Gå til innhold

E28 ,original antenne og Dab.


Anbefalte innlegg

Nå må jeg ha hjelp av dere som faktisk kan dette .

Jeg har jo en e28 og ønsker DAB dog uten DaB spiller .

Jeg har en eldre Blaupunkt CD spiller med original Hirschman antenne type elektrisk.

Har sett endel på sånne splitterne som man kan kople på og skal funke på vanlig FM radio.

Noen som har erfaring med dette ?

Og ikke minst noen som har tips til hvordan installere dette uten noen ekstra duppedingser som Tiny ekstraskjerm osv.

Greit med CD og Aux som jeg lagde ,men kjekt med litt radio og så kjør på med tips og ideer.

Spilleren som står i:

DA9AA683-A250-4629-B451-F6C10E2CCEE1.thumb.jpeg.1b1a58411eed0604537e61a4026a7588.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en antennesplitter et par år på syvern nå. Fungerer helt fint med en Alpina DAB radio. Brukte først en slik vindusantenne men det var mye bedre og bruke den originale Hirschman antennen og en antennesplitter. Jeg fikk bedre mottaks forhold da. 

Men hvorfor vi du ikke ha en DAB spiller da. Jeg byttet ut Alpina spilleren iår med denne https://www.blaupunkt.com/en/nc/products/car-multimedia/car-radio/products/single/19059/ da jeg synes den passer mye bedre inn i bilen. Førsteinntrykket er veldig bra. Du får ikke CD på den men ellers så ser det veldig fint ut.

Noen som vil kjøpe en pent brukt Alpina DAB radio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Jeg har brukt en antennesplitter et par år på syvern nå. Fungerer helt fint med en Alpina DAB radio. Brukte først en slik vindusantenne men det var mye bedre og bruke den originale Hirschman antennen og en antennesplitter. Jeg fikk bedre mottaks forhold da. 

Men hvorfor vi du ikke ha en DAB spiller da. Jeg byttet ut Alpina spilleren iår med denne https://www.blaupunkt.com/en/nc/products/car-multimedia/car-radio/products/single/19059/ da jeg synes den passer mye bedre inn i bilen. Førsteinntrykket er veldig bra. Du får ikke CD på den men ellers så ser det veldig fint ut.

Noen som vil kjøpe en pent brukt Alpina DAB radio?

Ok bra og høre at det funker 😀.

Kan godt bytte spiller ,men tenkte først og fremst å se om der var løsninger på det som allerede står i da jeg igrunn er strålende fornøyd med den .

Men egentlig skulle jeg jo hatt Alpine spiller da alt er Alpine fra før i den .

Ps spiller du har kjøpt er drømme radio ,men ikke nå .

Konfirmasjon,EU på tre biler ila 2020 sier sitt 😩😩.

Hvilken Alpine spiller er det du skal selge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte egen DAB antenne i bakruten med DAB til FM enheten gjemt under hattehyllen(E38). For min del virker dette helt fint. Krevde en hel del demontering men ikke noe forandring av det orginale. Har ikke hatt noen problemer med dårlig DAB signal så langt

IMG_20180629_121103.jpg

IMG_20180629_111744.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, t06afre skrev:

Jeg monterte egen DAB antenne i bakruten med DAB til FM enheten gjemt under hattehyllen(E38). For min del virker dette helt fint. Krevde en hel del demontering men ikke noe forandring av det orginale. Har ikke hatt noen problemer med dårlig DAB signal så langt

IMG_20180629_121103.jpg

IMG_20180629_111744.jpg

Se her ja .😀

For du hadde vanlig FM radio fra før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sveigis skrev:

Hvilken Alpine spiller er det du skal selge?

Alpine CDE-196DAB

Det er en bra spiller lydmessig og slike ting med mange avanserte funksjoner men jeg synes Alpine har en lang vei og gå når det gjelder brukervennlighet. Der har de mye og lære av bl.a Blaupunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB signalene er vertikalt polarisert. Det betyr også at antennen skal være vertikalt polarisert. Med andre ord peke opp. Hvis bilen din bruker en antennepisk av den gamle typen som peker opp eller litt på skrå, kan det være at en antenne splitter faktisk kan virke bra nok. DAB er best med aktiv antenne men langs veinettet tror jeg ikke det vil være noe problem. Som sagt bruker de aller fleste DAB radior (for bil) aktiv antenne. Det betyr at antennen har elektronikk i seg og trenger å motta en likespenning fra radion. Denne blir som regel levert via antenne-kabelen. Men du får også antenner som kobles til bilens 12 volt. DAB radion vil ha en setting i meny systemet hvor man kan slå av om antenne-kablen skal levere strøm til forsterker eller ikke. Hvis man ikke har aktiv antenne bør denne spenning settes if OFF stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...