Gå til innhold

Sentrallås trøbbel 2011 mod E90.


Øyvind L.
 Share

Anbefalte innlegg

Har et merkelig fenomen med sentrallåsen på min 2011 mod E90 325d.

Sånn ca 1 gang annen hver uke så er sentrallåsen helt død. Virker ikke når jeg trykker på nøkkel verken å låse eller åpne og skjer ikke noen når jeg tar i håndtakene. Er helt dødt. Har testet med begge nøklene, men er helt dødt.

Hvis da bruker "nød nøkkel"(stikker inn i døra på gamle måten) og låser den opp så virker sentrallåsen plutselig. Og når det er gjort så virker sentrallåsen når jeg trykke på nøkkel og når jeg tar i håndtakene. Altså at virker som det skal i 1-2 uker også skjer det igjen plutselig at sentrallåsen er helt død. Og den er helt død helt til jeg "våkner" den med denne nød nøkkelen. Noen ganger skjer det når bilen er låst og noen ganger skjer det når jeg skal låse den. 

Ting jeg har byttet:

Begge dørhåndtakene foran.

Nytt batteri i begge nøklene

Nytt batteri i bilen.

Det ligg ingen feilalarmer når jeg leser av med ISTA.

Noen har som vært borti lignende eller har noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som B+ ledningen din har litt dårlig kontakt i sikringsboksen, hadde det samme i sommer, samme års mod med comfort accses. Google B+ e90 får masse treff på dette. Det som er litt snodig er at resten av bilen virker som det skal. Min var død også når jeg kom inn. Enkel måte og sjekke B+ kablenen er og sjekke(ista d) kl15 og kl30 de vil vise lavere volt enn det er bak ved batteriet Jeg tviler litt på motakeren i å med at den plutselig virker. Etter at du låser opp med nød nøkkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet. Kan gå flere uker mellom hver gang det skjer og.

Ekstra irriterende for meg som har alarm, den går jo av hver gang jeg åpner døren etter å ha låst opp med nødnøkkel. Heldigvis så slutter den med en gang jeg trykker på nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Så det er flere som har samme feilen! Jøss..

Alt annet på bilen virker. Det som også har skjedd et par ganger er at når sentrallåsen er død så har plutselig iDrive endret språk til tysk når jeg starter bilen og en annen gang hadde clima panelet skrudd seg av. Måtte trykke det på igjen så tydelig at en mister spenningen en eller annen plass siden den tuller slik.

Den B+ kabelen var et bra tips. Skal sjekke det du sier med ISTA i morgen. Jeg har heller ikke tro på at det er mottakeren som feiler siden alt virker med en gang jeg våkner sentrallåsen med nødnøkkel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Ok! Så det er flere som har samme feilen! Jøss..

Alt annet på bilen virker. Det som også har skjedd et par ganger er at når sentrallåsen er død så har plutselig iDrive endret språk til tysk når jeg starter bilen og en annen gang hadde clima panelet skrudd seg av. Måtte trykke det på igjen så tydelig at en mister spenningen en eller annen plass siden den tuller slik.

Den B+ kabelen var et bra tips. Skal sjekke det du sier med ISTA i morgen. Jeg har heller ikke tro på at det er mottakeren som feiler siden alt virker med en gang jeg våkner sentrallåsen med nødnøkkel.

 

I å med at i driven nullstiller seg, samt tripp tellerengår til 0 og klokka blir borte. Så er jeg rimelig sikker på B+ kablen. På min så satt jeg på diagnose laderen. Den gir 13,7 volt stabilt og da datt spenningen på både kl15 og kl30 til 12,3 volt. Noen ganger nedi 11,94. Jeg kjøpte et rep kit der du bytter bare kontakten med et skjøte stykke kom på under 200 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sand1 skrev:

I å med at i driven nullstiller seg, samt tripp tellerengår til 0 og klokka blir borte. Så er jeg rimelig sikker på B+ kablen. På min så satt jeg på diagnose laderen. Den gir 13,7 volt stabilt og da datt spenningen på både kl15 og kl30 til 12,3 volt. Noen ganger nedi 11,94. Jeg kjøpte et rep kit der du bytter bare kontakten med et skjøte stykke kom på under 200 kr. 

Av erfaring så pleier klokken å nullstille seg når det er tull med spenningen, men klokken har aldri nullet seg ut. Det er litt rart. Jeg skal sjekke spenningen i morgen.

Har du delenr på det rep settet du kjøpte? Ser rep kablene koster 1200kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

For to uker siden byttet jeg denne B+ kabelen. Sentrallåsen virket helt som normalt så regnet med at nå var alt i orden, men så i går så fusket den igjen.. Tok 15 dager fra jeg byttet kabelen til den begynte å fukske igjen og nå har den fusket to ganger på to dager. 

Siste gangen så var ikke bilen låst når det den ikke virket og det rare er: Sentrallåsen viker når jeg trykker på låseknappen på dashbordet. Den låser opp og igjen, men låsing fra nøkkel er helt dødt. Går heller ikke å låse ved å ta på håndtakene.. Ikke før at jeg har låst/låst opp med "nødnøkkel" så blinker blinklsysene en gang og da viker det å låse/låse opp fra nøkkel og fra håndtakene...

Har sjekket at spenningen er lik på når jeg måler på batteriet og leser av via ISTA. De er helt like. 

Ligger forsatt ingen feilkoder i ISTA...

Kjenner at dette begynner å irritere meg nå. Mister snart nattesøvnen pga dette problemet. Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...