Froland Skrevet Oktober 11, 2019 Share Skrevet Oktober 11, 2019 Har prøvd å finne ut hva som (i detalj) skjer når man går fra Normal Mode til Sport Mode vs å sette gearhendel i DS. Tenker spesielt på motor og transmission oppsett. Har snakket med flere forhandlere/verksted og det er åpenbart ingen som virkelig har peiling, nokså sprikende forklaringer Ikke finnes det noe teknisk hjelp å få hos importøren heller. Anyone? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 11, 2019 Share Skrevet Oktober 11, 2019 Det mest merkbare et jo ett eller to gir høyere valg, og litt kjappere giring. Om du har mer utstyr, så blir det justert understell og styring samtidig. Til hardere og tyngre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Froland Skrevet Oktober 11, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2019 Hei Otis, takk for svar At den girer ned er greit, kjappere giring sier du, det er interessant. Tenker og at karakteristikk på giring forandres, virker som den "holder giret" lenger. Hva med motor styring, mer responsiv gasspedal? mer turtallsvillig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 11, 2019 Share Skrevet Oktober 11, 2019 Den holder giret lenger og tillater høyere turtall. Motor styring tror jeg ikke endres, sannsynligvis bare følsomhet på pedal. Altså 10% blir til 30%. Så du får kortere vandring til 100%. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Oktober 12, 2019 Share Skrevet Oktober 12, 2019 (endret) Vår F25 har EDC og Servotronic, dvs. justerbare dempere og variabel styring. På den kan vi velge hva Sport Mode skal gjøre. Stivere dempere med tyngre styring eller mer aktiv giring. Eller begge deler. Kan ikke si sikkert at gassresponsen endrer seg i DS, men det er jo vanskelig å si fordi den girer ned samtidig. I Sport + derimot er det merkbar endring i gassresponsen. Når jeg skifter til Sport + er det akkurat som om bilen gjør et lite byks fremover. @Froland, har du utstyrsliste på bilen din? Endret Oktober 12, 2019 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Froland Skrevet Oktober 12, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2019 Hei ogee1, takk for tilbakemelding Limer inn utstyrsliste, 01CA Selection of COP-relevant vehicles 01CC Auto start/stop function 01CD Brake Energy Regeneration 0205 Automatic transmission 0216 Hydro steering-servotronic 0223 Electronic Damper Control (EDC) 0230 Extra package, EU-speciifc 0248 Steering wheel heater 0249 Multifunction f steering wheel 0258 Tyres with runflat properties 02NE BMW LA wheel, M double spoke 369 02PA Locking wheel bolt 02VG Performance Control 02VL Variable sport steering 0316 automatic trunk lid mechanism 0337 M Sports package 03AC Trailer coupling 03AG Reversing camera 03MC Indiv.roofrailing,mirror-fin.Shadow Line 0402 Panorama glass roof 0413 Luggage compartment net 0420 Sun protection glazing 0423 Floor mats velours 0428 Warning triangle and first aid kit 0431 Interior mirror with automatic-dip 0459 Seat adjustment, electric, with memory 0465 Through-loading system 0481 Sports seat 0493 Storage compartment package 0494 Seat heating driver/passenger 04AD Interior trim strips, brushed aluminium 04U2 Driving experience switch incl. ECO PRO 0502 Headlight cleaning system 0508 Park Distance Control (PDC) 0520 Fog lights 0521 Rain sensor 0522 Xenon Light 0534 Automatic air conditioning 0544 Cruise control with brake function 0548 Kilometre speedo 0563 Light package 05DA Passenger airbag deactivation 0609 Navigation system Professional 0610 Head-up display 0654 DAB tuner 0677 HiFi system Professional DSP 0698 Area-Code 2 for DVD 06NF Music interface for Smartphone 06NK Connection, Bluetooth and USB devices 06UH Traffic Information 06VA CIC assignment 06VC Control, Combox 0710 M leather steering wheel 0715 M Aerodynamics package 0760 High gloss shadow line 0775 Headlining anthracite 0840 High speed synchronisation 0842 Cold-climate version 0853 Language version, English 0888 On-board literature, Danish 08KA Dummy-SALAPA 08SM Car ident. number visible from outside 08TG Thiefproofing device 08TN Daytime driv.lights adjus.via light menu 08V2 Information plate 0925 Dummy-SALAPA A090 90 Ah AGM battery KDD2 Retrofit Diesel BluePerformance package Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Oktober 12, 2019 Share Skrevet Oktober 12, 2019 DS endrer bare girkassens skiftemønster til høyere turtall, holder mer på gir, girer ned tidligere mot sving når man bremser, og tillater også manuelt skifte på girspaken eller via flappy pedals på rattet. Hvis man girer manuelt på rattet i D så vil girkassen gå tilbake i D etter noen sekunder, mens i DS så vil bilen holde giret helt til det ikke er mulig lengre, som f.eks stopp eller turtallsperre. DS er best utnyttet på en bensinmotor. Motor, understell, gassrespons påvirkes kun når man velger sportknappen for de som har dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 12, 2019 Share Skrevet Oktober 12, 2019 The following systems are influenced by Dynamic Driving Control: Accelerator pedal module Automatic transmission Steering Vertical dynamics management (VDM) via shock absorbers as well as active roll stabilisation Dynamic stability control (DSC) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Froland Skrevet Oktober 12, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2019 Takk for svar Evopower Visst jeg sammenfatter ditt og Otis sitt siste innlegg så tolker jeg det som at DS mode kun påvirker gir karakteristikk mens Sport Mode tar motor (pedal respons), giring, styring og understell. Make sense ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Froland Skrevet Oktober 12, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2019 3 timer siden, Otis skrev: The following systems are influenced by Dynamic Driving Control: Accelerator pedal module Automatic transmission Steering Vertical dynamics management (VDM) via shock absorbers as well as active roll stabilisation Dynamic stability control (DSC) Hei Otis, går utifra at du har funnet dette i et teknisk dokument, finner du noe på transmission i DS? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 12, 2019 Share Skrevet Oktober 12, 2019 Du kan kikke selv på newtis.info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Oktober 13, 2019 Share Skrevet Oktober 13, 2019 (endret) 13 timer siden, Froland skrev: Takk for svar Evopower Visst jeg sammenfatter ditt og Otis sitt siste innlegg så tolker jeg det som at DS mode kun påvirker gir karakteristikk mens Sport Mode tar motor (pedal respons), giring, styring og understell. Make sense Høres riktig ut. Hva slags motor har du? 2016 toliter diesel? Ser at du har Servotronic og EDC, akkurat som oss. Har du Sport+ også? Endret Oktober 13, 2019 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Froland Skrevet Oktober 13, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2019 (endret) 2012, 30d med MPPK. Sport+ ja.... Endret Oktober 13, 2019 av Froland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Oktober 13, 2019 Share Skrevet Oktober 13, 2019 6 timer siden, Froland skrev: 2012, 30d med MPPK. Sport+ ja.... Da har du motor som får utnyttet DS, da! 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Froland Skrevet Oktober 13, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2019 (endret) Disregard, dobbelpost Endret Oktober 13, 2019 av Froland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå