Gå til innhold

Feil kode på styreenhet.


Sindre320si
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, håper dette er riktig sted å legge ut på.

Har hatt 1 serien 120D, 2010 mod, 150 000km på diagnose og EGR ventil sjekk da den lugger litt med jevn fart på jevnt turtall. EGR var helt fin men styreenheten kom med 3 feilkoder, usikker på om dette skylles tuning eller andre ting..?

Noen som kan tolke kodene? 

BMW sier jeg må bytte hjerne, tuning selskapet som har tunet bilen sier det er tull at hjernen må byttes men har ikke tatt kontakt mer etter det..

 

Legger ved bilde av feilkodene. 

 

 

feilkode 2.PNG

feilkoder.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Otis skrev:

Har lest flere tråder om dette, og det er blitt sagt at dette kan komme av dårlig tunet/software.

Det hadde vært artig å forsøkt med original software for å se om problemet forsvant.

 Ja, nokså kjent tuning selskap som jeg har forstått. "trondheim Tuning service/ Tuningservice AS som de nå heter. Men ligger en del andre feilkoder inne som kunne gjøre det vanskelig å "fleshe/flushe" softwaren orginal igjen ifølge BMW... Uten at jeg har noe greie på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke rakke for mye ned på de, men jeg har bivånet metodene/fremgangsmåte for å tune og det var en ekstremt stor forskjell fra hvordan @TRF gjorde det.

Mulig det er endret nå, selvsagt. Dette var for 4-5 år siden.

Uansett så kan vel tuning service legge inn original software? De bør jo være litt på tilbudssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Otis skrev:

Jeg skal ikke rakke for mye ned på de, men jeg har bivånet metodene/fremgangsmåte for å tune og det var en ekstremt stor forskjell fra hvordan @TRF gjorde det.

Mulig det er endret nå, selvsagt. Dette var for 4-5 år siden.

Uansett så kan vel tuning service legge inn original software? De bør jo være litt på tilbudssiden.

Ja skjønner, Bor et stykke unna de. Chattet en del med dem på facebook men de spurte etter mitt tlf nr men har ikke ringt. Reiste selv på jobb på havet så mista litt driven for å finne feilen. lokale bmw er ukjent med feilen og vil helst ikke oppdatere hjernen med feil. Skal høre litt mer med tuningservice. Ja er 3-5 år siden de gjorde jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler vel litt på at EGR og evt DPF er helt fint. Når det er sagt så;

1) Uten at jeg har sjekka disse kodene så ser de kjente ut ift software endring. Om det plager deg, eller hindrer deg/verksted i videre feilsøking så er det jo bare å kjøre oppdatering med bmw software. Da forsvinner tuningen, og du vil umiddelbart få svar. Trolig også det svaret som allerede er skissert.

2) 3-5 år siden.... da har nok kodene (som jeg bare på sparket antar kommer fra tuningen) også har vært der like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for gode tilbakemeldinger. 
har ikke opplevd eller fått beskjed før nå av Bavaria at de kodene har ligget der ved tidligere diagnose/verksted besøk. 
 

Bavaria sier de ikke Kan/vil oppdatere til orginal bmw software pga disse og andre feilkoder som hindrer de å få oppdatert.. synes det høres merkelig ut..?

EGR ventilen ble det kjørt «testing» på og verdiene var helt normale under sjekk av den. Selv om et annet bmw verksted sa at verdiene kan være fine selv om ventilen ikke er optimal. 
 

vil egentlig selge bilen da jeg har kjøpt ny men kjedelig å selge en bil med «sjulte» feil privat.. Har snakket med en forhandler som vil kjøpe den som «dele/reprasjons objekt» å fikse den før videre salg. Men derreter pris også... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Otis skrev:

Hvorfor kommer disse kodene?

Uten at jeg (igjen) har sjekket disse kodene konkret, så er det en del funksjoner i ecu som overvåker "seg selv". Noen er relatert direkte til om det er riktig software og riktig programmeringsprosess (mao, har noe annet enn bmw forhandler verktøy programmert), noen er på innholdet i software (såkalt "flagging"), og noen siste er en interntovervåking av hvor mye moment det best om/produseres ift hva den "har lov til".

Personlig så deaktiverer jeg eksempelvis disse kodene som "flagger" om uorg software, da vil ikke bmw diagnose kunne detektere dette, og det er også denne metoden det originale systmet bruker ift garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...