Gå til innhold

Dekktrykksensor - er denne original og dekket av garanti?

Shooting Hamster
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har litt trøbbel med samtlige dekktrykksensorer på vinterhula, ventilene vil ikke sitte i. BMW-verkstedet hevder de er uoriginale, da felgene ikke er originale. Hun som kjøpte bilen ny med BMW-forhandler hevder de er originale, montert av en BMW-forhandler på uoriginale felger de solgte på kampanje. Uansett. BMW-verkstedet vil ha betalt for å erstatte de, har ikke fått en konkret pris, men fått antydet at det er en klekkelig sum. Jeg ønsker å få dette dekket dersom det er originale deler.

Hva tenker dere?

På forhånd takk for hjelp.

IMG_8396.HEIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

23 minutter siden, Otis skrev:

Det er også enkelt å se om felgene er originale, de har jo BMW merke på innsiden.

Ja, felgene er uoriginale, men så langt jeg kjenner forbrukerkjøpsloven, spiller det ingen rolle om original TPMS er montert på originale eller uoriginale felger, så lenge felgene er hele og fine og ikke har skyld i feilen på TPMS. Det klarer ikke mitt lokale verksted å forstå. 

Sannheten er at TPMSene har hatt en svakhet i aluminiumsrøret der ventilen skal stå i, noe som fører til tretthetsbrudd og lekkasje. Det har vært enkelte som har fått problemer som etter bruk av vanlige vaskekjemikalier. Den på bildet knakk rett av ved etterfylling av luft, og medførte at bilen måtte bli hentet med redningsbil. Verkstedet som fikk bilen samme dag, oppdaget at resterende tre ventiler satt løst og slapp på dekktrykket. De besluttet å bytte ventilene, noe som avdekte at aluminiumen går i oppløsning.  

Dette var et kjent problem med noen få TPMS som ble produsert over en tidsperiode på 3 år fra 2012, dette har jeg fått bekreftet fra en BMW-forhandler et annet sted i landet, mens mitt lokale BMW-verksted nekter for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...