Xz89 Skrevet Oktober 29, 2019 Share Skrevet Oktober 29, 2019 (endret) Hei! AC'en på e60n min er helt død. Det begynte med noen skranglelyder fra den når man skiftet hastighet og dårligere blåseeffekt fra den, men nå er den helt kaputt. Ingen luft fra noen av hastighetene. Ingen feilmelding i idrive. Har heller ingen tegn til lekkasje fra den. Hører en liten endring i turtallet når jeg slår av å på vifta på knappen. Noen tips? Endret Oktober 29, 2019 av Xz89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 29, 2019 Share Skrevet Oktober 29, 2019 Du blander begrep. AC er systemet for å skape kaldere luft, ved varme temperaturer. Klima anlegget er det du bruker til vanlig som holder rett temperatur i kupé, med automatisk vifte kontroll. Når det er sagt så har du problemer med viften at det ikke kommer noe luft? Men du hører en endring i turtall på hva? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xz89 Skrevet Oktober 29, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2019 Beklager, gikk litt fort. Ingen luft når jeg slår på kupevifta. Hører et lite klikk og noen lyder der inne når jeg trykker på Max knappen eller slår av å på, men så går det over og ingen luft. Så den får jo strøm og alt? Motoren på vifta som er gåen kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xz89 Skrevet Oktober 29, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2019 Effekten til vifta var og dårlig nå på slutten før alt streika, og noen skranglelyder når den gikk ved lav hastighet eller når man endret hastighet og.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 29, 2019 Share Skrevet Oktober 29, 2019 Du vet jo ikke om vifta får strøm? Det kan være feil flere plasser, men utfra den info du presenterer, så kan det nok være vifta. Men det er jo kun ett skudd i blinde. Det beste er å lese av feilkoder og evt måle etter strøm, om det er mulig. lagunilla reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 29, 2019 Share Skrevet Oktober 29, 2019 Høres jo ut som defekt vifte. Og får å komme til den samt og måle strøm så må alt under skjermen fjernes, flytte midkonsollen et par hakk bakk, fjerne hanskerom og lit div. deksler. Vifte sitter inni bak cd-spiller. Har selv skiftet vifte både på min egen og 3 andre sine. Forsåvidt en grei jobb om man kan bruke et skrujern og sånn. Skift også motstand samtidig, den sitter på vita. Komplett guide:BMW E61 Aircon Fan Replacement.pdf (i guiden så tar han ut hele midtkonsollen, det er ikke nødvendig, bare flytt den litt bakover) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patorger Skrevet November 21, 2019 Share Skrevet November 21, 2019 Litt tilbake igjen til denne tråden her...- Har E60 520d 2009, gått gode 315000 Jeg har også nå en død vifte. Har byttet vifte + regulatoren på vifta. (har en nabo som har skrota tilsvarende bil så jeg fikk hans) Har jeg da altså fått to som er defekte? Kan jeg måle noe steder? Det er 12v + og - til viften. Jeg antar at den tredje der er "styrestrøm" fra kontrollenheten. Hva skal styrestrømmen vise? (googlet meg til mellom 0 og 5v) Skal det måles mellom 12v- og styrestrømmen eller 12v + ? Måten viften døde på var at den plutselig startet og gikk på full spiker sånn når det måtte passe den. Dette varte et par dager, inntill den nå ikke startet. (lukter jo et eller annet regulering her?) En annen liten flau sak er at da jeg skulle sette alt sammen....fikk jeg plutselig en liten ledning ekstra- inneholder 2 ledere og kommer ut slik at det ville være naturlig at den skal på et eller annet bak på tempraturregulatoren/kontrollpanalet for tempratur/ac etc. Kan det være at disse to bare brukes når du har den manuelle løsningen? Av feilkoder i tilknyting til ventilasjon/luft etc så har jeg følgende: IHKA: 009C54 AUC sensor 009C57 Blower power stage (antar at denne forteller meg noe....?) 009C6C Washer-nozzle heating 009C64 Ventilation temprature sensor Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 21, 2019 Share Skrevet November 21, 2019 9c57 er jo for motstanden, så det er sannsynligvis det som er problemet. 9c64 kan nok påvirke tempen, men tror viften burde gå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patorger Skrevet November 28, 2019 Share Skrevet November 28, 2019 (endret) Hei! Blir ikke klok på dette. Da er vifte+styring byttet, og den virket umiddelbart etter innmontering. I dag derimot da jeg skulle kjøre til jobb, villle ikke viften starte. Det kan se ut til at det er en sporadisk feil. Er det ikke noe av dette andre (se lista under) som gir beskjed om at vifta ikke skal starte? Finnes det noen "skjulte" sikringer, ledninger etc som kan ha fått dårlig kontakt? En eller annen sensor jeg bør sjekke? (For ordens skyld har jeg også et ekstra kontrollpanel/knottene og kupesensorføler, som jeg har testet.) Jeg får lest av knottenes stilling i ISTA D, så de gir jo signaler! Mystifisktisk...... anyone? IHKA: 009C54 AUC sensor (( utbedret 009C57 Blower power stage (antar at denne forteller meg noe....?) )) 009C6C Washer-nozzle heating 009C64 Ventilation temprature sensor 009C6B Auxiliary Water Pump Endret November 28, 2019 av patorger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 28, 2019 Share Skrevet November 28, 2019 Men fungerer viften om du trykker på knappen for defrost? Den som skal tine frontruta fortest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patorger Skrevet November 28, 2019 Share Skrevet November 28, 2019 @Otis Nei, viften fungerer heller ikke da! (men når den virker, så virker den....) Eneste "felles" jeg har funnet når viften har startet og gått- er at bilen har stått i garasjen som har hatt 12-15 grader. (Er nok kanskje tilfeldig......) Men viften har ikke startet de gangnene jeg bilen har stått ute -1 til +4 grader.....(over natt ute) Skrur på den i garasjen..... Kan dette indikere noe....eller er det lotto at den startet i garasjen (som test rett etter innmontering....) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 28, 2019 Share Skrevet November 28, 2019 Da er det vanskelig å si noe annet enn, at jeg tror det er kabelbrudd en plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå