er luft vil bremsene fortsatt fungere, men om det er dårlige pakninger i mastersylinder så mister man trykker og bremsene blir dårlige.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f20-120i-sha/repair-manuals/34-brakes/34-00-braking-check-ventilation/GfgD7vNY

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Otis skrev:

Kan ikke forstå hvordan det skulle være mulig. For om det er luft vil bremsene fortsatt fungere, men om det er dårlige pakninger i mastersylinder så mister man trykker og bremsene blir dårlige.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f20-120i-sha/repair-manuals/34-brakes/34-00-braking-check-ventilation/GfgD7vNY

Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje legges til at man kan teste for dårlige pakninger eller trykktap, ved å trykke bremsepedal inn, og holde i x antall sekunder. Er det lekkasje så mister man trykket sakte, men sikkert.

Er det luft vil ingenting annet skje. Da opprettholder man trykket. 

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Må kanskje legges til at man kan teste for sårlige pakninger eller trykktap, ved å trykke bremsepedal inn, og holde i x antall sekunder. Er det lekkasje så mister man trykker sakte, men sikkert.

Er det luft vil ingenting annet skje. Da opprettholder man trykker.

👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Husker jeg leste en bulletin på dette på min E91. Var noe mange BMW mekanikere glemte uten at jeg husker det i farten. Bilen må settes i luftemodus via ISTA (det må egentlig de gamle seriene også) samt 2 bar overtrykk i beholderen, samt sjekk av bremseforsterker (måle vakuummengde). Har bremsene blitt testet i rullemodus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, quandt1960 skrev:

Husker jeg leste en bulletin på dette på min E91. Var noe mange BMW mekanikere glemte uten at jeg husker det i farten. Bilen må settes i luftemodus via ISTA (det må egentlig de gamle seriene også) samt 2 bar overtrykk i beholderen, samt sjekk av bremseforsterker (måle vakuummengde). Har bremsene blitt testet i rullemodus? 

Tusen takk for svar! Skremmende hvor lite kunnskap og interesse noen av mekanikerne har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mattaf skrev:

Tusen takk for svar! Skremmende hvor lite kunnskap og interesse noen av mekanikerne har...

Ja dessverre ikke alle som følger boken og har gidda å satt seg inn i systemet. Det kan og være at utstyret de bruker ikke er helt bra lengre, spesielt pakningen på adapter du skal ha på bremsevæskebeholderen. DEn må være helt tett og du må aktivere bleed mode på DSC modulen for å presse all luft ut og begynne høyre bak, venstre bak, framme høyre og venstre framme til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...