Gå til innhold

Sprekk i Alufelg og avslag på Garanti


OMyren
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde min Bmw 530 xd, 2015 på service. Ble oppdaget sprekk i den ene alu felgen på innsiden. Fikk avslag og Bmw sier:

 

«Denna typ av skada på fälgen uppstår endast i samband med att man kör på eller i något. Så detta klassas som en utifrån kommande skada. Och ersätts inte på garanti.»

Kan dette være rett? Se vedlagte bilder.

Kan også legge til at bilen ble kjøpt brukt fra ett bruktbil firma ca 3mnd siden. Da burde evnt de dekke dette? Men da kommer vel spørsmålet , er det jeg som har «laget» denne skaden. Eller er det en skade som er eldre enn 3mnd og var på felgen da jeg kjøpe bilen. Det er vel inne like lett å finne ut??

94E3E010-E70A-4521-9601-D0DF25A59648.jpeg

007E76AB-7CF8-4D28-A86B-040BB2839468.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig til umulig sak dessverre, men at originale BMW-felger sprekker er ikke et direkte sjeldent fenomen. Spesielt e9x-felger hadde en god del svakheter. Likevel er jo dette forholdsvis små felger, så det skal jo etter min syn et velg kraftig dunk til (type at det går utover andre komponenter også) for å få til en sprekk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, OMyren skrev:

Hadde min Bmw 530 xd, 2015 på service. Ble oppdaget sprekk i den ene alu felgen på innsiden. Fikk avslag og Bmw sier:

 

«Denna typ av skada på fälgen uppstår endast i samband med att man kör på eller i något. Så detta klassas som en utifrån kommande skada. Och ersätts inte på garanti.»

Kan dette være rett? Se vedlagte bilder.

Kan også legge til at bilen ble kjøpt brukt fra ett bruktbil firma ca 3mnd siden. Da burde evnt de dekke dette? Men da kommer vel spørsmålet , er det jeg som har «laget» denne skaden. Eller er det en skade som er eldre enn 3mnd og var på felgen da jeg kjøpe bilen. Det er vel inne like lett å finne ut??

94E3E010-E70A-4521-9601-D0DF25A59648.jpeg

007E76AB-7CF8-4D28-A86B-040BB2839468.jpeg

Da må de ha røntgensyn for å være så sikker. Eneste måten å være helt sikker på er å analysere bruddet med mikroskop hos feks DNV og da fastslå bruddstruktur. Da kan en skille mellom stressbrudd eller utmattingsbrudd, evt korrosjonsbrudd. Om det er sistnevnte så burde BMW tatt det. Personlig tipper jeg det er som følge av stresskorrosjonsbrudd da du ser litt bobler rundt bruddet. Alu er veldig duktilt og dersom det hadde vært at du smalt den på en fortauskant så ville du faktisk sett en bøy og ikke en slik sprekk. Dette burde de tatt på seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...