Gå til innhold

Bytte bærekule foring nedre ytre høyre bak?

Annern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har nettopp hatt bilen på EU kontroll på min BMW 1 serie 2010 mod, og det var selvfølgelig et par feil som må rettes opp i..

Er snakk om en bærekule foring, nedre ytre høyre bak visstnok, så jeg fant denne på nett:

https://www.bildeler.no/foring-bakstilling/v/58786/bmw/1-serie?arsmodell=2010&drivstoff=d&karosseri=760&motorkode=n47d20a 
Og med støvmansjettet stå står den under foringer og opphengskuler men det må da være snakk om støvmansjetten til drivakselen? Altså denne: 

https://www.bildeler.no/drivaksel-mansjett-ytre/v/76815/bmw/1-serie?arsmodell=2010&drivstoff=d&karosseri=760&motorkode=n47d20a

Noen som har byttet denne foringen før? Trenger man et spesial pressesett eller er det mulig å få til uten? 

Takk for svar!

bimmer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet den 2 ganger på en E38 som jeg hadde tidligere. Den kalles "knirkeforing" og kan sitte ganske heftig.  Første gang freste jeg den ut med en roterende fres. Andre gang laget jeg en slags ters med to store piper og en gjengestang. Det er en del filmer på youtube om dette, og jeg vil tro det er tatt opp i forumet tidligere også

Endret av C.Therese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja fant en video hvordan dette gjøres på e90 regner med at det er forholdsvis likt på min e87, men han brukte et spesialsett, men kanskje det er mulig å få kjøpt en metallkopp bare som passer slik at den treffer metallbiten i midten på foringen og en litt større kopp på baksiden og en gjengestang :) Skal se om jeg finner noe

29 minutter siden, C.Therese skrev:

Har byttet den 2 ganger på en E38 som jeg hadde tidligere. Den kalles "knirkeforing" og kan sitte ganske heftig.  Første gang freste jeg den ut med en roterende fres. Andre gang laget jeg en slags ters med to store piper og en gjengestang. Det er en del filmer på youtube om dette, og jeg vil tro det er tatt opp i forumet tidligere også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Prøvde å bytte den i dag, prøvde først å ta en større kopp på baksiden og en som presset på framsiden der jeg har markert med rødt, noe som i teorien skulle fungert men det sitter så latterlig godt at gjengene ble rundet ut. Skal merkes at jeg kjøpte et billig gjengestag på biltema fordi jeg ikke trodde det kom til å sitte så ille. Prøvde også å kjøre en skive på baksiden, gjengestang gjennom og en kopp som traff metallkanten på foringa, for og så banke løs alt jeg hadde men det nytter ikke. Får håpe jeg kan få tak i et verktøy som er bedre egnet for jobben 🙂

dritt.jpg

Endret av Annern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har nokk Div ting å tang man kan slenge sammen for å lage en "jig" som vil trykke den ut. Gjengestag og Slag-drill/bor vil som regels ta det meste hvis man har en kraftig maskin.   Vet min på 650nm slet litt. men bytta til en latmans arm og ga den ett litet "kyss" med hammeren så var den ute.  kan og hjelpe med penetrerings oljer som går dypt..  Evnt finnes det folk på finn som leier ut forings trekker sett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke akkurat hvordan denne spesifikke foringen er konstruert men noen av de kan kun presses ut en vei da de er lett koniske. Det sjekker du lett på den nye foringen.

I værste fall så er det bare og brenne ut gummien og sage et hakk i den ytre ringen. Da kan et slikt verktøy være greit og ha, eller så bare bruker du et vanlig baufilblad men da går det lenger tid.  https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/trykkluftsverktoy/sager/stikksagssett-071205/#tab04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 17.46, Annern skrev:

Takk for svar! Ja fant en video hvordan dette gjøres på e90 regner med at det er forholdsvis likt på min e87, men han brukte et spesialsett, men kanskje det er mulig å få kjøpt en metallkopp bare som passer slik at den treffer metallbiten i midten på foringen og en litt større kopp på baksiden og en gjengestang :) Skal se om jeg finner noe

E87 har samme bakaksling som E90 så det er likt men med forskjellige delenumre på mye. Tror dette vil kunne fungere: https://www.vidaxl.no/e/8718475940180/underramme-foring-monteringdemontering-verktoysett-for-bmw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...